ik ben bezig met het omwisselen van de stoelen.
nou heb ik de scharnier mechanismen er bijna af is stuit alleen op 1 laatste dingetje.
aan de uiteinden van de stang die onder de stoel doorloopt en de beide mechanismen met elkaar verbind is het geklonken, waarschijnlijk om te voorkomen dat
het los gaat of los kan.
hoe kan ik dit losmaken zodat het ook nog weer vast kan en dus ik het kan hergebruiken ?
Stoel mechanismen verwisselen
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Stoel mechanismen verwisselen
Hoi Steve, deze zitten er in met een borgveertje en door er hard genoeg aan te trekken (of een platte schroevendraaier tussen te tikken) kunnen die worden verwijderd.
En terugplaatsen is dan geen enkel probleem.
En terugplaatsen is dan geen enkel probleem.
So many cars, so little time
Hallo,
dankjewel voor je snelle antwoord !
de stoel zit er in en het ziet er allemaal weer "sharp" uit in mn E21je!
hoe werkt het verder hier, is het beleefd als ik me even voorstel en waar zou ik dat dan kunnen doen ?
dankjewel voor je snelle antwoord !
de stoel zit er in en het ziet er allemaal weer "sharp" uit in mn E21je!
hoe werkt het verder hier, is het beleefd als ik me even voorstel en waar zou ik dat dan kunnen doen ?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Het is zeker beleefd als je jezelf voorstelt, dat wordt zeer gewaardeerd!
Onder het kopje Nederlands Register kan je jezelf en de auto voorstellen waarbij foto's extra gewaardeerd worden
We zijn nu natuurlijk benieuwd naar je stoelen.
Onder het kopje Nederlands Register kan je jezelf en de auto voorstellen waarbij foto's extra gewaardeerd worden
We zijn nu natuurlijk benieuwd naar je stoelen.
So many cars, so little time
Ik vond dit draadje zelf erg handig bij het wisselen van de leuning en zitting van een bijrijdersstoel met een bestuurderstoel. Hieronder kort mijn eigen ervaringen met het omwisselen en enkele foto’s ter ondersteuning van bovengenoemde aanwijzingen van Wondermike.
Het omwisselen is zelf best goed te doen, daar het vooral een kwestie is van los- en vastschroeven. De bekleding kan gewoon blijven zitten.
Allereerst dienen de plastic kapjes aan de zijkant losgeschroefd te worden. Het mechanisme wordt zo beter zichtbaar. De afdekplaat aan de achterzijde van de rugleuning is ook gemakkelijk te verwijderen, tegen eventuele beschadiging en om overal beter bij te kunnen. Ik heb deze verwijderd, maar mogelijk kun je deze ook laten zitten. Dit is een kwestie van de drie onderste schroeven verwijderen en dan kun je de plaat er van boven-naar-onderen afschuiven.
De rugleuning zit vast met drie grote schroeven aan het stoelmechanisme. Bij mij zaten deze schroeven behoorlijk vast, dus je moet een klein beetje geweld gebruiken. Dan zit het mechanisme nog vast aan de rugleuning met twee verticale staalkabeltjes aan de zijkant. Deze moet je aan de zijde bij het mechanisme verwijderen door het uiteinde uit een oogje te wurmen. Nu kun je de rugleuning verwijderen.
Dan zit het mechanisme nog vast aan de zitting, door middel van de eerder genoemde stang. Een borgveer houdt alles bij elkaar. Deze moet je dus eerst even verwijderen:

Dan kun je met bijvoorbeeld een schroevendraaier het onderdeel dat alles bij elkaar houdt verwijderen.

Zie ook hieronder:

Het onderdeel dat alles bij elkaar houdt:

Nu kun je het mechanisme verwijderen, waarna je een losse zitting overhoudt. Het weer in elkaar zetten gaat uiteraard weer in de omgekeerde volgorde. Het hierboven afgebeelde onderdeel past maar op één manier terug, maar dat kan eigenlijk niet missen.
Hopelijk heeft iemand hier baat bij, net zoals ik baat had bij dit draadje.
Het omwisselen is zelf best goed te doen, daar het vooral een kwestie is van los- en vastschroeven. De bekleding kan gewoon blijven zitten.
Allereerst dienen de plastic kapjes aan de zijkant losgeschroefd te worden. Het mechanisme wordt zo beter zichtbaar. De afdekplaat aan de achterzijde van de rugleuning is ook gemakkelijk te verwijderen, tegen eventuele beschadiging en om overal beter bij te kunnen. Ik heb deze verwijderd, maar mogelijk kun je deze ook laten zitten. Dit is een kwestie van de drie onderste schroeven verwijderen en dan kun je de plaat er van boven-naar-onderen afschuiven.
De rugleuning zit vast met drie grote schroeven aan het stoelmechanisme. Bij mij zaten deze schroeven behoorlijk vast, dus je moet een klein beetje geweld gebruiken. Dan zit het mechanisme nog vast aan de rugleuning met twee verticale staalkabeltjes aan de zijkant. Deze moet je aan de zijde bij het mechanisme verwijderen door het uiteinde uit een oogje te wurmen. Nu kun je de rugleuning verwijderen.
Dan zit het mechanisme nog vast aan de zitting, door middel van de eerder genoemde stang. Een borgveer houdt alles bij elkaar. Deze moet je dus eerst even verwijderen:

Dan kun je met bijvoorbeeld een schroevendraaier het onderdeel dat alles bij elkaar houdt verwijderen.

Zie ook hieronder:

Het onderdeel dat alles bij elkaar houdt:

Nu kun je het mechanisme verwijderen, waarna je een losse zitting overhoudt. Het weer in elkaar zetten gaat uiteraard weer in de omgekeerde volgorde. Het hierboven afgebeelde onderdeel past maar op één manier terug, maar dat kan eigenlijk niet missen.
Hopelijk heeft iemand hier baat bij, net zoals ik baat had bij dit draadje.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Dank voor het plaatsen, kan niet duidelijker denk ik! 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

Zo zitten idd alle BMW stoelen in elkaar. Al vele e23 eigenaren blij gemaakt met een nieuwe stoel.
Eigenlijk kinderlijk eenvoudig he.
Eigenlijk kinderlijk eenvoudig he.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Smartie
- E21 VIP

- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Idd, goede omschrijving en duidelijk met de extra foto. Speciale tang maakt het helemaal gemakkelijk.