Koelt niet optimaal
Koelt niet optimaal
Pas een 315 gekocht van tweede eigenaar (uit 1983 en vanaf die tijd rijdt ie al op LPG). De temperatuurmeter loopt al redelijk snel op over de helft (vd meter). Volgens de eigenaar doet ie dit al sinds dat hij m had, 13 jaar (heeft wel een keer een andere gebruikte radiator erin gezet). In de winter had hij er geen last van en in de zomer reed hij niet echt hard (80).
Vraag komt dit probleem vaker voor, moet ik de waterpomp vervangen of een extra ventilator voor de radiator zetten ??
Wie weet raad ??
Ik rijd er dagelijks mee en heb er nog geen problemen mee gehad maar ja het is ook nier echt warm buiten natuurlijk.
Vraag komt dit probleem vaker voor, moet ik de waterpomp vervangen of een extra ventilator voor de radiator zetten ??
Wie weet raad ??
Ik rijd er dagelijks mee en heb er nog geen problemen mee gehad maar ja het is ook nier echt warm buiten natuurlijk.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Koelt niet optimaal
Als ik je goed begrijp wil je weten of het normaal is dat de meter snel oploopt en dan iets boven het midden uitkomt?
Op zich geen probleem maar het feit is nu eenmaal dat LPG meer warmte geeft bij de verbranding. Je kunt natuurlijk zelf al controleren of de thermostaat goed werkt en alle slangen warm worden. De kachel controleren of deze het doet. etc etc.
Ik heb iets te weinig info om te zeggen om je aanpassingen moet doen of reparaties moet uitvoeren.
Normaal staat de temperatuurmeter van een E21 in het midden. Ietsje erboven of onder kan en mag bij normaal gebruik.
Op zich geen probleem maar het feit is nu eenmaal dat LPG meer warmte geeft bij de verbranding. Je kunt natuurlijk zelf al controleren of de thermostaat goed werkt en alle slangen warm worden. De kachel controleren of deze het doet. etc etc.
Ik heb iets te weinig info om te zeggen om je aanpassingen moet doen of reparaties moet uitvoeren.
Normaal staat de temperatuurmeter van een E21 in het midden. Ietsje erboven of onder kan en mag bij normaal gebruik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Koelt niet optimaal
extra ventilator zou ik niet doen.. hoever komt de meter over de helft?? als die er net over komt zou ik mij geen zorgen maken.. En inderdaad eerst beginnen bij het begin en de stappen van Peter eens controleren. Het kan ook uw meter zelf zijn die niet 'juist' werkt.
Re: Koelt niet optimaal
Oke ik zal het is even nalopen, maar ik dacht even navragen misschien een kwaaltje van een oude BMW of zo. Heb de auto namleijk net gekocht dus vandaar mijn vraag aan jullie.
Gr Rickie
Gr Rickie
Re: Koelt niet optimaal
Kom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Koelt niet optimaal
die zit er bij mij ook niet op en mijn meter blijft net voor het midden staan.. ik denk niet dat dit veel verschil zal uitmakenKom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Koelt niet optimaal
Ik heb hem op de 316 ook niet. Kijk echt eerst de basis na. Hier moet je echt wel wat kunnen vinden als het een probleem is. De opwarming/verdamping van het LPG gebeurt door een gasverdamper. Hier gaat ook koelvloeistof doorheen. en is vaak een probleem om slechte circulatie te hebben. Wellicht eens wijs om ook een het koelsysteem een keer te spoelen en verversen(je moet eens weten wat voor zooi eruit kan komen).jamesV wrote:die zit er bij mij ook niet op en mijn meter blijft net voor het midden staan.. ik denk niet dat dit veel verschil zal uitmakenKom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
Draait de motor ook nog op benzine? Je kan eens kijken of dat een ander beeld laat zien (als het goed is niet).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Koelt niet optimaal
ik heb nog even geen tijd om te sleutelen, maar auto rijdt verder goed
Re: Koelt niet optimaal
Ik heb m vandaag verkocht.......................zoek een nieuwe e21.......................................
Re: Koelt niet optimaal
wat was de reden van verkoop?