Koelt niet optimaal

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
rickie
Newbee
Posts: 13
Joined: Sun Oct 30, 2011 1:38 am

Koelt niet optimaal

Post by rickie »

Pas een 315 gekocht van tweede eigenaar (uit 1983 en vanaf die tijd rijdt ie al op LPG). De temperatuurmeter loopt al redelijk snel op over de helft (vd meter). Volgens de eigenaar doet ie dit al sinds dat hij m had, 13 jaar (heeft wel een keer een andere gebruikte radiator erin gezet). In de winter had hij er geen last van en in de zomer reed hij niet echt hard (80).

Vraag komt dit probleem vaker voor, moet ik de waterpomp vervangen of een extra ventilator voor de radiator zetten ??


Wie weet raad ??

Ik rijd er dagelijks mee en heb er nog geen problemen mee gehad maar ja het is ook nier echt warm buiten natuurlijk.


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Koelt niet optimaal

Post by Peter V. »

Als ik je goed begrijp wil je weten of het normaal is dat de meter snel oploopt en dan iets boven het midden uitkomt?

Op zich geen probleem maar het feit is nu eenmaal dat LPG meer warmte geeft bij de verbranding. Je kunt natuurlijk zelf al controleren of de thermostaat goed werkt en alle slangen warm worden. De kachel controleren of deze het doet. etc etc.
Ik heb iets te weinig info om te zeggen om je aanpassingen moet doen of reparaties moet uitvoeren.

Normaal staat de temperatuurmeter van een E21 in het midden. Ietsje erboven of onder kan en mag bij normaal gebruik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Koelt niet optimaal

Post by jamesV »

extra ventilator zou ik niet doen.. hoever komt de meter over de helft?? als die er net over komt zou ik mij geen zorgen maken.. En inderdaad eerst beginnen bij het begin en de stappen van Peter eens controleren. Het kan ook uw meter zelf zijn die niet 'juist' werkt.
rickie
Newbee
Posts: 13
Joined: Sun Oct 30, 2011 1:38 am

Re: Koelt niet optimaal

Post by rickie »

Oke ik zal het is even nalopen, maar ik dacht even navragen misschien een kwaaltje van een oude BMW of zo. Heb de auto namleijk net gekocht dus vandaar mijn vraag aan jullie.

Gr Rickie
rickie
Newbee
Posts: 13
Joined: Sun Oct 30, 2011 1:38 am

Re: Koelt niet optimaal

Post by rickie »

Kom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Koelt niet optimaal

Post by jamesV »

Kom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
die zit er bij mij ook niet op en mijn meter blijft net voor het midden staan.. ik denk niet dat dit veel verschil zal uitmaken :wink:
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Koelt niet optimaal

Post by Peter V. »

jamesV wrote:
Kom er net achter dat ik de plastic kap bij de radiator mis waar de vin in ronddraait, dus koelt ie sowieso al nooit optimaal, heb op het forum al een zoekertje geplaatst
die zit er bij mij ook niet op en mijn meter blijft net voor het midden staan.. ik denk niet dat dit veel verschil zal uitmaken :wink:
Ik heb hem op de 316 ook niet. Kijk echt eerst de basis na. Hier moet je echt wel wat kunnen vinden als het een probleem is. De opwarming/verdamping van het LPG gebeurt door een gasverdamper. Hier gaat ook koelvloeistof doorheen. en is vaak een probleem om slechte circulatie te hebben. Wellicht eens wijs om ook een het koelsysteem een keer te spoelen en verversen(je moet eens weten wat voor zooi eruit kan komen).

Draait de motor ook nog op benzine? Je kan eens kijken of dat een ander beeld laat zien (als het goed is niet).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
rickie
Newbee
Posts: 13
Joined: Sun Oct 30, 2011 1:38 am

Re: Koelt niet optimaal

Post by rickie »

ik heb nog even geen tijd om te sleutelen, maar auto rijdt verder goed
rickie
Newbee
Posts: 13
Joined: Sun Oct 30, 2011 1:38 am

Re: Koelt niet optimaal

Post by rickie »

Ik heb m vandaag verkocht.......................zoek een nieuwe e21.......................................
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Koelt niet optimaal

Post by Thijsse »

wat was de reden van verkoop?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Koelt niet optimaal

Post by uwbuurman »

van harte met de verkoop en succes met de zoektocht naar een automaat met 6 pitten!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply