beroerd lopen van mijn 316,.... hulp?!?
- jonkheer vierkant
- E21 starter
beroerd lopen van mijn 316,.... hulp?!?
beste allen,
Ik heb tot nu toe al een aantal keer advies van sommigen onder jullie mogen ontvangen, en dat smaakte naar meer.
Tegelijkertijd besef ik dat ik mezelf nog niet echt heb voorgesteld met foto's.
Dat zal ik dan ook zo snel mogelijk doen!
Maar; de 316 (die bij aankoop nog gewoon goed liep) loopt nog steeds slecht.
De motor valt uit als ik rem voor een stoplicht, en loopt bij warme motor (als hij dus niet op de choke loopt) erg onregelmatig.
Voor mijn gevoel ging het mis sinds ik de wagen eens naar zijn topsnelheid bracht. Suggestie bij de automaterialenzaak: viezigheid in de vlotterkamer, dus ik heb een middeltje om de injectoren te reinigen in de benzine gegooid.
Ook heb ik met een vriend wat lopen draaien aan de carburateurschroeven (onder andere hoger stationair zetten zodat hij niet stil zou vallen)
Ook heb ik alle vacuumslangetjes vervangen.
Nu heb ik inmiddels het punt wel bereikt dat ik eens wat hulp van jullie hoop te kunnen krijgen, of zelfs dat ik naar iemand toe rij die eens me zou willen helpen, want ik heb weinig kaas gegeten van technisch inzicht, en dit maakt het E21 rijden niet tot het grote plezier dat ik eraan hoopte te beleven.
ter info: ik heb dus een 1978'er dus met een Solex DIDTA 32/32 carburateur
Ik heb tot nu toe al een aantal keer advies van sommigen onder jullie mogen ontvangen, en dat smaakte naar meer.
Tegelijkertijd besef ik dat ik mezelf nog niet echt heb voorgesteld met foto's.
Dat zal ik dan ook zo snel mogelijk doen!
Maar; de 316 (die bij aankoop nog gewoon goed liep) loopt nog steeds slecht.
De motor valt uit als ik rem voor een stoplicht, en loopt bij warme motor (als hij dus niet op de choke loopt) erg onregelmatig.
Voor mijn gevoel ging het mis sinds ik de wagen eens naar zijn topsnelheid bracht. Suggestie bij de automaterialenzaak: viezigheid in de vlotterkamer, dus ik heb een middeltje om de injectoren te reinigen in de benzine gegooid.
Ook heb ik met een vriend wat lopen draaien aan de carburateurschroeven (onder andere hoger stationair zetten zodat hij niet stil zou vallen)
Ook heb ik alle vacuumslangetjes vervangen.
Nu heb ik inmiddels het punt wel bereikt dat ik eens wat hulp van jullie hoop te kunnen krijgen, of zelfs dat ik naar iemand toe rij die eens me zou willen helpen, want ik heb weinig kaas gegeten van technisch inzicht, en dit maakt het E21 rijden niet tot het grote plezier dat ik eraan hoopte te beleven.
ter info: ik heb dus een 1978'er dus met een Solex DIDTA 32/32 carburateur
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: beroerd lopen van mijn 316,.... hulp?!?
Hoi,
Aangezien ik waarschijnlijk het dichtsbij woon (Breda) mag je gerust eens langskomen hoor. Kijken we samen eens een keertje.
Even de basisafstelling bekijken van de carburateur en ontsteking!
Verder heb je geen wijzigingen gedaan aan je motor? brandstoftank toevallig heel erg ver leeggereden? etc etc. Zoveel mogelijk info is welkom.
Aangezien ik waarschijnlijk het dichtsbij woon (Breda) mag je gerust eens langskomen hoor. Kijken we samen eens een keertje.
Verder heb je geen wijzigingen gedaan aan je motor? brandstoftank toevallig heel erg ver leeggereden? etc etc. Zoveel mogelijk info is welkom.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- jonkheer vierkant
- E21 starter
yes!Peter V. wrote:Hoi,
Dankje Peter. Daar maak ik maar wat graag gebruik van
Ik heb eens de carburateur los gehad en toen de vlotterkamer schoon gemaakt. Dit in verband met het geconstateerde uitblijven van de tweede trap.
Zie ook mijn nieuwe voorsteltopic uit mijn onderschrift.
Een uur later reed ik de tank helemaal leeg (kwam stil te staan)
Vandaar dat ik een spulletje in mijn benzine deed om het injectiesysteem te reinigen.
Moet ik bekennen dat ik überhaupt vermoed dat er misschien een kleinere tank in ligt?!? Er heeft ooit een LPG tank ingezeten dus misschien dat toen ook de benzinetank is verkleind. Ik kon daarna namelijk op een lege tank maar 35liter tanken.
- 323baur
- E21 VIP

Je hebt gelijk een van de meest begaafde forummembers te pakken hiero...Zeker als het gaat om carburateur motortjes.
Kortom: dat gaat goed komen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

We zullen zien. Ik ga nergens zomaar vanuit hoor!323baur wrote:Je hebt gelijk een van de meest begaafde forummembers te pakken hiero...Zeker als het gaat om carburateur motortjes.
Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
och nee, Peter, maar we hebben er wel vertrouwen in en jij komt vermoedelijk verder dan de gemiddelde vakkenvuller bij de Appie... Je daden en kennis spreken voor zich!
- jonkheer vierkant
- E21 starter
nou, net terug van een heel interessante sessie bij Peter.
Weliswaar is de conclusie meer dan wat anders, dat de carb toch wel een probleem heeft,...
lekkende bevestigingspakking of toch anders?
Maar de koffie was heerlijk net als de nu het gedegen oog van een kenner.
Weliswaar is de conclusie meer dan wat anders, dat de carb toch wel een probleem heeft,...
lekkende bevestigingspakking of toch anders?
Last edited by jonkheer vierkant on Mon Dec 12, 2011 11:25 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Jammer van die diagnose, maar als 't moet, dan moet 't. ga je een vervanger in de gebruikte markt zoeken of ga je voor een nieuwe Weber oid?
- Peter V.
- E21 VIP

Even een extra verklaring erbij.jonkheer vierkant wrote:nou, net terug van een heel interessante sessie bij Peter.
Weliswaar is de conclusie meer dan wat anders, dat de carb eigenlijk vervangen zou moeten worden,...
We hebben eerst de basis bekeken. CO-waarde stond eigenlijk goed rond de 1 vol%. Stationair is ze nogal zoekende. De stationairschroef kan je geheel in of uit draaien en dit maakt geen verschil. De gasklep van de carburateur moet een bepaalde vooropening hebben welke je met een aanslagschroef instelt. Dit gedaan hebbende bleef ze helemaal niet meer lopen en de toerentalschroef gaf weer geen resultaat. Hierna de motor weer stationair draaiende gezet via die aanslagschroef. Er is nog een kleine mogelijkheid dat de voetpakking en de pakking boven de gasklep iets zouden doorlaten (vacuumlek) maar deze niet losgehaald omdat er geen reserve pakking aanwezig is.
Hierna de ontsteking bekeken maar deze stond gewoon goed. Vacuumverlating alsmede vervroeging werkte goed. Wetende dat de auto op LPG heeft gedraaid en dat de regelmogelijkheden nagenoeg weg zijn geeft mij bijna geen andere gedachte dan dat e.e.a door het LPG rijden ver uitgesleten is. Motor zelf klinkt nog heel goed (kleppen etc) dus wellicht dat een 2dehands Carburateur iets kan verbeteren.
Eventuele tips zijn uiteraard welkom richting Remy of mezelf.
@Remy: als je eventueel een andere Carb. heb dan moet je maar even mailen dan kunnen we hem desnoods samen plaatsen.
Gr Peter V.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Als ik dit zo lees zou ik bijna willen dat ik nog een carburateur E21 had, kon ik ook gezellig naar Peter op de koffie
(stomme k-jet
)
Succes met zoeken naar een vervanger maar dat komt vast goed.
Had Leon niet nog een carburateur?
(stomme k-jet
Succes met zoeken naar een vervanger maar dat komt vast goed.
So many cars, so little time
- jonkheer vierkant
- E21 starter
Laat ik daar maar eens achteraan gaan, niet?Wondermike wrote: Succes met zoeken naar een vervanger maar dat komt vast goed.
want volgens mij is iemand me al voor wat betreft die carburateur, waarbij Leon niet wist in welke staat die carburateur was.
of misschien langs bij garage Boomstraat, Tilburg??
andere suggesties?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Garage Boomstraat heeft idd ook zat spullen en zat oudjes in onderhoud, als je daar idd toch in de buurt zit kan een bezoekje nooit kwaad. Doe Edwin de groeten van me.
Regards/groeten, Jeroen
- jonkheer vierkant
- E21 starter
is dit niet misschien al afdoende?
--> http://www.ebay.com/itm/BMW-2002-316-31 ... 3a6d76199c
of heb ik meer dan alleen die dingen nodig?
- Peter V.
- E21 VIP

Je heb bij die kits wel de benodigde pakkingen inderdaad en een nieuw membraan voor de acceleratiepomp (deze is bij jouw goed want als je gas geeft zie je in je carburateur een straaltje benzine.) De carburateur kan dan probleemloos uit elkaar om eventueel alles goed te checken. Vacuumlekken a.g.v. slechte pakkingen zijn dan ook verleden tijd.jonkheer vierkant wrote:is dit niet misschien al afdoende?
Het is dan pas dat je kan gaan kijken of er daadwerkelijk iets is uitgesleten vanwege de LPG (luchtsproeiers en eventueel de stationair en mengselschroef inclusief de zitting hiervan)
Het mooie zou dan zijn om ook een extra carburateur te hebben voor reservedelen.
Gr Peter V.
- jonkheer vierkant
- E21 starter
toch blijft het me verbazen dat hij prima liep toen ik hem kocht, en ook daarna nog.
Ik wilde misschien eens proberen te beginnen met een carb. reiniger rechtstreeks in de carburateur te spuiten in plaats van via de benzine.
Juist omdat het probleem er eigenlijk pas is sinds dat ik de wagen naar zijn topsnelheid reed.
Nu bleek dit rechtstreeks inspuiten ook te helpen bij een E30 316 carb.; daar was er ook nog een temperatuursensor die ervoor zorgde dat de auto uitviel ?
Toen die werd losgekoppeld was bij die e30 het probleem ook opeens weg?
Ik wilde misschien eens proberen te beginnen met een carb. reiniger rechtstreeks in de carburateur te spuiten in plaats van via de benzine.
Juist omdat het probleem er eigenlijk pas is sinds dat ik de wagen naar zijn topsnelheid reed.
Nu bleek dit rechtstreeks inspuiten ook te helpen bij een E30 316 carb.; daar was er ook nog een temperatuursensor die ervoor zorgde dat de auto uitviel ?
Toen die werd losgekoppeld was bij die e30 het probleem ook opeens weg?