Bij deze is mijn beloofde verslagje..... (Veslag is nog lang niet klaar. Komen nog aanvulligen bij wat er nog gedaan moet worden en over testen)
Kort om:
Probleem was zo dat de auto dus geen oliedruk meer had...
En een vieze drap wat er aanwezig was van 5 jaar geleden, nadat de carter los kwam en de oliepomp totaal vast bleek te zitten.
In ieder geval was de pomp met de hand niet te draaien en de zeef zat vol met vuil. Bijv: Karterpakkingkit. (Dit dus nooit meer) Hoeft niet eens veel te zijn maar klein stukje is genoeg wat er doorheen gaat.
Voor die gene een vloeibaar pakking willen gebruiken voor de carterpan raad ik het dus af. Door aandraaien van bouten krijg je overtollige kit rest aan de buitenkant en binnenkant. Buitenkant kan je weg vegen maar binnen niet.
En dat gaat in de cartervallen en loopt het in je pomp wat er bij mij is gebeurd... Vastlopertje..
Dus oliepomp is uitelkaar geweest van binnen en van buiten gestraald en alle draaiende delen opnieuw fijn geschuurd en gepolijst.
Toen ook maar gelijk de drijfstanglagers met bouten pakkingen Filter besteld voor het geval dat er meer aan de hand zou kunnen zijn ivm de drap wat er in lag, met de reden ook dat de pomp is gaan vastlopen..
De onderdelen..
Dus van de week een dagje vrij en gelijk de onderhoud aan besteed…
Het nam niet eens veel tijd in beslag. Als je lekker goed doorwerkt geen visites!!! hebt je aan een uur of 3 a 4 wel genoeg aan.
Beginnen met de auto op de babybrug te zetten en de schroefset van vooras op de hoge stand om meer ruimte onder de auto te maken... Handig he???
Nadat ik de eerste lagerkap had verwijderd, was ik eigenlijk best tevreden… maar had nog 5 te gaan. Kon nog niet te vroeg juichen..
Lagers waren nog de orginele BMW lagers uit dezember 1984 met bmw logo erin. Zijn ook mooi vlak gesleten.
Moet zeggen niet alleen deze, maar allemaal zagen er nog goed uit.. Ben zeer tevreden moet ik zeggen.…
Kap van binnen ook netjes..
De nieuwe lagerschaal met de datum van 06-11
Hier zijn ze allemaal gemonteerd.. 20NM +70gr
Oliepomp erop dan kan alles weer opgebouwd worden…
Er zijn nog dingen die ik straks nog moet gaan doen voordat ik hem even nog kan testen.
Olie koeler nog leeg blazen en de oliefilter vervangen. Dan kijken of alles PKtjes weer terug zijn van weggeweest...