ideale temperatuur blok

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Richel88
E21 starter

ideale temperatuur blok

Post by Richel88 »

ik heb nu 2 a 3 ritjes gemaakt met mn nieuwe 323i, en wat me opvalt is dat de temperatuur wat blijft schommelen. Zo blijft de temperatuur bij rijden op een 80km-weg een klein stuk voor het midden van de themperatuurmeter, en bij wat stadsverkeer loopt de temperatuur op tot ong tussen het midden en het volgende streepje.
Heb nog niet gemerkt dat hij warmer loopt, maar heb dan ook pas enkele ritjes gemaakt.

Is dit nou normaal bij dit oudere type auto?

Ps zit net een nieuwe thermostaat op.

Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Re: ideale temperatuur blok

Post by Wondermike »

Ideaal is net voor of op het midden maar dan wel konstant.
Dat hij warm wordt in de stad klopt niet denk ik.
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Normaal moet je thermostaat 'm rond het midden weten te houden en dat lukt zo te horen. Alleen ergens kom je koelcapaciteit tekort en dat merk je in stadsverkeer. Dat kan liggen aan een dichtslibbende radiator of verminderde opbrengst van de waterpomp, maar het meest waarschijnlijk is het dat het viscohart van je koelvin niet meer lekker koppelt. De koelvin hoort harder te gaan meeblazen naar mate de boel warmer wordt, bijvoorbeeld in stadsverkeer als je eigenlijk rijwind tekort komt.

Zeer goed mogelijk dat de visco dus aan vervanging toe is. Echter, komt de temperatuur niet hoger dan ergens tussen de normale stand en 3/4, ach dan valt het reuze mee en zou ik niet direct actie ondernemen, je bent niet de enige met dit euvel. Maar houd 't wel in de gaten, temperatuur boven 3/4 moet wel alarmbellen doen rinkelen en gaat 'ie richting rood dan is er acuut gevaar voor koppakking of zelfs cilinderkop. Kachel aanzetten, aanjager aan en iets gas geven zodat er wat meer water wordt rondgepompt is dan een goede noodoplossing.
Regards/groeten, Jeroen
Richel88
E21 starter

Post by Richel88 »

hmmm ok.
Zou het helpen om eens zon toevoeging in de koelvloeistof te mikken voor het reinigen van radiateur e.d.?
Had namelijk ook al problemen koelsysteem te ontluchten, zat drap in de bovenste aftapping op de radiator.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Je bedoelt in de aanvoer bovenin? Meestal tref je dat soort ellende vooral onderin aan.

Reinigingsmiddel toevoegen is zinloos, het moet tenslotte ook weg. Dus radiateur eruit, deze apart flushen, blok aftappen en die ook apart flushen, niet heel ingewikkeld maar wel hard nodig om te voorkomen dat er bijv koelkanaaltjes in de kop verstopt komen te zitten. Is het alleen drap of ook hardere stukjes bijv in rood? Wat is de kleur van de drap, waarschijnlijk roestbruin? Zou zomaar kunnen dat er op enig moment gewoon water in is gegaan, goed spoelen dan anders kom je d'r niet vanaf.

En serieus erover denken om ook de waterpomp te gaan vervangen. Zat er ook veel drap in het thermostaathuis?
Regards/groeten, Jeroen
Richel88
E21 starter

Post by Richel88 »

Zat eigenlijk alleen drap bovin de aanvoer?? Ik zie zo geen deeltjes in de (nieuwe) koelvloeistof.

Motor opzich met oké temperatuur, echter begint het warm te lopen zodra ik stil sta / langzaam rij. Ik vermoed dus dat de visco koppeling er de brij aan heeft gegeven.
Iemand tips waar ik een nieuwe oppe kop kan tikken? :innocent

Als het de waterpomp was, dan had ik constant een temperatuursverschil gehad?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Klopt, als je waterpomp het probleem zou zijn dan zou bij gebrek aan flow juist tijdens het rijden de temperatuur gaan oplopen. Als met name bij langzaam rijden en stilstaan de temperatuur oploopt en de rest van de tijd aardig in het midden blijft dan moet je het in je visco zoeken.

Van de visco zijn er twee types, oude type is met een 13mm (M8) bout voorop de vin dus tussen radiateur en visco, nieuwere type heeft een 32mm moer tussen visco en motorblok. Om van het oude type nog een goede te pakken te krijgen kan een probleem worden, zelfs de dealer levert geen goede exemplaren meer omdat ze de visco's niet goed opslaan (rechtop, geldt voor alle visco's!). Triest maar waar, en als een visco een tijdje gelegen heeft is de kans groot dat 'ie niet goed meer functioneert.

Vanwege de perikelen met het oude type is het sowieso raadzaam om te bouwen naar nieuwe type waarbij het dan ook nodig is om de waterpomp te wisselen naar het nieuwe type. Of je moet net mazzel hebben dat je een goed gebruikt oud exemplaar treft maar die kans is erg klein. Ik ben er allemaal proefondervindelijk achter gekomen met mijn oude type en zodra ik weer wat werkzaamheden voorop het blok heb (problemen met radiateur of waterpomp bijv) dan stap ik ook over op het nieuwe type dat ook nog eens veel eenvoudiger te verkrijgen is, goedkoper is en uitwisselbaar met vele latere modellen.
Regards/groeten, Jeroen
Richel88
E21 starter

Post by Richel88 »

Gezien bouwjaar ('82) zal het waarschijnlijk een type 2 zijn.
Ebay zou een optie zijn, echter zijn er niet opties dichterbij of met meer zekerheid? Weet natuurlijk nooit hoelang zon ding ergens gelegen heeft / nog functioneert?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik zou er zelf niet snel een via eBay kopen, maar als je zeker weet dat het 't nieuwe type is kun je ook een goede gebruikte proberen. Via een beetje automaterialenzaak koop je ws wel betaalbaar een nieuwe en die kun je tenminste nog terugbrengen als 'ie niet goed is.
Regards/groeten, Jeroen
Richel88
E21 starter

Post by Richel88 »

Wat is betaalbaar? maw, wat is een normale prijs voor een visco?
Richel88
E21 starter

Post by Richel88 »

Kijk, tnx ;)
Morgen eens zien of ik wat anders kan ontdekken, of dat de visco van de andere 323i ut nog doet (vastgelope blok). Anders maar even bij winparts oid un nieuwe bestelle. 50 euro zijn nou ook weer niet de kosten... is er een snelle manier om te zien of een viscokoppeling ut nog doet? denk ut nie tog?
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Richel88 wrote:Kijk, tnx ;)
Morgen eens zien of ik wat anders kan ontdekken, of dat de visco van de andere 323i ut nog doet (vastgelope blok). Anders maar even bij winparts oid un nieuwe bestelle. 50 euro zijn nou ook weer niet de kosten... is er een snelle manier om te zien of een viscokoppeling ut nog doet? denk ut nie tog?
1) nokken met die MSN taal - echt verschrikkelijk e_geek
2) testen van de visco: auto warm rijden en een krant tegen de visco aan houden: krant heel = visco stuk, krant stuk- visco goed. Je kan het ook met je vingers doen maar dat geeft zo'n bende.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply