Koelprobleem 315
Koelprobleem 315
Help..
Sinds vanmiddag loopt de naald van mn auto op richting kookpunt. Kachel vol op warm resulteerd in kouder worden maar zojuist leek de kachel ook niet echt warm meer te worden. Het warm worden gaat heel snel, bij meer snelheid, dus koeling word het minder. Even aan de slangen gevoeld en er zit wel koelwater in het syteem maar de radiateur voelt koud aan.
Welke stappen nu te ondernemen om het probleem te achterhalen? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Thanks!
Sinds vanmiddag loopt de naald van mn auto op richting kookpunt. Kachel vol op warm resulteerd in kouder worden maar zojuist leek de kachel ook niet echt warm meer te worden. Het warm worden gaat heel snel, bij meer snelheid, dus koeling word het minder. Even aan de slangen gevoeld en er zit wel koelwater in het syteem maar de radiateur voelt koud aan.
Welke stappen nu te ondernemen om het probleem te achterhalen? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Thanks!
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Koelprobleem 315
Klinkt alsof je thermostaat niet opent, dan heb je nul flow, snel oververhitten en zal er geen koelvloeistof door je radiateur stromen. Dat kan simpel ontluchten zijn, maar kan ook veroorzaakt worden door lucht (uitlaatgassen > koppakking) in het koelsysteem. Is je koelvloeistof vervuild? Zit er aanslag onder je oliedop als je motor net gelopen heeft? Die 4 cil thermostaten blijven doorgaans eerder open staan dan gesloten.
Ontluchten: beide dikke slangen naar de radiateur met warme motor zoveel mogelijk dichtknijpen en dat meerdere malen herhalen. Beter doen met dikke handschoenen aan en ook ter bescherming: pas op voor de koelvin!
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat je v-snaar er nog op ligt en dat 'ie ook draait zonder bijgeluiden enzo? Dat is tenslotte de aandrijving van je dynamo en waterpomp. En dat je voldoende koelvloeistof hebt (radiateur vol, ca 1.5-2cm onder de dop, controleren na afkoelen koelsysteem). Hoe oud is je waterpomp? Die kan inwendig natuurlijk ook kaduuk zijn en dan heb je ook al geen flow.
Ontluchten: beide dikke slangen naar de radiateur met warme motor zoveel mogelijk dichtknijpen en dat meerdere malen herhalen. Beter doen met dikke handschoenen aan en ook ter bescherming: pas op voor de koelvin!
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat je v-snaar er nog op ligt en dat 'ie ook draait zonder bijgeluiden enzo? Dat is tenslotte de aandrijving van je dynamo en waterpomp. En dat je voldoende koelvloeistof hebt (radiateur vol, ca 1.5-2cm onder de dop, controleren na afkoelen koelsysteem). Hoe oud is je waterpomp? Die kan inwendig natuurlijk ook kaduuk zijn en dan heb je ook al geen flow.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Koelprobleem 315
Ik zal morgen eens kijken, zojuist naar huis gereden en de temp liep weer snel op. Motor bleef eerst als ie koud was op de shoke (automatisch) zo rond de 1500 toeren lopen, nu loopt ie hoger staionair op de shoke, zo rond 2000. Kachel geeft soms warme lucht, en dan weer koud.
Morgen even koelwaterpeil, aanslag enz bekijken..
Ach, de nukken van een oldtimer zullen we maar zeggen? Moet wel zeggen dat de v-riem soms piept, maar de ventilator draait wel gewoon mee.
Hoop dat de koppakking niet de oorzaak is, kosten van de pakking zijn niet zo groot, maar der gaat een hoop werk in zitten.
Komt goed!
Morgen even koelwaterpeil, aanslag enz bekijken..
Ach, de nukken van een oldtimer zullen we maar zeggen? Moet wel zeggen dat de v-riem soms piept, maar de ventilator draait wel gewoon mee.
Hoop dat de koppakking niet de oorzaak is, kosten van de pakking zijn niet zo groot, maar der gaat een hoop werk in zitten.
Komt goed!
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Koelprobleem 315
Dat snerpende geluid krijg je niet voor niets he! Dus snaar even los, controleren, liefst gewoon gelijk vervangen dan kan deze als reserve de kofferbak in, en met de snaar los even de waterpomp controleren, loopt deze nog lekker licht en zit er geen speling op de as? Zo kun je ook de dynamo nog even controleren.
Ik ben zelf niet zo van de snaar lukraak even opnieuw op spanning zetten, hoewel het wel het jaargetijde is voor snerpende snaren is er meestal een diepere oorzaak, en dat kan ook slijtage van de snaar zijn (uitharden rubber of oprekken snaar) vandaar maar gelijk vervangen dan is dat stukje winterklaar alvast geregeld
Ik ben zelf niet zo van de snaar lukraak even opnieuw op spanning zetten, hoewel het wel het jaargetijde is voor snerpende snaren is er meestal een diepere oorzaak, en dat kan ook slijtage van de snaar zijn (uitharden rubber of oprekken snaar) vandaar maar gelijk vervangen dan is dat stukje winterklaar alvast geregeld
Regards/groeten, Jeroen
Re: Koelprobleem 315
Oke, ff koelvloeistofniveau gecontroleerd. Dop eraf en geen vloeistof te zien. Die ga ik zo eerst maar eens bijvullen, dan kijken wat er gebeurd. Mocht het niveau weer dalen dan hebben we of een lek in het koelsysteem, of toch een lekker koppakking... Koppakking lijkt me sterk, er komt (kwam) geen witte rook uit de uitlaat, dat heb ik bij aankoop wel gechecked. Ook geen zoetige lucht te bekennen.
Wish me luck! V-riem gaat er vandaag ook een nieuwe op, dan meteen de zaken controleren.
Wel mooi zon forum met fanatiekelingen zeg, super!
EDIT!
Ging aardig wat koelvloeistof bij, even rond laten pompen. Ik hoop door de koude motor was er na starten wat witte rook, dat aan het einde vd straat alweer verdwenen was. Geen zoete lucht. Temp bleef stabiel net onder het midden. Even na het rijden de dop van de radiateur afgehad en geen aanslag op de dop. Wel een heel licht schuimlaagje op de koelvloeistof...
Maar even aankijken, misschien tegen beter weten in....
Wish me luck! V-riem gaat er vandaag ook een nieuwe op, dan meteen de zaken controleren.
Wel mooi zon forum met fanatiekelingen zeg, super!
EDIT!
Ging aardig wat koelvloeistof bij, even rond laten pompen. Ik hoop door de koude motor was er na starten wat witte rook, dat aan het einde vd straat alweer verdwenen was. Geen zoete lucht. Temp bleef stabiel net onder het midden. Even na het rijden de dop van de radiateur afgehad en geen aanslag op de dop. Wel een heel licht schuimlaagje op de koelvloeistof...
Maar even aankijken, misschien tegen beter weten in....
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Koelprobleem 315
hmmm, als ik dit zo lees... lijkt het idd tegen beter weten in.
Nu is de koppakking van een m10 echt niet zo maar door. Vervangen is overigens niet moeilijk - zelfs ik kan het.
Nu is de koppakking van een m10 echt niet zo maar door. Vervangen is overigens niet moeilijk - zelfs ik kan het.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Koelprobleem 315
Witte rook in het begin met dit vochtige weer is niet apart, gewoon na een half uurtje rijden eens kijken idd.
groeten loentje
groeten loentje
Re: Koelprobleem 315
Daar was ik weer.
Ik ben er toch zo goed al zeker van dat de koppakking eruit ligt. Het koelvloeistofniveau daalt snel, en een aansteker onder de peilstok geeft knetters, dus koelvloeistof bij de olie.
De kosten van vervangen zijn te overzien als je het zelf doet, een beetje technisch ben ik wel maar ik denk niet dat het verstandig is om er zelf aan te beginnen. Daarnaast heb ik ook niet 123 de ruimte om het te doen, laat staan het gereedschap.
Hoe lang zal je ongeveer werk hebben aan het vervangen van de koppakking, en wat is verstandig om meteen mee te pakken als de boel toch open ligt? En wat gaan ongeveer de kosten zijn natuurlijk....
Ik ben er toch zo goed al zeker van dat de koppakking eruit ligt. Het koelvloeistofniveau daalt snel, en een aansteker onder de peilstok geeft knetters, dus koelvloeistof bij de olie.
De kosten van vervangen zijn te overzien als je het zelf doet, een beetje technisch ben ik wel maar ik denk niet dat het verstandig is om er zelf aan te beginnen. Daarnaast heb ik ook niet 123 de ruimte om het te doen, laat staan het gereedschap.
Hoe lang zal je ongeveer werk hebben aan het vervangen van de koppakking, en wat is verstandig om meteen mee te pakken als de boel toch open ligt? En wat gaan ongeveer de kosten zijn natuurlijk....
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Koelprobleem 315
Koppakking set en NIEUWE kopbouten zal rond de 150,- zijn denk ik.
Verse olie, filter, kvs, en wat ander klein geneuzel ook een paar tientjes.
De rest is arbeid.
Zelf doen geeft bijzonder veel genoegdoening!!
Verse olie, filter, kvs, en wat ander klein geneuzel ook een paar tientjes.
De rest is arbeid.
Zelf doen geeft bijzonder veel genoegdoening!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Koelprobleem 315
Even via een kennis wat prijzen opgevraagd..
Koppakkingset, kopbouten, filters, bougies, koelvloeistof en olie kosten samen: E 372,04. Kop vlakken en afpersen kost 125,=
En dan zou ie weer als nieuw moeten zijn...
Gekke prijzen of is dit reeel?
Koppakkingset, kopbouten, filters, bougies, koelvloeistof en olie kosten samen: E 372,04. Kop vlakken en afpersen kost 125,=
En dan zou ie weer als nieuw moeten zijn...
Gekke prijzen of is dit reeel?
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Koelprobleem 315
Vervelend, maar het kan ons allemaal eens overkomen.
Ik zou eens bij de dealer of en Brezan gaan vragen, ik denk dat je dan zeker 100 euro lager uit komt voor je materiaal. Dan met de vraagbaak in de hand lekker zelf doen.
Je loopt nog wel enkele risico's: je gaat er nu vanuit dat een aantal delen nog okee zijn, zoals klepgeleiders, nokkenas, tuimelaars. Die kans is ook groot, maar er is altijd wel een kansje dat er nog wat bij komt. Geen last van een luidruchtige distributieketting of andere vreemde bijgeluiden? Anders moet je daar miss ook nog wat doen.
Ik zou eens bij de dealer of en Brezan gaan vragen, ik denk dat je dan zeker 100 euro lager uit komt voor je materiaal. Dan met de vraagbaak in de hand lekker zelf doen.
Je loopt nog wel enkele risico's: je gaat er nu vanuit dat een aantal delen nog okee zijn, zoals klepgeleiders, nokkenas, tuimelaars. Die kans is ook groot, maar er is altijd wel een kansje dat er nog wat bij komt. Geen last van een luidruchtige distributieketting of andere vreemde bijgeluiden? Anders moet je daar miss ook nog wat doen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Koelprobleem 315
Dat zijn zaken die nog bekeken moeten worden inderdaad. Ik hoor eigenlijk geen gekke bijgeluiden, de motor loopt verder eigenlijk verbazend stilletjes. Ik zal eens verder gaan shoppen voor onderdelen, alles wat voor minder kan is gewonnen.
Binnenkort gaat de auto bij mijn vader thuis de garage in, en dan gaat het blok open. Hoeft gelukkig ook niet in een dag af, heb alle tijd! We zullen zien wat we allemaal tegen komen.
Binnenkort gaat de auto bij mijn vader thuis de garage in, en dan gaat het blok open. Hoeft gelukkig ook niet in een dag af, heb alle tijd! We zullen zien wat we allemaal tegen komen.
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Koelprobleem 315
goed besluit! Succen met de operatie en vergeet niet om veel foto's te maken voor bij je verslag dat je hier gaat neerzetten 
Re: Koelprobleem 315
Daar was ik weer,
Even al het vorige vergeten aub. Het was me opgevallen dat er koelwater langs de waterpomp lekte. Ik heb een nieuwe laten komen en die heb vandaag vervangen. Ging allemaal goed, maar weer rare verschijnselen.
- Loopt hoog (2000 toeren) stationair
- Koelvloeistoftemperatuur gaat omhoog en omlaag, en nog snel ook.
- Omdat ie zo hoog stationair liep vertrouwde ik het niet en heb ik em uitgezet. Met contact uit hikte ie nog wat na en kwam er een blauwe puf lucht uit de luchtfilterpan. Backfire?
Hoe kan dit allemaal, lijkt me raar dat na het vervangen van een waterpomp de auto meteen beroerd loopt. Hij loopt niet slecht maar dat hikken vond ik wel ff schrikken. Morgen even met een monteur kijken, die roept weer koppakking maar ik weet het allemaal niet meer..
Vanzelfsprekend is alles op de juiste manier aangesloten natuurlijk..
Thanks!
Even al het vorige vergeten aub. Het was me opgevallen dat er koelwater langs de waterpomp lekte. Ik heb een nieuwe laten komen en die heb vandaag vervangen. Ging allemaal goed, maar weer rare verschijnselen.
- Loopt hoog (2000 toeren) stationair
- Koelvloeistoftemperatuur gaat omhoog en omlaag, en nog snel ook.
- Omdat ie zo hoog stationair liep vertrouwde ik het niet en heb ik em uitgezet. Met contact uit hikte ie nog wat na en kwam er een blauwe puf lucht uit de luchtfilterpan. Backfire?
Hoe kan dit allemaal, lijkt me raar dat na het vervangen van een waterpomp de auto meteen beroerd loopt. Hij loopt niet slecht maar dat hikken vond ik wel ff schrikken. Morgen even met een monteur kijken, die roept weer koppakking maar ik weet het allemaal niet meer..
Vanzelfsprekend is alles op de juiste manier aangesloten natuurlijk..
Thanks!
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Koelprobleem 315
Als jij een slechte waterpomp heb gehad en nu een nieuwe dan heb je kans dat bij de verbeterde circulatie er ook makkelijker doorslag is bij de koppakking. Dit samen met lucht in het koelsysteem kan eventueel zorgen voor problemen met de temperatuurzender en de koudstart-inrichting van de carburateur (35°c sensor).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.