e21 320/6 blokje uitboren
e21 320/6 blokje uitboren
hallo,
Het is beslist eind december gaat de e21 onder het mes.... Zal die binnen en buiten buiten herspuiten, en graag zou ik de motor reviseren.
terwijl de motor toch geopent is zou ik die dan van den eerste keer uitboren naar een 2.5 (of groter ).
jaaah, ik kan het al raden wat de eerste reacties zullen zijn... steek er van den eerste keer een m20b25.
Opzich geen slecht gedacht, maar is voor mij geen optie .(doordat ik het niets aan het uiterlijk van de motor wil veranderen en mij m20 is met carburator).
Dusja plannen zijn er wel, maar weet niet echt goed wat kan en niet...
ik heb ook nog een motor blok liggen van een e24 633 (m30 blok is da zeker) zouden er onderdelen van die motor passen?
eens de motor blok uitgeboord en passende zuigers gevonden, kan ik nog meer uithalen door andere krukas te steken? en voor de carburator kan je die regelen dat ie wa meer benzine geeft (wat waarschijnlijk nodig zal zijn :p) of moet er dan ook een ander carbu gezocht worden? ( aan aparte werbbertjes of solex carbus ben ik niet echt, doordat er daat geen deftige luchtfilter opkan)
Heeft er daar iemand ervaring mee? welke zuiger, krukas ...?
alvast dank u voor de racties
Het is beslist eind december gaat de e21 onder het mes.... Zal die binnen en buiten buiten herspuiten, en graag zou ik de motor reviseren.
terwijl de motor toch geopent is zou ik die dan van den eerste keer uitboren naar een 2.5 (of groter ).
jaaah, ik kan het al raden wat de eerste reacties zullen zijn... steek er van den eerste keer een m20b25.
Opzich geen slecht gedacht, maar is voor mij geen optie .(doordat ik het niets aan het uiterlijk van de motor wil veranderen en mij m20 is met carburator).
Dusja plannen zijn er wel, maar weet niet echt goed wat kan en niet...
ik heb ook nog een motor blok liggen van een e24 633 (m30 blok is da zeker) zouden er onderdelen van die motor passen?
eens de motor blok uitgeboord en passende zuigers gevonden, kan ik nog meer uithalen door andere krukas te steken? en voor de carburator kan je die regelen dat ie wa meer benzine geeft (wat waarschijnlijk nodig zal zijn :p) of moet er dan ook een ander carbu gezocht worden? ( aan aparte werbbertjes of solex carbus ben ik niet echt, doordat er daat geen deftige luchtfilter opkan)
Heeft er daar iemand ervaring mee? welke zuiger, krukas ...?
alvast dank u voor de racties
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 320/6 blokje uitboren
Van een M30 kun je hoegenaamd niets gebruiken. Als je voor originele looks wilt gaan kun je rustig een 2.5 onderblok nemen, uiterlijk exact hetzelfde. Alleen dan ga je vervolgens met je looks de mist in want kop, inlaatspruitstuk en carburateur komen naar alle waarschijnlijkheid capaciteit tekort om die 2.5 fatsoenlijk te voeden. 2.5 kop kan, maar dan zul je vervolgens moeten kijken wat je wilt qua inlaat en brandstofvoorziening. Een dikkere 4A1 met evt iets andere pannekoek kan er wel op, zul je alleen moeten kijken wat voor inlaatspruitstuk je kunt gebruiken, misschien die van een 320 flowen maar ik heb geen idee hoeveel marge daarin zit. Alles bij elkaar wel stukken eenvoudiger en goedkoper en met alleen het spruitstuk als uitdaging zal het dan met de looks ook wel gaan lukken.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e21 320/6 blokje uitboren
complete 2.7 eta 122pk versie (27 6E A) bergen meer koppel en is zo gewisseld blokje eruit .. blokje erin .. alleen, wil je echt wel die 4A1 houden ...
een iets sportiever ogende weber lijkt mij al een stap in de goede richting
Zoals hierboven aangegeven is de uitdaging het inlaatspruitstuk
Gerrit
Zoals hierboven aangegeven is de uitdaging het inlaatspruitstuk
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: e21 320/6 blokje uitboren
ik ben het wel eens met bovenstaande mannen, je kunt beter die 2,0 houden en die carburateur in de vuilnisbak gooien dan andersom
Re: e21 320/6 blokje uitboren
blijkbaar is iedereen het eens met wat er moet gebeuren met de carburator :p geen keuze dus,het zal dan met webbertjes ?
een nadeel is dat ik daar geen ervaring mee heb (ken het enkel van naam) kunnen die voor meerdere cilinder inhoud gebruikt worden? weet er iemand een goed adres zijn voor webbertjs (of ander merk ) waar ik dit kan hallen (lief tegen een zeer scherpe prijs :p )
heb ondertussen wat rondgekeken om een 2,7 blok maar vond niet echt iets die mijn aanstond (meestal veel kms)
dusja zou mijn m30 blokje met webbers dan de beste oplossing zijn (en goedkoopste )?
groetjs
een nadeel is dat ik daar geen ervaring mee heb (ken het enkel van naam) kunnen die voor meerdere cilinder inhoud gebruikt worden? weet er iemand een goed adres zijn voor webbertjs (of ander merk ) waar ik dit kan hallen (lief tegen een zeer scherpe prijs :p )
heb ondertussen wat rondgekeken om een 2,7 blok maar vond niet echt iets die mijn aanstond (meestal veel kms)
dusja zou mijn m30 blokje met webbers dan de beste oplossing zijn (en goedkoopste )?
groetjs
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e21 320/6 blokje uitboren
Misschien moet je deze eens doorlezen.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=12630
Ik proef uit je verhaal dat je in combinatie met de E21 opknappen gelijk de motor aan wilt pakken maar wel het originele aanzicht wilt veranderen. Als je een standaard M20B20 motor behoudt kun je al met een weber erop je gewone grote luchtfilter behouden.
Het feit is dat je heel erg makkelijk overspringt van een M20B27 naar een M30 en naar een M20b25 in je verhaal. Je zal een keuze moeten maken in wat je wilt. Meer vermogen met originel looks of gewoon meer vermogen. Je heb ook gewoon M30 motoren met een carburateur (zelfs met een 4A1 carburateur welke overigens niet geheel dezelfde is als bij een 320/6).
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=12630
Ik proef uit je verhaal dat je in combinatie met de E21 opknappen gelijk de motor aan wilt pakken maar wel het originele aanzicht wilt veranderen. Als je een standaard M20B20 motor behoudt kun je al met een weber erop je gewone grote luchtfilter behouden.
Het feit is dat je heel erg makkelijk overspringt van een M20B27 naar een M30 en naar een M20b25 in je verhaal. Je zal een keuze moeten maken in wat je wilt. Meer vermogen met originel looks of gewoon meer vermogen. Je heb ook gewoon M30 motoren met een carburateur (zelfs met een 4A1 carburateur welke overigens niet geheel dezelfde is als bij een 320/6).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: e21 320/6 blokje uitboren
ja, ik kan je geen ongelijk dat ik (misschien te) snel van m20 naar m30 spring... Maar het komt gewoon omdat ik nog niets heb gekocht (van zuigers of carburator) dusja ben aan niets vast gebonden ... en ik wil mijn ook niet blindstaren op den m20 blok als ik met een m30 blok een bettere prijs "kwaliteit" verhouding zou kunnen hebben ....
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: e21 320/6 blokje uitboren
Ik heb zelf voor de keuze gestaan en heb met heel veel plezier nu een m20 eta met 325 kop.
Originele looks en heerlijke prestaties.
Zelf bezit ik ook een paar e23's met het m30 blok. fantastische blokken, beresterk en een gruwelijk mooi geluid...alleen zeer zwaar.
Die zou ik niet op de vooras van een e21 willen hebben, maar dat is dan weer strikt persoonlijk.
Als je voor m30 gaat: een blok is goedkoop, een bijpassende bak is al redelijk lastig te vinden (telleraandrijving!!!) en de motorsteunen moet je laten maken.
Al met al een redelijk dure conversie. Als het dan toch niet meer origineel hoeft tezijn:
Ik zou dan voor m50 of hoger gaan.
Originele looks en heerlijke prestaties.
Zelf bezit ik ook een paar e23's met het m30 blok. fantastische blokken, beresterk en een gruwelijk mooi geluid...alleen zeer zwaar.
Die zou ik niet op de vooras van een e21 willen hebben, maar dat is dan weer strikt persoonlijk.
Als je voor m30 gaat: een blok is goedkoop, een bijpassende bak is al redelijk lastig te vinden (telleraandrijving!!!) en de motorsteunen moet je laten maken.
Al met al een redelijk dure conversie. Als het dan toch niet meer origineel hoeft tezijn:
Ik zou dan voor m50 of hoger gaan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: e21 320/6 blokje uitboren
sowieso eerder een m50 boven een m30 pakken, je mist misschien wat koppel, maar de rest is alleen voordeel
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 320/6 blokje uitboren
+1 het is natuurlijk maar net wat je wilt gaan doen met je auto en wat je budget is natuurlijk, maar M50 ombouwtjes zijn natuurlijk niet voor niets erg populair. Een M50B25 heb je voor peanuts en als je iets meer uitgeeft voor een M50B28 dan doe je qua koppel nauwelijks onder voor een M30B35, als je het verschil in gewicht in acht neemt zal het verschil niet eens voelbaar zijn terwijl je wel minder gewicht op je vooras hebt.
Je bent niet de eerste hier met zo'n operatie, misschien moeten we hier eens wat info gaan verzamelen in een topic dat de stapsgewijze ombouw van M20 naar M50 beschrijft, bijv obv Caspar z'n draadje?
Je bent niet de eerste hier met zo'n operatie, misschien moeten we hier eens wat info gaan verzamelen in een topic dat de stapsgewijze ombouw van M20 naar M50 beschrijft, bijv obv Caspar z'n draadje?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: e21 320/6 blokje uitboren
Lijkt me leuk en zinvol!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: e21 320/6 blokje uitboren
Een topic waar alles stapsgewijs uiten wordt gelegd lijkt mij inderdaad geen slecht gedacht 