Beste forum leden,
Mijn bmw 320 uit 1976 (nog het 4 cilinder blok) heeft een groot probleem, namelijk (bijna) afslaan als de motor koud is.
Nou heb ik vernomen dat dit een veel voorkomende kwaal is bij de solex carbs. Nou vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen, een nieuwe carb van bijv. Weber of deze laten reviceren. Wat adviseren jullie? En waar zou ik eventueel mijn carb kunnen laten reviceren in de buurt van Amsterdam? Of een adresje voor een mooie goede andere carb?
MVG,
Joram
carbarateur probleem
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: carbarateur probleem
Als je echt aan een nieuwe carburateur toe bent (dus als het niet meer simpel/goedkoop te repareren valt), zou ik zeker voor een Weber gaan, misschien zelfs wel dubbele.
Die Solex-dingen zijn gewoon niet echt ideaal..
Die Solex-dingen zijn gewoon niet echt ideaal..
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: carbarateur probleem
of misschien ombouwen naar injectie? Iemand ervaring?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carbarateur probleem
Altijd een paar vragen die erbij komen:
* Is het plotseling begonnen?
* Heb je iets verandert aan de afstelling/motor etc?
* Als ze warm is draait ze dan probleemloos?
Ombouwen kan allemaal natuurlijk maar bij een 320/4 past dan eigenlijk alleen maar een mechanische injectie van een 2002 Tii of een systeem van een 320i (amerikaanse uitvoering bijvoorbeeld). Ik weet niet of een 318i inlaatsysteem goed werkt.
Bedenkt wel dat je dan meer moet ombouwen.
* Is het plotseling begonnen?
* Heb je iets verandert aan de afstelling/motor etc?
* Als ze warm is draait ze dan probleemloos?
Ombouwen kan allemaal natuurlijk maar bij een 320/4 past dan eigenlijk alleen maar een mechanische injectie van een 2002 Tii of een systeem van een 320i (amerikaanse uitvoering bijvoorbeeld). Ik weet niet of een 318i inlaatsysteem goed werkt.
Bedenkt wel dat je dan meer moet ombouwen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: carbarateur probleem
Het is niet plotseling gekomen maar word wel steeds erger, Ik heb wel de kop laten vlakken en geharde klepzittingen erin laten zetten. En als de motor warm is heb ik geen problemen. En die injectie was maar een hersenspinsel maar is dus niet verstandig...
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carbarateur probleem
Gezien het feit dat ze warm wel goed draait moet je het alleen maar zoeken in het chokesysteem.
* Is je vooropening goed (koud)
* Werkt je bimetaal m.b.v. koelwater.
* Als ik me niet vergis heeft een 320/4 nog een thermoschakeling zitten op de vacuumverlating van de ontsteking (aansluiting bij het thermostaathuis met twee aansluitingen voor een vacuumslang).
* Is je vooropening goed (koud)
* Werkt je bimetaal m.b.v. koelwater.
* Als ik me niet vergis heeft een 320/4 nog een thermoschakeling zitten op de vacuumverlating van de ontsteking (aansluiting bij het thermostaathuis met twee aansluitingen voor een vacuumslang).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.