Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Bempie21
E21 Fanatic
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Bempie21 »

Vandaag de onderdelen binnengekregen voor het vernieuwen van de drijfstanglagers, oliepomp.
Moet nog wel een gradenboog hebben om de bepaalde graden na een moment aan te draaien.
Verslag komt snel als ik er aan begin. dat is vandaag of morgen... :D

KOMT DIT VERHAAL JULLIE BEKEND VOOR??
Heb onderdelen bij de dealer en bij WN besteld alles bijna dubbel. ( Lagers bouten na..)
Wat ik niet begreep is dat bij de BMW dealer een Drijfstanglager per stuk wordt verkocht lager. ( bijv bovenste á 11,95 dacht ik.)
( Op BMWFans zie je dat deze toch samen zijn en mischien voor 1 prijs gaan. of zie ik het verkeerd??
Dus zou je de bovenste apart en onderste lager apart moeten kopen. Prijs kom je dan op 140 euro. excl kapbouten nog. Die waren tegen 70 euro.

Bij WN waren deze set lagers 66 euro en de kapbouten waren tegen 60 euro..

Image

BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

De eerste onderdeeltjes (vooral klips en plastic prul) ter bevestiging van zijlijsten ed opgehaald voor de cabrio .. volgende week een paar dagen verlof, kan ik hem verder afwerken en ook gelijk het probleem van niet werkende dim/standlichten uitmeten. Warmdraaien, nieuwe castrol olie en oliefilter wissel staan dan ook gepland

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

vandaag een setje hoofdsteunen met bevestiging voor de e30 gehaald bij Arnold. Daarnaast uit Duitsland een setje recaro interieur van een golf IV opgehaald en in een Octavia gezet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Leonidas
E21 Fanatic

Post by Leonidas »

uwbuurman wrote:vandaag een setje hoofdsteunen met bevestiging voor de e30 gehaald bij Arnold. Daarnaast uit Duitsland een setje recaro interieur van een golf IV opgehaald en in een Octavia gezet.
Ik heb ook nog een setje liggen voor de achterbank.. Hoe bevestig ik die? Er moesten kokertjes oid bij zitten maar die waren er niet bij.. Doe jij ook al in Octavia's? e_surprised
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

en in een Octavia gezet

Buurman buurman hoe diep kan je zakken..... :nah
So many cars, so little time
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Voor de goede orde (en om aan de brandstapel te ontkomen) NIET mijn Octavia, maar van een vriend van me. Of moet ik zeggen vage kennis? :goodnight:

Allard, in de achterbank van de touring zitten al de stalen buisjes gelast waar de hoofdsteunen in passen. Die moet je opzoeken en dan de bekleding precies op die plekken opensnijden (KLEIN sneetje!). in de vaste metalen houders moet je plastic buisjes klikken, in deze plastic buisjes zit een veertje waar de hoofdsteunen verstelbaar door zijn. De nokjes in de hoofdsteunstangen vallen daarin. In de bekleding kun je de doorvoerdopjes doen.

De buisjes en de doorvoerdopjes in de bekleding heb ik dus uit twee oude stoelen gehaald. Voor het gemak de bekleding dus gesloopt. Lijkt me het makkelijkst om naar een sloop te gaan waar ze verrotte stoelen hebben die geen donder meer waard zijn en ze daar uit te halen. Overigens heeft Arnold de achterste hoofdsteunen in zijn 318i touring gewoon door de bekleding geprikt in de metalen bevestiging, zonder de plastic buisjes. maar dan zijn ze niet verstelbaar en zitten ze niet echt vast.

Er staat overigens nog 1 zo'n hoofdsteun met paars randje op marktplaats voor een tientje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Leonidas
E21 Fanatic

Post by Leonidas »

uwbuurman wrote:Voor de goede orde (en om aan de brandstapel te ontkomen) NIET mijn Octavia, maar van een vriend van me. Of moet ik zeggen vage kennis? :goodnight:

Allard, in de achterbank van de touring zitten al de stalen buisjes gelast waar de hoofdsteunen in passen. Die moet je opzoeken en dan de bekleding precies op die plekken opensnijden (KLEIN sneetje!). in de vaste metalen houders moet je plastic buisjes klikken, in deze plastic buisjes zit een veertje waar de hoofdsteunen verstelbaar door zijn. De nokjes in de hoofdsteunstangen vallen daarin. In de bekleding kun je de doorvoerdopjes doen.

De buisjes en de doorvoerdopjes in de bekleding heb ik dus uit twee oude stoelen gehaald. Voor het gemak de bekleding dus gesloopt. Lijkt me het makkelijkst om naar een sloop te gaan waar ze verrotte stoelen hebben die geen donder meer waard zijn en ze daar uit te halen. Overigens heeft Arnold de achterste hoofdsteunen in zijn 318i touring gewoon door de bekleding geprikt in de metalen bevestiging, zonder de plastic buisjes. maar dan zijn ze niet verstelbaar en zitten ze niet echt vast.

Er staat overigens nog 1 zo'n hoofdsteun met paars randje op marktplaats voor een tientje.
Die hoofdsteunen met paars randje heb ik maar zonder wat dan ook. alleen de stangen zitten eronder en er zitten ook gaatjes op de achterbankleuning. Mis volgens mij alleen die "buisjes"...
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Wat heb ik gedaan, ja, een beetje werken, wat sleutelen

en iets wat ik maandag en Dinsdag ook al deed en dat is wachten op een mail met foto. :(

Ik denk dat ik hem maar moet gaan stalken
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

wie moet dat doen dan en wat staat erop?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Vandaag al druk bezig geweest. Eindelijk de laatste onderdeeltjes van de dealer binnen dus het eerste winterproject kan gaan beginnen.

* Paulien haar 316 rondom nieuwe schokdempers (Koni rood verstelbaar).
Gelijk achter en voor nieuwe toplagers en rubber veerinlegelementen.

Vandaag de E30 cabrio naar de andere garage gebracht en mijn 320/6 teruggehaald. Hier zijn gelijk ook twee winterprojecten die zich hebben aangediend.

* De rechtervoorrem zat weer vast. Vorig jaar nog goed gangbaar kunnen krijgen maar nu gaan we toch maar de voorste remmen reviseren. Schijven, blokken en revisiesetjes voor de klauwen zijn al in huis. Even alles goed bekijken anders de remslangen ook maar gelijk doen. Achterzijde begin dit jaar al gedaan.

* Gelijk ook gezien dat het niveau in het remvloeistofvaatje nagenoeg weg was en het blijkt dat de hoofdremcylinder ook is overleden. De rubbers naar het vaatje maar ook het rubber naar de rembekrachtiger (een mooi spoortje te zien en gelukkig op de grond en niet op de lak. Gelijk al blij dat ik deze ook al nieuw in huis had gehaald.

Werk genoeg dus. Blijkt gelijk al weer dat een auto met weinig kilometers ook gewoon dezelfde slijtage heeft maar dan door stilstand. Ik ben in ieder geval blij dat ik toen alle belangrijke onderdelen gelijk al had besteld met de gedachte dat het toch allemaal binnenkort wel aan de beurt zou komen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

die remmenrevisiesetjes, wat zit daar eigenlijk in? Denk er over om de e30 ook te doen. Kun je die setjes zo kant en klaar bij de dealer kopen?

Verder mooi werk Peter, na de winter ben je weer klaar voor het kilometermaken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Goed zo Peter, jij komt de winter wel door. Maar in een dag ben je ook al weer heel ver.

Een revisie setje bestaat volgens mij uit nieuwe rubbers.
Bij de Alpina zijn er ook nieuwe zuigers in gekomen en ik moet zeggen dat ze ook weer beter remmen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

De revisiesetjes die ik hier heb zitten geen zuigers bij. Ik hoop ook dat ze te hergebruiken zijn anders moet ik die nog apart aanschaffen.

Wel de klemring, stofhoes en afdichtingsrubber. Nr 10
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ensor_ate/

Wat betreft de winterwerkzaamheden. Dit is inderdaad vrij snel te doen. Ik ga gelijk bij de rembekrachtiger de lak vernieuwen wat door de remvloeistof is weggevreten uiteraard.

Volgend jaar wil ik bij de 320/6 meer gaan doen. Nieuwe vloerbedekking erin, de achterbrug er compleet onderuit en laten coaten, nieuwe rubbers in de draagarmen en boutwerk geel verzinken. tevens dan de tanks eronder vandaan en slangen vernieuwen. Wellicht ook de voordwarsdrager laten coaten.

Veel heb ik al liggen en kan ik al eerder onder handen nemen. Ik moet alleen nog twee achterdraagarmen voor een 320/6 hebben.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Revisiesetjes zijn idd doorgaans alleen de rubbers. De zuigers kunnen vaak met staalwol weer helemaal mooi opgepoetst worden en dat is iets waar je ook even aandacht aan moet besteden anders etteren ze na montage vrolijk weer verder. Als het al te lang zit dan zijn de zuigers echt ingevreten en wordt het tijd voor vervanging.
Regards/groeten, Jeroen
Leonidas
E21 Fanatic

Post by Leonidas »

Gereed maken voor de Kerstborrel :cheers
Post Reply