Stuur draait niet goed terug naar neutraal?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Kogando
Upcoming E21 fanatic

Stuur draait niet goed terug naar neutraal?

Post by Kogando »

Sinds gisteren heb ik iets geks, namelijk als ik een bocht om stuur draait mijn stuur niet helemaal goed terug naar neutraal. Ik moet dus zelf het stuur weer in het midden zetten, ook voel ik weerstand als ik de bocht in stuur. Ik heb even onder mijn auto gespiekt en zie geen kapotte stofhoezen aan het stuurhuis (dat er geen smering meer in zit), maar ik kan me niet echt een ander onderdeel bedenken dan het stuurhuis zelf.

Iemand nog een idee?

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Stuur draait niet goed terug naar neutraal?

Post by 323baur »

Ik weet het NIET voor een e21, maar bij een e23 zit er een stelmoer op het stuurhuis.
Daar kan je hem strakker en losser mee zetten. Dikke kans dat die moer - raar maar waar- los gelopen is.
LEt op: de buitenste moer is de borging, de binnenste is een schoef die je kan indraaien. Eerst indraaien, dan voorzichtig gaan rijden, als hij te strak staat kan die vastslaan - maar dat merk je vanzelf :driving
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Kogando
Upcoming E21 fanatic

Post by Kogando »

Haha, dat klinkt inderdaad raar. Waar zit die moer ergens, gezien van onder als je richting de neus van de auto kijkt?
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Zet het kniegewricht tussen het stuurhuis en de stuurstang maar eens in de kruipolie. Deze heeft zijn beste tijd gehad en zit vast.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Waar zit die moer ergens
Achter een plastic kapje op het stuurhuis.
So many cars, so little time
Kogando
Upcoming E21 fanatic

Post by Kogando »

Arnold D wrote:Zet het kniegewricht tussen het stuurhuis en de stuurstang maar eens in de kruipolie. Deze heeft zijn beste tijd gehad en zit vast.
Heb er olie op gespoten maar merk geen verschil. Ik verdenk ook de toplagers van de veerpoten.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zou zomaar kunnen, slijtage is een mogelijkheid maar ook een paar ringetjes in verkeerde volgorde of een ringetje vergeten kan zorgen dat de boel zwaar stuurt en dat kan uiteindelijk leiden tot een vroegtijdig einde van het toplager. Bij montage altijd even controleren of 'ie mooi licht draait na vastzetten van de moer bovenin.
Regards/groeten, Jeroen
Alex1971
Upcoming E21 fanatic

Post by Alex1971 »

Heb je de voorkant al even losgehad, zodanig dat de wielen helemaal vrijhangen? Door aan de wielen te sturen kan je voelen, horen en wellicht zien of er een zwaar punt zit. Als dat zo is, kan je proberen de stuurkogels los te halen en dan per kant hetzelfde proberen. Datzelfde kan je dan ook doen met de kruiskoppeling naar de stuurstang richting stuurwiel. Hopelijk krijg je dan een beter inzicht waar het probleem zit.

Stuurhuis is relatief snel en makkelijk gewisseld, kan je evt ook gewoon proberen.
E21
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Da's een goede test idd! En ik heb evt nog wel een heel fris stuurhuis liggen.
Regards/groeten, Jeroen
Kogando
Upcoming E21 fanatic

Post by Kogando »

Arnold D wrote:Zet het kniegewricht tussen het stuurhuis en de stuurstang maar eens in de kruipolie. Deze heeft zijn beste tijd gehad en zit vast.
Gisteren de auto op de brug gezet en spoorstangen losgemaakt, beide veerpoten voelde goed. Ik had op straat even het onderste kniegewricht in de olie gezet en toen ik daar nog eens van onderen naar keek zag ik dat er tegen het schutbord (natuurlijk) nog een kruiskoppeling zit. Die ook in de olie gezet en voila, probleem opgelost.

:driving
Alex1971
Upcoming E21 fanatic

Post by Alex1971 »

Was alles maar zo betrouwbaar als een E21 ;) Makkelijk en goedkoop opgelost; mooi 2012 dus alvast voor jou!!
E21
Post Reply