Derde remlicht / welke velgen ?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Guido
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 323i Polaris

Derde remlicht / welke velgen ?

Post by Guido »

Collega E21 bezitters,

Hoewel ik zelden post, lees ik wel regelmatig mee. e_geek
En natuurlijk ben ik nog steeds in bezit van mijn e21.

Dat brengt mij op het volgende punt: elke keer als ik een klassieker zie rijden, verbaast het mij hoe slecht deze zichtbaar zijn.
Zeker in vergelijking met moderne automobielen.
Met name in schemer / donker.
Ik moet er toch niet aan denken dat één of andere half blinde vink zijn leasebak achter in mijn pareltje boort. Terwijl hij met zijn moderne navigatie zit te spelen :shock

Een aftermaket-derde remlicht zal deze kans enorm verkleinen.
Maar ja, keuren 'we' dat eigenlijk wel goed?

2de vraag: ik rij op originele 13" velgjes en de bandjes beginnen eindelijk te verdrogen.
Ik zie banden prijzen van 50,= per stuk en michelins van 360,= per stuk.
Wat rijden jullie? (deze vraag is natuurlijk niet bedoeld voor de gelukkige Alpinavelg-bezitters...)

Omdat fotootjes altijd leuk zijn: het verschil tussen de 1ste en de laatste Dreier (en de achterlicht partijen....) :
Image

EDIT: topic titel even duidelijker gemaakt...
Last edited by Guido on Wed Jan 04, 2012 12:49 pm, edited 1 time in total.

323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
bartgouda
E21 Fanatic

Re: Derde remlicht?

Post by bartgouda »

Over het derde remlicht... Ik denk dat je het niet eens zo lelijk zou zijn, maar dan moet je het wel heel netjes bovenin je ruit monteren, zodat je er stilstaand bijna niks van ziet, het kan ook echt afzichtelijk zijn. Ik zou hoe dan ook niet proberen het in de achterklep te verwerken o.i.d. Wat trouwens ook de oorzaak van die slechte zichtbaarheid kan zijn, is de lichtopbrengst van je dim/remlichten. Misschien is er daar iets te doen met wat zwaardere lampjes of iets met LED lampjes ofzo?
Daar zou ik ook naar kijken.

Over de banden: misschien is het de moeite waard om naar 15"(of 14") te upgraden? Banden zijn daarvoor veel goedkoper (grotere productie), en bovendien word je handling beter en veiliger.
Banden van 50 euro voor 13" zijn waarschijnlijk niet zoveel soeps, voor 15" kun je voor 50-70 al heel behoorlijke banden kopen geloof ik.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ahhhh Guido leeft dus nog wel! :wink:

Ook ik heb voor E21 en E30 een derde remlicht al meermaals overwogen, maar het toch maar niet gedaan. Gelukkig hoef ik met die auto's doorgaans niet het dagelijks verkeer in want dan zou ik doodsangsten uitstaan tussen het doorsnee volk op de weg.

Het aanbod in fatsoenlijke banden in 13" wordt steeds lastiger. Die Michelins zijn natuurlijk waanzin aangezien je met zo'n hoge wang nooit wonderen kunt verwachten. Verder is het in 185/70-13 nog maar weinig. In 205/60-13 is er al wat meer keuze en zijn die Falken ZIEX ZE-912 best een aardige keuze voor een tientje of 7. De meerprijs van dik 3 tientjes voor bijv Vredenstein Sprint Classic levert mijns inziens nauwelijks meer kwaliteit op.

Ik vind zelf een E21 op 13" best tricky als je van spelen houdt en ben het met Bart eens dat je 'm liever op 15" hebt, hoeft natuurlijk geen origineel Alpina te zijn. Maar daarvan gaat de auto wel aanzienlijk strakker sturen en met een redelijk standaard onderstel krijg je dan absoluut nog geen mobiele niersteenvergruizer. En op dit moment is er in 15" nog wel wat goeds te koop, Conti PremiumContact, Dunlop SP Sport 01, Toyo R1-R, allemaal zeer goede performers onder de 100 euro.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik vond zelf 14" al vreselijk schelen in het weggedrag, ik moest laatst weer even op m'n 13 inchers rijden en dat viel me toch zwaar tegen!
Zelf hecht ik vrij weinig waarde aan comfort, maar 14 of 15 inch is gewoon prima te doen, geenszins oncomfortabel.
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Zeker Jeroen, alive and kicking!
En vorig jaar maar liefst 3.100 km gereden met de 323i. Vandaag een tripje gepland naar de Ardennen in mei.
Dus het karretje ziet duidelijk meer daglicht!

De huidige banden zijn 8 jaar oud en nog lang niet versleten. Maar wel te oud.
Onder mijn vorige E21's had ik ook 15". Geen Alpina's.
Ik heb de Eibach verlagingset gewisseld voor normaal en vond de combi met 15" niet mooi.
Nu is mijn mening veranderd en zou graag een setje originele Alpina's 'op de kop tikken'.
Maar volgens mij ben ik een paar jaar te laat.
Man wat een prijzen durft men te vragen e_surprised .

Dus ik wil op 15", maar prijzen lijken helemaal nergens op.
Zijn ze eigenlijk nog nieuw te koop?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ardennen in mei is leuk, Eifel in juni nóg leuker :wink: pas wel op want het overgrote deel van het asfalt op de binnenwegen in de Ardennen is dramatisch slecht. Afgelopen jaar met ons uitje daar waren ineens drie mensen aan nieuwe spoorstangeinden toe. Maar op 13" moet 't beter gaan haha!

8 jaar oude banden zijn in mijn ogen stokoud, sterker nog, als ik aan de macht kwam dan werd een APK eis dat rubber niet ouder dan een jaar of 7 mag zijn aangezien rubber daarna wel erg hard wordt met navenante gevolgen. En die zijn droog al goed merkbaar, laat staan nat. Ik heb de 320iS nu op 10 jaar oude Michelin's staan en die hebben de 10 jaar gehaald omdat de auto de afgelopen jaren niet is gebruikt. Dit voorjaar wil ik ermee naar de Alpen en dan zijn nieuwe banden voor mij een absolute voorwaarde.

Een standaard onderstel met bijv Bilstein B6 rijdt geweldig, zeker icm 15". Als je Alpina look wilt hebben kun je bijvoorbeeld kijken voor King of OZ, andere types die je nog wel tegen komt: MIM, BBS en ik dacht ook Hartge? Je moet even wat geduld hebben en er rekening mee houden dat oud alu waarschijnlijk wel graag een beurt wil en dan niet alleen stralen en poedercoaten maar ook richten en afdraaien. Om die reden zijn prijzen van 400-500 euro voor antiek aluminium ook regelrecht overtrokken, er komt zomaar nog 500 euro bij voordat ze er weer als nieuw bij staan. Af en toe bij de plaatselijke sloperij langs lopen kan leuk spul opleveren voor weinig.

Hoewel er bij de doorsnee bandenboer vast nog wel wat passends te koop is krijg je dan een design wat je nooit onder je auto zou willen dus dat gaat 'm niet worden vrees ik.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Nieuw is dan al helemaal niet meer te betalen, ik snap eerlijk gezegd niet zo erg waar de prijzen vandaan komen...
Ze staan erg goed op veel BMW's, maar ze zijn voor zover ik weet niet heel bijzonder qua productietechnieken of afmetingen en dergelijke.
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Eerdere ritten naar de Ardennen zijn er de 'oorzaak' van dat ik de auto weer 'hoog' heb gezet.
Zat enkele keren aan de grond of de vering sloeg dood. Wat je zegt: beroerd wegdek....

Naast E21 is motorrijden ook een hobby van mij.
In Bilstain ligt één van Europa's mooiste off-road-paradijzen. Vandaar Ardennen.
Compleet met aanhangertje en motorfietsen. (uiteraard aanhanger in de kleur van de e21 en BMW velgjes :mrgreen: )

In 2009 en 2010 heb ik belachelijk weinig met de E21 gereden (800 km/jaar). Vandaar dat de banden wat verwaarloosd zijn.
Tijdens een recente, grondige poetsbeurt heb de banden en de DOT-code eens bekeken e_surprised
Nu ik weer meer km's maak, merk je dat oude banden harder worden en grip inleveren.

Ik heb eens een digitaal rondje langs de verschillende velgfabrikanten gemaakt.
King en Oz kunnen mij niet echt bekoren. MIM heb ik gehad en juist verkocht omdat ik het design meer onder een E30 vind passen.
(deze velgen zijn verkocht aan de eigenaar, wiens auto trots in de Klassieker stond. Een zwarte 323i)

Alpina's zijn toch veruit de mooiste, vind ik persoonlijk.
Maar op Marktplaats en zelfs Ebay zijn 15' niet eens te vinden :cry:
Ik vrees dat ik jouw advies moet volgen: geduldig zijn en regelmatig internet / sloperijen afstruinen...

Ik denk dat ik een paar nieuwe, maar betaalbare 13" bandjes neem, en begin met sparen voor een setje overbetaalde Alpina's :crazy
Hoe langer ik wacht met de aanschaf, hoe duurder ze worden.

@ bartgouda: ik denk dat de hoge prijs simpel te verklaren is: vraag en aanbod. "Liever duur dan niet te koop". Als ik een setje 'over' zou hebben, zou ik op dit moment ook de hoofdprijs vragen, denk ik.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik heb bij mij onder de BMW 13 inch bandjes liggen van Viking in de standaardmaat 185/70/13. Het is uiteraard geen Michelin maar voor normaal rijgedrag goed genoeg. Ik was 300 euro totaal kwijt vorig jaar April.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Ik weet nu wat er wordt bedoeld met Oz wielen: de Alpina replica's. Een prima alternatief, lijkt me.
(uiteraard gespoten en niet gepolijst / verchroomd)
Image

Ik herinner mij dat er ook wel BBS werd gebruikt.
Deze 15" BBS'sen vind ik er toch ook goed uit zien. (werden ze vroeger niet vooral in 14"gebruikt?)
Typies jaren 70 / 80 style, goed dus.
Persoonlijk vind ik de versie met de 'boutjes' dan weer minder.
Image

Dan heb je nog de E30-style Alpina's. dus met dicht dekseltje.
Vind ik dan toch weer meer voor de E30, eerlijk gezegd.
Image

Maar ja, deze!
Mijn god, wat mooi :shake :crazy
Image
Jeroen
Site Admin

Re: Derde remlicht / welke velgen ?

Post by Jeroen »

OZ en King maakten beide Alpina replica's.

Het spul van BBS etc wat je op de E21 kon krijgen was allemaal met de bouten in het zicht, de naafkappen zijn later pas gekomen. Als je dat fraaier vindt zoek dan eens onder Lenso. Betaalbare BBS imi's en er zijn er ws zat op MP.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Kijk wel uit met imitatiespul. OZ is bij mijn weten goed spul, maar er is ook een hoop rommel te koop.
Zelf vind ik van wat je laat zien de BBS het mooist, maar daar heb je niks aan haha!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Voor die BBS-wielen moet je tegenwoordig ook al een leuke duit neertellen. Ik heb ze een 3 jaar geleden nog voor een redelijk bedrag gevonden.

Ik geloof dat Sven nog Alpina replica's had liggen.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=24&t=16255
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Of bedoelde je met boutjes in het zicht de 2- of 3-delige RS-en Guido?

Bij die Alpina replica's zie ik volgens mij dat ze alle 4 wel beschadigd zijn aan de rand dus ze moeten allemaal wel door de mangel
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Bij die Alpina replica's zie ik volgens mij dat ze alle 4 wel beschadigd zijn aan de rand dus ze moeten allemaal wel door de mangel
Dat klopt inderdaad. Voor het nette moeten ze even onderhanden worden genomen en een set banden eromheen uiteraard
Gr Peter V.

Post Reply