Trillen in stuur bij 120 en harder!
-
vanbreebmw
- Newbee
- Posts: 7
- Joined: Sun Jan 08, 2012 4:58 am
Trillen in stuur bij 120 en harder!
Hallo allemaal,
Mijn 320 automaat uit 1977 trilt bij een snelheid van 120km/h en harder in het stuur.
Uitbalanceren lijkt niet te helpen. Nu hoor ik een aantal verhalen:
1. Er zit een stuurdemper in die mogelijk versleten kan zijn.
2. De kapjes/deksels op de wielen zijn van invloed op het trillen.
Wie heeft er ervaring mee en kan me verder helpen?
Bedankt!
Stan.
Mijn 320 automaat uit 1977 trilt bij een snelheid van 120km/h en harder in het stuur.
Uitbalanceren lijkt niet te helpen. Nu hoor ik een aantal verhalen:
1. Er zit een stuurdemper in die mogelijk versleten kan zijn.
2. De kapjes/deksels op de wielen zijn van invloed op het trillen.
Wie heeft er ervaring mee en kan me verder helpen?
Bedankt!
Stan.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Hoi Stan,
Je geeft niet aan wat er naast het balanceren nog meer is gedaan.
Het trillen van de voorkant heeft 9 van de 10 keer te maken met versleten rubbers. Het "shimmy" effect.
Met name de rubbers in onderste draagarmen en stabilisatiestang rubbers.
Controleer ook de stuurkogels maar die zijn vaak wel goed en als hij dan toch opgekrikt is het toplager even voelen.
Ow ja, we (ik niet natuurlijk) zijn altijd benieuwd naar foto's.
Je geeft niet aan wat er naast het balanceren nog meer is gedaan.
Het trillen van de voorkant heeft 9 van de 10 keer te maken met versleten rubbers. Het "shimmy" effect.
Met name de rubbers in onderste draagarmen en stabilisatiestang rubbers.
Controleer ook de stuurkogels maar die zijn vaak wel goed en als hij dan toch opgekrikt is het toplager even voelen.
Ow ja, we (ik niet natuurlijk) zijn altijd benieuwd naar foto's.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Hoi,
Welkom inderdaad.
Het meeste is wel gezegd door wondermike.
Het feit dat trillingen op het stuur zouden komen door naafkapjes lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Is het feit plotseling komen opzetten of zijn er nog werkzaamheden aan de auto geweest?
Welkom inderdaad.
Het meeste is wel gezegd door wondermike.
Het feit dat trillingen op het stuur zouden komen door naafkapjes lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Is het feit plotseling komen opzetten of zijn er nog werkzaamheden aan de auto geweest?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
is het opeens gekomen, of na een speciale gebeurtenis?
heb vaker gezien dat een kromme velg op het balanceerapparaat goed was, maar na montage onder de auto trilde als een idioot
rubbers kunnen het ook goed zijn, en evt ook speling op je stuurkogels of stuurhuisophanging
heb vaker gezien dat een kromme velg op het balanceerapparaat goed was, maar na montage onder de auto trilde als een idioot
rubbers kunnen het ook goed zijn, en evt ook speling op je stuurkogels of stuurhuisophanging
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Mijn ervaring is juist dat het 9 van de 10 keer gewoon een kwestie is van slecht balanceren. Ik heb bij mijn E21 zo ongeveer alle rubbers vervangen en de wielen opnieuw laten balanceren en nog steeds trilt het stuur. Alleen als ik andere wielen eronder zet is het over.
Ben inmiddels zelf maar aan het balanceren door steeds een loodje weg te halen of erbij te doen, en te kijken of het dan beter wordt. En het wordt nu ook steeds beter.
Stalen velgen laten zich makkelijk balanceren omdat de loodjes op de rand van de velg geslagen worden. Met lm-velgen 'kunnen' de loodjes niet op de rand dus worden ze in het velgbed geplakt, hierdoor is het effect minder goed. De gemiddelde monteur zal dat een worst zijn dus plakt gewoon wat het apparaat zegt met als gevolg dat het niet meer klopt. Tenminste, dat denk ik ervan. (misschien dat er ervaren balanceerders op het forum zitten die meer kunnen vertellen?)
Ik vind het in ieder geval wel verdacht dat ik al heel vaak met lm-velgen gezeur heb gehad met trillingen, terwijl dit met de juiste hoeveelheid loodjes echt wel op te lossen is.
Ben inmiddels zelf maar aan het balanceren door steeds een loodje weg te halen of erbij te doen, en te kijken of het dan beter wordt. En het wordt nu ook steeds beter.
Stalen velgen laten zich makkelijk balanceren omdat de loodjes op de rand van de velg geslagen worden. Met lm-velgen 'kunnen' de loodjes niet op de rand dus worden ze in het velgbed geplakt, hierdoor is het effect minder goed. De gemiddelde monteur zal dat een worst zijn dus plakt gewoon wat het apparaat zegt met als gevolg dat het niet meer klopt. Tenminste, dat denk ik ervan. (misschien dat er ervaren balanceerders op het forum zitten die meer kunnen vertellen?)
Ik vind het in ieder geval wel verdacht dat ik al heel vaak met lm-velgen gezeur heb gehad met trillingen, terwijl dit met de juiste hoeveelheid loodjes echt wel op te lossen is.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Het maakt niets uit of je slaglood of plaklood gebruikt, het maakt wel heel erg veel uit wie er balanceert en hoe.
Bij de doorsnee Kwikshit heeft het gros van het personeel nul gevoel en/of ervaring en zullen ze zeker niet in de fijn-stand balanceren. Ofwel: een goed adres is ernstig belangrijk
Ik doe al m'n balanceerwerk zelf en ben dus door schade en schade wijs geworden haha. Ietsjes slag in de velg, ietsjes hoogteslag in de band, je kunt er soms aardig mee klooien. Maar vandaar dat ik altijd in de fijn-stand balanceer, na balanceren het wiel nog eens los haal en weer vast zet, en dan nogmaals. En dan accepteer ik max 1-2 gr afwijking terwijl het doorsnee balanceerapparaat binnen 5 gram al 'ok' geeft.
Maar goed, er zijn meerdere oorzaken denkbaar. Een speling in de ophanging, maar wat te denken van een vuile of geoxideerde naaf of velgbed? Een kromme naaf? Een uitstekend boutje van een remschijf? Een overdreven zware slotbout (flink zwaarder dan de normale wielbouten), ik heb het allemaal al eens gezien. Maar een naafkap is zelf vaak al goed in balans en zit exact in het hart dus daar hoef je het mijns inziens niet te zoeken.
Bij de doorsnee Kwikshit heeft het gros van het personeel nul gevoel en/of ervaring en zullen ze zeker niet in de fijn-stand balanceren. Ofwel: een goed adres is ernstig belangrijk
Ik doe al m'n balanceerwerk zelf en ben dus door schade en schade wijs geworden haha. Ietsjes slag in de velg, ietsjes hoogteslag in de band, je kunt er soms aardig mee klooien. Maar vandaar dat ik altijd in de fijn-stand balanceer, na balanceren het wiel nog eens los haal en weer vast zet, en dan nogmaals. En dan accepteer ik max 1-2 gr afwijking terwijl het doorsnee balanceerapparaat binnen 5 gram al 'ok' geeft.
Maar goed, er zijn meerdere oorzaken denkbaar. Een speling in de ophanging, maar wat te denken van een vuile of geoxideerde naaf of velgbed? Een kromme naaf? Een uitstekend boutje van een remschijf? Een overdreven zware slotbout (flink zwaarder dan de normale wielbouten), ik heb het allemaal al eens gezien. Maar een naafkap is zelf vaak al goed in balans en zit exact in het hart dus daar hoef je het mijns inziens niet te zoeken.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Plaklood of slaglood maakt niet uit opzich. Maar het maakt natuurlijk wel uit hoe dicht het lood bij de rand zit. Als dit helemaal op de rand zit heeft het meer effect als dicht bij de as.
Dus als zo'n apparaat zegt dat er 30 gram op moet, dan maakt dat toch wel uit waar je het plakt? Naar mijn idee doen ze dit dan verkeerd en daarna geeft het apparaat geen okay en plakken ze er weer teveel op etc.
Maar idd, de meeste zijn niet echt nauwkeurig bezig. Dat is het probleem om te beginnen natuurlijk.
Dus als zo'n apparaat zegt dat er 30 gram op moet, dan maakt dat toch wel uit waar je het plakt? Naar mijn idee doen ze dit dan verkeerd en daarna geeft het apparaat geen okay en plakken ze er weer teveel op etc.
Maar idd, de meeste zijn niet echt nauwkeurig bezig. Dat is het probleem om te beginnen natuurlijk.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
1. nadat je lood hebt aangebracht balanceer je toch opnieuw om te kijken of je op nul uitkomt?
2. op een een beetje balanceerapparaat kun je aangeven waar je het lood gaat plakken en dan houdt het apparaat daar in de vaststelling van het gewicht rekening mee
Ofwel, laat je niet leiden door iemand die er nul verstand van heeft maar ga gewoon naar een specialist.
2. op een een beetje balanceerapparaat kun je aangeven waar je het lood gaat plakken en dan houdt het apparaat daar in de vaststelling van het gewicht rekening mee
Ofwel, laat je niet leiden door iemand die er nul verstand van heeft maar ga gewoon naar een specialist.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Tja, als het zo simpel is dan snap ik niet waarom ze het zo vaak verknoeien. En wie is een specialist? Bij Profile Tyrecenter zou je verwachten dat ze wel gespecialiseerd zijn in wielen en balanceren, maar daar was het ook slechter dan voordat ze eraan gezeten hadden.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Hoe groter de keten hoe groter de spreiding, ofwel ook bij ketens als Profile en Euromaster kom je positieve en negatieve ervaringen tegen. Zo heb ik ook de nodige omzwervingen achter de rug voordat ik een goed adres vond (een plaatselijk bedrijfje). En die vond me vervolgens zo'n zeikerd dat ik het zelf maar moest doen 
Regards/groeten, Jeroen
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Haha, tijd om zelf zo'n apparaat te bestellen dus. Heb er een hekel aan om op anderen aangewezen te zijn. 
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Ik ben laatst bij Karelsen in Soest geweest (zie ook ander topic) eindelijk een adres met hart voor de oudere BMW's! echt een aanrader.
Zelfs de koffie is ok.
Zelfs de koffie is ok.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Trillen in stuur bij 120 en harder!
Ach ja, prutsers genoeg op deze aardkloot! op de Alpina's van mijn E30 zit plaklood aan de buitenkant, dus tussen de spaken. En dat niet alleen, er zitten twee strips NAAST elkaar, en dat is breder dan de ruimte tussen de spaken, dus het steekt buiten de velg!!! Wat voor sukkel ben je dan, als banden"specialist".