Onderhoud m20 motor

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Onderhoud m20 motor

Post by uwbuurman »

Binnenkort begin ik met het onderhoud aan de 325iA cabrio (E30). Omdat het een M20 motor is, stel ik mijn vragen hier, want ze zijn ook relevant voor de e21, daar ligt immers ook de M20 in.

goed om te weten, de auto heeft ruim 4 jaar stilgestaan.

Wat wil ik doen:
- koelsysteem spoelen/reinigen en onderhoud geven
- oliewissel
- automaatbakoliewissel
- Distributieriemwissel
- kleppen stellen
- carterpan eraf en reinigen (ik verwacht veel drap)
- nieuwe remschijven en blokken voor en achter
- Remvloeistof vervangen

Wat moet ik volgens jullie bestellen? Zelf dacht ik aan:
- oliefilter met pakking
- zeefje voor automaatbak
- nieuwe klepdekselpakking
- nieuwe carterpanpakking (las ergens iets over een soort kit die er ook tussen moet??)
- nieuwe waterpomp (heb ik daar ook een pakking bij nodig?)
- nieuwe thermostaat
- nieuwe pakking/metalen afsluitring olieaftapplug
- nieuwe distributieriem met nieuwe spanrol (heb ik ook een nieuwe spanner/die spanplunjer met veer nodig of ander spul nodig??)
- Nieuwe V-snaar voor op de dynamo??
- 6 nieuwe bougies
- set nieuwe bougiekabels (krijg ik die dan compleet of moet ik daar nog wat bij bestellen?)
- olie (welke??)
- ATF olie voor in de automaat (is dat allemaal hetzelfde? ATF is ATF??)
- koelvloeistof (rode/oranje)
- remvloeistof (welke?)

Welk klein materiaal moet ik erbij bestellen?
Welke onderdelen ben ik vergeten of moet ik ook vervangen volgens jullie?
Moet ik de stuurbekrachtigingsolie ook vervangen? Dat is ook ATF toch?

Wat is een goede werkvolgorde? Zelf dacht ik:
1 koelsysteem spoelen
2 thermostaat vervangen
3 oliewissel met filter
4 D-riem vervangen met spanner en waterpomp
5 V-snaar dynamo wisselen
6 bougies en bougiekabels vervangen
7 automaatbakoliewissel
8 remmerij vervangen met vloeistof

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, wellicht handig om ze in mijn tekst te quoten en ertussen te zetten??

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Onderhoud m20 motor

Post by Jeroen »

Om te beginnen het koelsysteem, als de koelvloeistof niet drapperig is en nog fatsoenlijk groen hoeft je 't op zich niet te spoelen, anders heb je daar idd speciaal spul voor (flush). Waterpomp idd met pakking, thermostaat meenemen.

Oliesysteem: controleer het blok allereerst goed op sporen van lekkages, lekt het niet dan moet je overwegen dingen op hun plek te laten, bijv verdeelhuis van de oliekoeler, carperpakking (alleen pakking moet voldoende zijn en vaak komt lekkage van één plek bijv ringetje oliepeilstok), oliefilter heeft geen losse pakkng, carterstop wel een o-ring

Distributieriem met idd spanrol, spanveer hoeft niet per sé

Remmen absoluut remklauwen voor reviseren, dan alle remvloeistof vers (DOT 4.0 of 5.1 als je er nog es de Alpen mee in zou willen kan hogere temp aan)
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

anders heb je daar idd speciaal spul voor
wat is de benaming juist van da spul? zou dit namelijk ook eens nodig hebben voor onze 320/6
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nog even verder, moest net ff weg haha

Carterpan hoeft niet veel drap te bevatten, verwijderen is wel ff werk omdat het subframe er af moet. Misschien nergens voor nodig.
Bij distributiewissel 6 nwe boutjes van de krukaspoelie
Nwe snaren en bougies, etc. Bougiekabelset vervangen of injectoren reinigen zou ik pas gaan overwegen als je een aardig stuk met de auto hebt gereden, lijkt me vooralsnog zonde van het geld.
Olie 15W40

En heel goed kijken naar alle slangen in de motorruimte, zou iig de brandstofslangen vervangen de de rest goed inspecteren. Meestal staat er vanuit BMW een jartal op en alles van het bouwjaar gewoon vervangen.

Als je je twee dagen kwaad maakt is dat allemaal gedaan en ben je een heel eind. Dan eens een paar flinke stukken gaan rijden, eens goed afstellen en daarna pas kijken of er nog meer moet gebeuren, geld wegmikken kan altijd nog.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ok, dan laat ik de carterpan eerst ff zitten, afhankelijk van hoe de olie eruit komt.

Dus een paar verse bougies is niet beter voor de motor?

@ remmen: wat moet ik doen om de remmen te reviseren? uitelkaar peuteren en goedschoon maken en verder? Die dot 5.1, mag dat in mijn remleidingen? of is dat die dot 5.0 die zo aggressief is?

Over dat rijden, tja, ik heb m nu nog geschorst. Als ik m uit de schorsing haal, dan heb ik een verlopen APK van 5 jaar... Dus in principe zou ik eerst na het ontschorsen (?!?) gelijk naar de APK boer moeten rijden, maar ik denk dat ik dan niet door de 4gastest kom.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Lekker geschorst naar de APK rijden.
Gaat het mis blijft hij geschorst, gaat het goed rij je langs het postkantoor en is hij zo uit de schorsing.
APK afmelden gaat ook als hij geschorst is.
So many cars, so little time
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

maar ja, dan kan ik nog steeds niet eerst lekker rondtoeren om het ding warm te stoken en schoon te rijden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Voorlopig zijn de politie auto's buiten werking in het noorden(Dank u Arnold), kan je niet met een "klein" omweggetje naar de APK?
So many cars, so little time
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Je moet uiteraard wel verse bougies zetten. Over het schorsen kan ik je weinig vertellen omdat ze bij ons beiden zijn geimporteerd en met o.a. een eendagskenteken hebben gereden.

Als jij de motor onderhoud heb gegeven inclusief het warmdraaien/ontluchten koeling etc dan lukt dat best wel met die 4-gastest. Je kan toch niet ongestoord gasgeven tijdens stilstand i.v.m. je automaatbak.

Remrevisie is maar hoever je wilt gaan. Rondom schijven/blokken zou ik doen en de voorremklauwen reviseren ook. Revisie betekent in dit geval de remzuiger eruit en keerring en stofkap vernieuwen. e.e.a. controleren en opschonen uiteraard. Achter kun je hetzelfde doen. Eventueel de handremsegmenten bekijken en opnieuw afstellen omdat je de achterschijven vernieuwd. De remslangen goed controleren op scheurtjes.

Verder is alles wel gezegd lijkt mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Oh en voor de remklauwen heb je mooie revisiesetjes, iets van 15 euro per kant ofzo?

Bougies idd wel, doe gelijk Bosch Super 4 erin. Maar ik zou niet lukraak bougiebakelsets a raison de $$$ gaan vervangen, misschien volstrekt onnodig. Rotor en verdelerkap van de Motronic versies zijn geen koopjes en is miss helemaal niet nodig, eerst eens inspecteren en met de looplamp goed kijken naar sporen van lekkages. Geen lekkages... lekker pakkingen laten zitten.

Dot 5.0 is idd agressief die moet je niet hebben, 5.1 kan gewoon (zelfs in E21's).

Geschorste auto mag je idd naar de garage rijden voor APK, mits wel verzekerd.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Wie kan me zeggen hoeveel liter olie er in het carter gaat, hoeveel liter ATF er in de automaat moet en hoeveel liter koelvloeistof er in het systeem moet en hoeveel remvloeistof ik nodig heb?? Ik kan het niet vinden in de vraagbaak.

15w30, maar moet ik nog een bepaald merk hebben? of is ieder A merk goed?
ATF, ook een bepaald merk? of gewoon vragen bij de automateriaalzaak?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Alex1971
Upcoming E21 fanatic

Post by Alex1971 »

Motorolie + filter 4.25 ltr (20W50 is een veilige optie voor een oudere M20), Automaat 3.0 ltr verversingshoeveelheid (ATF Dexron II), Remvloeistof 1.2 ltr (Dot 4/5). Olie is niet zomaar van elk merk goed, maar zoals zoveel zaken heeft iedereen daar wel een specifieke voor- of afkeur. Zelf ben ik nogal een Castrol mens, maar Bardahl (www.bardahlclassicoils.nl) en Kroon Oil hebben een aardige range produkten voor klassiekers. Zeker de moeite waard om eens naar te kijken!
E21
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Wie kan me zeggen hoeveel liter olie er in het carter gaat, hoeveel liter ATF er in de automaat moet en hoeveel liter koelvloeistof er in het systeem moet en hoeveel remvloeistof ik nodig heb?? Ik kan het niet vinden in de vraagbaak.
In de vraagbaak bij Technische gegevens.
Koelsysteem: 10.5 ltr
rest is al vermeld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

10.5 liter koelvloeistof. Moeten we rekening houden met een speciale koelvloeistof.
Nieuwe generatie vloeistoffen bevatten zuren en kan bij oudere motoren pakkingen/slangen aantasten.

"De moderne " longlife" G12 koelvloeistof (roze van kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische stoffen. Het gaat 3x langer mee dan Glycol-waterbasis KVS, maar helaas tast het oudere kunststoffen en pakkingen aan en is het ook niet mengbaar met Glycol basis vloeistof.

DUS: geen G12 gebruiken in klassiekers!"

Iemand ervaring mee. Merk type?

Gr
Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik gebruik doorgaans de kvs van Brezan, zijn twee varianten van , -26 gr en -36 en ik gebruik de laatste altijd.

Qua motorolie zou ik beginnen met een 10W40 of 15W40 bijv Castrol GTX, als je daarmee olieverbruik hebt kun je altijd nog overstappen op dikker maar ik zie 20W50 eerder als een eindpunt voor een meer bedaagd blok dan als iets wat je nu direct moet gaan gebruiken op een M20B25 die naar mijn idee nog niet een extreem zwaar leven achter de rug heeft. Castrol TWS 10W60 vind ik weer overkill op een standaard M20, dat zou ik alleen gebruiken 'leistungsgesteigerte' motoren zoals verbouwde M20's en diverse ///M motoren. Hier rijdt de 323i op GTX en de rest op TWS.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply