bmw e21 315 loopt beroerd en rookt flink
bmw e21 315 loopt beroerd en rookt flink
hallo
Ik heb sinds een half jaar een bmw e21 het is een 315 van 84
ik had deze gekocht met lpg instalatie erin. en heb al de tijd op lpg gereden. ( daar liep die wel aardig op)
maar nu is het volgende maand tijd voor de apk en aangezien het lpg niet op kenteken staat zal dat eruit moeten.
nu is het probleem dat hij op benzine niet echt goed wil lopen.
hij start wel goed maar gaat daarna gelijk 800 toeren lopen en stottert erg. boven de 3000 toeren gaat hij beter lopen.
heb vandaag eerst een benzine lek aan de vlotter gemaakt en luchtfilterbehuizing etzz eraf gehaald.
maar krijg hem niet beter aan het lopen door aan de stelschroef voor lucht / en de schoef voor benzine te draaien.
en toch verzuipt de motor erg de bougi's zijn zwart (dus teveel benzine)( pas 2 maanden oud) en hij rookt erg veel.
heb ook de borgbout voor de ontsteking afstelling al los gehaald zodat ik de ontsteking kon verstellen terwijl die loopt. dit heet ook niet veel invloed (slechte laten lopen gaat wel maar beter niet)
dus wat kan ik nogmeer doen om hem minder benzine te geven? (ik ben er eigenlijk wel van overtuigt dat hij zo pruttelt en de motor zo schud +rookt omdat hij veel te veel benzine krijgt.)
zovast bedankt voor het lezen/de antwoorden.
Groeten Rik ( uit breda)
Ik heb sinds een half jaar een bmw e21 het is een 315 van 84
ik had deze gekocht met lpg instalatie erin. en heb al de tijd op lpg gereden. ( daar liep die wel aardig op)
maar nu is het volgende maand tijd voor de apk en aangezien het lpg niet op kenteken staat zal dat eruit moeten.
nu is het probleem dat hij op benzine niet echt goed wil lopen.
hij start wel goed maar gaat daarna gelijk 800 toeren lopen en stottert erg. boven de 3000 toeren gaat hij beter lopen.
heb vandaag eerst een benzine lek aan de vlotter gemaakt en luchtfilterbehuizing etzz eraf gehaald.
maar krijg hem niet beter aan het lopen door aan de stelschroef voor lucht / en de schoef voor benzine te draaien.
en toch verzuipt de motor erg de bougi's zijn zwart (dus teveel benzine)( pas 2 maanden oud) en hij rookt erg veel.
heb ook de borgbout voor de ontsteking afstelling al los gehaald zodat ik de ontsteking kon verstellen terwijl die loopt. dit heet ook niet veel invloed (slechte laten lopen gaat wel maar beter niet)
dus wat kan ik nogmeer doen om hem minder benzine te geven? (ik ben er eigenlijk wel van overtuigt dat hij zo pruttelt en de motor zo schud +rookt omdat hij veel te veel benzine krijgt.)
zovast bedankt voor het lezen/de antwoorden.
Groeten Rik ( uit breda)
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: bmw e21 315 loopt beroerd en rookt flink
Hoi Rik,
Het roken is zwart ga ik vanuit? Wat was je lekkage bij de vlotter of liep ze over dat de vlotternaald niet goed afsluit?
Je zal er niet aan ontkomen om de carburateur even goed af te stellen. Er zijn zoveel zaken die op LPG geen betekenis hebben maar op benzine wel. Het zou zomaar kunnen dat je verrijkingsventiel niet meer goed werkt en open blijft staan.
Het roken is zwart ga ik vanuit? Wat was je lekkage bij de vlotter of liep ze over dat de vlotternaald niet goed afsluit?
Je zal er niet aan ontkomen om de carburateur even goed af te stellen. Er zijn zoveel zaken die op LPG geen betekenis hebben maar op benzine wel. Het zou zomaar kunnen dat je verrijkingsventiel niet meer goed werkt en open blijft staan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- 323baur
- E21 VIP

klinkt als..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Waarom laat je hem niet officieel op gas zetten, lijkt mij de kortste klap.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

Is inderdaad de snelste weg i.p.v. elke keer ombouwen en eigenlijk onverzekerd rondrijden (kenteken klopt niet met de auto). Als de LPG conform de regels is ingebouwd in de auto is het een formaliteit bij de RDW in Rijen.Arnold D wrote:Waarom laat je hem niet officieel op gas zetten, lijkt mij de kortste klap.
Gr Peter V.
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Ik zou gewoon het kenteken laten aanpassen en op gas blijven rijden. Mijn 318A loopt ook prima op gas en alleen als ik haast heb stook ik benzine . De vorige eigenaar heeft hem alleen maar op gas laten lopen zodat de carburateur nu echt gereviseerd moet worden. het gevolg is dat de auto niet lang stationair op benzine blijft lopen terwijl optrekken en hogere snelheden op benzine geen probleem zijn.topsnelheid op lpg :120 op benzine:155 , na enig meet en afstelwerk ben ik erachter gekomen dat dit voorlopig het maximaal haalbare met de huidige carburateur is.
- jamesV
- E21 Pro
is inderdaad de gemakkelijkste oplossing maar ik neem aan dat je de wagen ook zonder problemen op benzine wilt laten rijden? Zoals Peter zegt kan het afstellen van de carburator veel problemen oplossen alleen.. zonder juiste apertuur (co meter) is het vooral try en error.. en ik kan het wetenIk zou gewoon het kenteken laten aanpassen en op gas blijven rijden.
Zonder strobolamp zou ik hier echter niet teveel aan wijzigenheb ook de borgbout voor de ontsteking afstelling al los gehaald zodat ik de ontsteking kon verstellen terwijl die loopt.
grtz
hallo
nee er komen geen zwarte diesel rookwolken uit.
hij rookt niet egt donker.
dat kleine vlotterbakje heb ik eraf gehaald de boutjes stonden niet erg vast en de pakking zat niet goed meer.
dus schoongemaakt en pakking op zijn plaats gedaan en boutjes goed vast en hij is dicht.
ja ik snap dat hij afgesteld moet worden en ik ben aan de stelschroeven aan het draaien geweest maar heb geen/weinig resultaat.
dus de vraag HOE geef ik hem minder benzine?
dat verrijk ventiel is dat wat ook door de gashevel bedient wordt?
ik denk dat het goed werkt ( als je snel veel gas geeft spuit hij wat benzine extra in bovenaan(vanuit de voorkant) in de carb als je de gashandel constant houd stopt dat met spuiten.)
en wat controleren ze allemaal bij de rdw? hij is niet egt meer in nieuwstaat zegmaar.
(en ik rijd ook maar 1500/2000km p jaar dus hoef het niet persee op kenteken)
op gas loopt die wel aardig en heb de top niet getest maar al wel 150kmh gereden dus dat valt niet tegen als ik het van jullie hoor met max 120kmh.
maar ik zou dus graag weten hoe ik het minder benzine geef.
kijk als die voor het zicht al teveel rookt en niet lekker loopt kan ik met een CO meter natuurlijk niks doen dat is voor de laatste afstelling.
Ben zelf al 7 jaar monteur van vrachtwagens en graafmachine;s dus het is niet dat ik voor de 1e x sleutel.
heb alleen geen ervaring met benzine motoren /carburateur afstellen vandaar dat ik daar wat tips over vraag.
Zovast bedankt!
Groeten rik
nee er komen geen zwarte diesel rookwolken uit.
hij rookt niet egt donker.
dat kleine vlotterbakje heb ik eraf gehaald de boutjes stonden niet erg vast en de pakking zat niet goed meer.
dus schoongemaakt en pakking op zijn plaats gedaan en boutjes goed vast en hij is dicht.
ja ik snap dat hij afgesteld moet worden en ik ben aan de stelschroeven aan het draaien geweest maar heb geen/weinig resultaat.
dus de vraag HOE geef ik hem minder benzine?
dat verrijk ventiel is dat wat ook door de gashevel bedient wordt?
ik denk dat het goed werkt ( als je snel veel gas geeft spuit hij wat benzine extra in bovenaan(vanuit de voorkant) in de carb als je de gashandel constant houd stopt dat met spuiten.)
en wat controleren ze allemaal bij de rdw? hij is niet egt meer in nieuwstaat zegmaar.
(en ik rijd ook maar 1500/2000km p jaar dus hoef het niet persee op kenteken)
op gas loopt die wel aardig en heb de top niet getest maar al wel 150kmh gereden dus dat valt niet tegen als ik het van jullie hoor met max 120kmh.
maar ik zou dus graag weten hoe ik het minder benzine geef.
kijk als die voor het zicht al teveel rookt en niet lekker loopt kan ik met een CO meter natuurlijk niks doen dat is voor de laatste afstelling.
Ben zelf al 7 jaar monteur van vrachtwagens en graafmachine;s dus het is niet dat ik voor de 1e x sleutel.
heb alleen geen ervaring met benzine motoren /carburateur afstellen vandaar dat ik daar wat tips over vraag.
Zovast bedankt!
Groeten rik
- Peter V.
- E21 VIP

Je heb twee schroeven op de 1B2 carburateur zitten. Een kleine en een iets grotere. De kleine is de mengselregelschroef of zoals jij aangeeft meer of minder benzine. De andere is de stationairschroef.
De zwarte rook geeft bij een benzinemotor aan dat je veel te rijk staat dus teveel benzine. Als je olie verbrand bij een benzinemotor geeft het een blauwe walm.
Het spuitje benzine tijdens gasgeven is de acceleratiepomp en die werkt dus goed. De verrijkingsventiel zijn er twee van.
Eentje waar twee koelwaterslangen op zitten en eentje waar een elektrische aansluiting op zit. Deze heten TN-starters.
Wellicht dat je hier wat aan heb.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm
De zwarte rook geeft bij een benzinemotor aan dat je veel te rijk staat dus teveel benzine. Als je olie verbrand bij een benzinemotor geeft het een blauwe walm.
Het spuitje benzine tijdens gasgeven is de acceleratiepomp en die werkt dus goed. De verrijkingsventiel zijn er twee van.
Eentje waar twee koelwaterslangen op zitten en eentje waar een elektrische aansluiting op zit. Deze heten TN-starters.
Wellicht dat je hier wat aan heb.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm
Gr Peter V.
hallo
bedankt voor het antwoord.
ja dat dacht ik al dat die grote stationair is en de kleine mengsel.
maar hoe kan het dat hij niet reageert op de mengsel schroef? zit er dan inwendig iets vast?
hij rookt niet pik zwart dat kan ook wand hij verbruikt wel een beetje olie.
maar op lpg loopt hij wel goed en rookte die niet veel.
en ik hoor aan het lopen dat hij verzuipt in de benzine.
wat kan ik nogmeer doen als aan de mengsel schroef draaien?
ik kwam de site al in een ander topiq tegen maar mijn duits en engels is erg slecht dus kan alleen plaatjes kijken
Groeten rik
bedankt voor het antwoord.
ja dat dacht ik al dat die grote stationair is en de kleine mengsel.
maar hoe kan het dat hij niet reageert op de mengsel schroef? zit er dan inwendig iets vast?
hij rookt niet pik zwart dat kan ook wand hij verbruikt wel een beetje olie.
maar op lpg loopt hij wel goed en rookte die niet veel.
en ik hoor aan het lopen dat hij verzuipt in de benzine.
wat kan ik nogmeer doen als aan de mengsel schroef draaien?
ik kwam de site al in een ander topiq tegen maar mijn duits en engels is erg slecht dus kan alleen plaatjes kijken
Groeten rik
hallo
ben toch eens goed op die site van je link aan het kijken gegaan.
boven aan de site op die tekening is onderdeel L wat is eraf gehad heb waar die benzine lekte.
en heb onder in het problemen rijtje al gevonden co2 te hoog (niet afstelbaar)
nu ben ik alle bolletjes daarachter aan het bekijken alleen heb ik daar wat vertaal hulp bij nodig ( een gewone vertaal site kent de technische termen niet)
1e A2.1 dat is goed naar mijn inziens.
2e A3 hiervan krijg ik het duits niet vertaald. (iemand die dit kort voor me samen kan vatten hoe dat ding te controleren/testen in het NL ?)
(als ik het goed begrijp zorgt dat ding voor een rijker mengsel als het koud is? klopt dit)
3e+4e B5 Ik ga zo met de laptop naar de schuur om te kijken of ik dat kan demonteren / opmeten
(dit is ook voor een rijker mengsel als het koud is lijkt me )
5e Geen pagina. Er staat achter Reinigen (maar wat er precies voor staat krijg ik niet vertaalt)
6e A4 -B1 A4 begrijp ik dat dat ding afgesteld is zoals bij 2.1 en geageert op onderdruk (dit functioneert goed getest door met lopende motor de slang erop/eraf te doen.
Bij 1B begrijp ik niet goed is dat om dat ding af te stellen of om de gasklep af te stellen of iets ? (zie plaatje)
7e Dat gaat over nummer L boven in het plaatje dat heb ik gedemonteerd gehad dat regelt dat de benzine stopt binnenkomen als er genoeg in de carburateur zit (dat is ook het probleem niet heb met lopende motor de benzine toevoer slang eraf gehaald tot de motor stil viel en er veranderde niks)
8e Welke dichting bedoelen ze hier?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Groeten rik
(ook lees ik op internet dat lpg bij de rdw laten keuren een probleem is als de instalatie 2 jaar of ouder is. en dat is wel het geval)
BTW op de carburateur staat pierburg 1B ( en niet 1b2 )
ben toch eens goed op die site van je link aan het kijken gegaan.
boven aan de site op die tekening is onderdeel L wat is eraf gehad heb waar die benzine lekte.
en heb onder in het problemen rijtje al gevonden co2 te hoog (niet afstelbaar)
nu ben ik alle bolletjes daarachter aan het bekijken alleen heb ik daar wat vertaal hulp bij nodig ( een gewone vertaal site kent de technische termen niet)
1e A2.1 dat is goed naar mijn inziens.
2e A3 hiervan krijg ik het duits niet vertaald. (iemand die dit kort voor me samen kan vatten hoe dat ding te controleren/testen in het NL ?)
(als ik het goed begrijp zorgt dat ding voor een rijker mengsel als het koud is? klopt dit)
3e+4e B5 Ik ga zo met de laptop naar de schuur om te kijken of ik dat kan demonteren / opmeten
(dit is ook voor een rijker mengsel als het koud is lijkt me )
5e Geen pagina. Er staat achter Reinigen (maar wat er precies voor staat krijg ik niet vertaalt)
6e A4 -B1 A4 begrijp ik dat dat ding afgesteld is zoals bij 2.1 en geageert op onderdruk (dit functioneert goed getest door met lopende motor de slang erop/eraf te doen.
Bij 1B begrijp ik niet goed is dat om dat ding af te stellen of om de gasklep af te stellen of iets ? (zie plaatje)
7e Dat gaat over nummer L boven in het plaatje dat heb ik gedemonteerd gehad dat regelt dat de benzine stopt binnenkomen als er genoeg in de carburateur zit (dat is ook het probleem niet heb met lopende motor de benzine toevoer slang eraf gehaald tot de motor stil viel en er veranderde niks)
8e Welke dichting bedoelen ze hier?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Groeten rik
(ook lees ik op internet dat lpg bij de rdw laten keuren een probleem is als de instalatie 2 jaar of ouder is. en dat is wel het geval)
BTW op de carburateur staat pierburg 1B ( en niet 1b2 )