Onderhoud m20 motor
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoud m20 motor
Dus het volgende lijstje destileer ik:
3,0 ltr ATF Dexron II
1,2 ltr Remvloeistof DOT 5.1
10,5 ltr Koelvloeistof Glycol-waterbasis (dus geen G12)
4,25 ltr Motorolie Castrol GTX 15W40
En hoe zit het dan met de koeling van de automaatbak? Gebeurt dat met de motorolie? En is dan ook deze hoeveelheid van toepassing?
3,0 ltr ATF Dexron II
1,2 ltr Remvloeistof DOT 5.1
10,5 ltr Koelvloeistof Glycol-waterbasis (dus geen G12)
4,25 ltr Motorolie Castrol GTX 15W40
En hoe zit het dan met de koeling van de automaatbak? Gebeurt dat met de motorolie? En is dan ook deze hoeveelheid van toepassing?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoud m20 motor
Automaatbak bevat dus die ATF en die wordt gekoeld via een separate oliekoeler onderin je radiateur (dus een aparte dan de gewone motoroliekoeler die de 325i standaard ook heeft), je weet wel: een van de wartels van de slangen tussen automaatbak en bakoliekoeler lekte toch?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Onderhoud m20 motor
Wat is de juiste manier om de remvloeistof in zijn geheel te vervangen?
Nippel opem op remklauw open en leegpompen?
Bedankt.
Odo
Nippel opem op remklauw open en leegpompen?
Bedankt.
Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoud m20 motor
Nee hoor, leegpompen hoeft niet, dat levert alleen maar een overdaad aan lucht op. Gewoon verse vloeistof in het reservoir en doorpompen maar, wel steeds het niveau controleren anmders sta je alsnog lucht te pompen.
Ik ben er trouwens een groot voorstander van om dat op luchtdruk te doen:
1. met pedaal pompen kom je helemaal achteraan in je hoofdremcylinder waar je normaal eigenlijk niet komt, vaak trap je de cilinder dan lek
2. constante druk ipv druk/los
3. goed alleen te doen
4. minder tijd en moeite, opendraaien, laten doorstromen en weer dicht, klaar...
Zoiets hoeft niet duur te zijn, Eezibleed spul is zeer betaalbaar. De goedkope versie sluit je aan op het ventiel van een band om luchtdruk te krijgen, de duurdere heeft z'n eigen drukvat. Die duurdere is absoluut aan te bevelen anders ben je steeds banden aan het oppompen haha.
Let tot slot op de volgorde, beginnen met de langste leiding dus volgorde RA-LA-RV-LV en je kunt evt de koppeling nog meenemen ook (werkcilinder op de bak)
Ik ben er trouwens een groot voorstander van om dat op luchtdruk te doen:
1. met pedaal pompen kom je helemaal achteraan in je hoofdremcylinder waar je normaal eigenlijk niet komt, vaak trap je de cilinder dan lek
2. constante druk ipv druk/los
3. goed alleen te doen
4. minder tijd en moeite, opendraaien, laten doorstromen en weer dicht, klaar...
Zoiets hoeft niet duur te zijn, Eezibleed spul is zeer betaalbaar. De goedkope versie sluit je aan op het ventiel van een band om luchtdruk te krijgen, de duurdere heeft z'n eigen drukvat. Die duurdere is absoluut aan te bevelen anders ben je steeds banden aan het oppompen haha.
Let tot slot op de volgorde, beginnen met de langste leiding dus volgorde RA-LA-RV-LV en je kunt evt de koppeling nog meenemen ook (werkcilinder op de bak)
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoud m20 motor
ja dat snap ik, maar de koeling van de bak, dat is dus gewoon de ATF die via die koeler loopt begrijp ik? Waar zit die koeler dan? ik heb alleen de standaard oliekoeler gezien die achter de keienvanger zit. Dank maar weer voor de goede antwoorden op de domme vragen....Jeroen wrote:Automaatbak bevat dus die ATF en die wordt gekoeld via een separate oliekoeler onderin je radiateur (dus een aparte dan de gewone motoroliekoeler die de 325i standaard ook heeft), je weet wel: een van de wartels van de slangen tussen automaatbak en bakoliekoeler lekte toch?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoud m20 motor
Ja da's ATF en zoals ik al zei (pffff ha ha) onderin je radiateur... het onderste gedeelte van je radiateur is een separaat circuit waar de ATF door loopt. Volg de slangen maar vanaf je bak, die sluiten aan op 2 vaste leidingen op je linker langsdrager en vandaar lopen ze naar je radiateur. Allemaal heel goed te zien op je eigen foto's hoor 
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoud m20 motor
ja, hahaha, als je weet waar je op letten moet 
nog 1 domme vraag dan over die remvloeistof: hoe kan ik zien dat de nieuwe vloeistof helemaal aan het einde toe is? Echt een andere verkleuring? of gewoon op gevoel?
nog 1 domme vraag dan over die remvloeistof: hoe kan ik zien dat de nieuwe vloeistof helemaal aan het einde toe is? Echt een andere verkleuring? of gewoon op gevoel?
Re: Onderhoud m20 motor
Jeroen wrote:Nee hoor, leegpompen hoeft niet, dat levert alleen maar een overdaad aan lucht op. Gewoon verse vloeistof in het reservoir en doorpompen maar, wel steeds het niveau controleren anmders sta je alsnog lucht te pompen.
Ik ben er trouwens een groot voorstander van om dat op luchtdruk te doen:
1. met pedaal pompen kom je helemaal achteraan in je hoofdremcylinder waar je normaal eigenlijk niet komt, vaak trap je de cilinder dan lek
2. constante druk ipv druk/los
3. goed alleen te doen
4. minder tijd en moeite, opendraaien, laten doorstromen en weer dicht, klaar...
Zoiets hoeft niet duur te zijn, Eezibleed spul is zeer betaalbaar. De goedkope versie sluit je aan op het ventiel van een band om luchtdruk te krijgen, de duurdere heeft z'n eigen drukvat. Die duurdere is absoluut aan te bevelen anders ben je steeds banden aan het oppompen haha.
Let tot slot op de volgorde, beginnen met de langste leiding dus volgorde RA-LA-RV-LV en je kunt evt de koppeling nog meenemen ook (werkcilinder op de bak)
Dank voor info Jeroen.
evt de koppeling nog meenemen ook (werkcilinder op de bak)
Zelfde vloeistofres als van de remmen?
Dank Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoud m20 motor
Koos: doorgaans zie je 't wel leuk helderder worden (als je een transparante ontluchtingsslang gebruikt), alternatief is Até Superblue omdat 't blauw is, dan weet je 't zeker...
Odo: zit idd op hetzelfde reservoir (vertakking aan de zijkant). Ontluchting zit bij de koppeling nogal eens dichtgekoekt trouwens dus nogelijk moet die nippel er even helemaal vanaf.
Odo: zit idd op hetzelfde reservoir (vertakking aan de zijkant). Ontluchting zit bij de koppeling nogal eens dichtgekoekt trouwens dus nogelijk moet die nippel er even helemaal vanaf.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoud m20 motor
Gisteren heb ik het reservoir van de stuurbekrachtiging even aan de kant gelegd omdat ik er met remleidingen achter langs moest, dus een mooie gelegenheid om er even in te kijken. Blijkt die olie helemaal bruin/grijs te zijn, zwaar aan vervanging toe. Wat moet ik als vervanger erin gooien? Kan de ATF van de automaat, Dexron II daarin? En hoe tap ik dat systeem af? Voor de goede orde: betreft mijn E30.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoud m20 motor
Aftappen gaat nog het makkelijkst om de banjobouten aan de kant van het stuurhuis los te halen, dan loopt 90% er wel uit daar onderaan. Dan met nieuwe o-ringen terugplaatsen anders heb je gegarandeerd lekkage. En dan idd weer Dexron ATF2 erin. Dat spul hoort mooi rood te zijn.
Na vullen stuur een paar keer van het ene uiterste naar het andere bewegen en dan is de lucht er ook weer uit. Niveau nog even controleren en klaar is Koos.
Na vullen stuur een paar keer van het ene uiterste naar het andere bewegen en dan is de lucht er ook weer uit. Niveau nog even controleren en klaar is Koos.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Onderhoud m20 motor
Dit is ook de juiste gang van zaken. Je "mag" van de RDW geschorst naar het APK keuringsstation rijden.Wondermike wrote:Lekker geschorst naar de APK rijden.
Gaat het mis blijft hij geschorst, gaat het goed rij je langs het postkantoor en is hij zo uit de schorsing.
APK afmelden gaat ook als hij geschorst is.
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016