Beste heren,
Ik ben momenteel een setje achterdraagarmen van een 323i(dus met schijfremmen) aan het opknappen zodat ik deze straks op m'n 316 kan plaatsen.
Voor zover ik het kan overzien is de swap redelijk goed te doen, ik ga het tegelijk doen met het volledig vervangen van m'n remleidingen en remvloeistof dus wat dat betreft verwacht ik geen moeilijkheden. Ik heb me ook verdiept in de handremkabels, dit moet ook goed te doen zijn.
Echter, Het enige wat ik mij nog afvraag is het volgende: Passen de steekassen van de 316 zomaar op de flenzen van de 323i? Ik zie niet in waarom dit anders zou moeten zijn, maar aangezien ik nu geen auto bij de hand heb kan ik het niet checken.
Alvast bedankt.
Vraagje: 323i achterarmen op een 316
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Vraagje: 323i achterarmen op een 316
Die kans is groot! Hoewel niet als zodanig terug te vinden in ETK heeft BMW door de jaren heen verschilende flensdiktes gebruikt, zowel aan wiel/naaf zijde als aan diffzijde, daarnaast heeft BMW verschillende breedtes diffs gebruikt ook
maar dit alles niet echt type-afhankelijk of eigenlijk heb ik daarin nooit een samenhang kunnen vinden. Er bestaat dus een kleine kans dat de lengte verschilt, maar als je beide types draagarmen nog hebt kun je natuurlijk eenvoudig meten of het aan die kant anders zit.
BMW loste die verschillen doorgaans op door verschillende diktes van de blokken (flenzen aan de aandrijfas) aan diffzijde.
BMW loste die verschillen doorgaans op door verschillende diktes van de blokken (flenzen aan de aandrijfas) aan diffzijde.
Regards/groeten, Jeroen
Dus als ik het goed begrijp kan ik van tevoren niet zeker weten of het gaat passen? haha dat gaat lekker!
Als ik binnenkort even m'n auto ga bezoeken in de stalling, wat raad je dan aan dat ik opmeet? de dikte van de flenzen aan de draagarmzijde? Want dat ik het enig wat kan verschillen geloof ik.
De "steek" is wel altijd hetzelfde? Dus de cirkel van bouten?
Als ik binnenkort even m'n auto ga bezoeken in de stalling, wat raad je dan aan dat ik opmeet? de dikte van de flenzen aan de draagarmzijde? Want dat ik het enig wat kan verschillen geloof ik.
De "steek" is wel altijd hetzelfde? Dus de cirkel van bouten?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Zoek een vast punt op op de draagarm en meet de afstand tot de flens aan draagarmzijde (niet diffzijde). Als die hetzelfde is voor beiden, de rest blijft tenslotte hetzelfde, dan moet het passen.
Regards/groeten, Jeroen
Thanks! Dat ga ik proberen!Jeroen wrote:Zoek een vast punt op op de draagarm en meet de afstand tot de flens aan draagarmzijde (niet diffzijde). Als die hetzelfde is voor beiden, de rest blijft tenslotte hetzelfde, dan moet het passen.