323i 1981 van Arnold D
Re: 323i 1981 van Arnold D
We zijn weer een stapje verder. De Afstelling van de benzine is me niet naar de zin.
Nu het electrisch en de ontstekingperikelen zijn opgelost en ik daar geen problemen verwacht, ga ik het hele benzine traject nalopen.
Stationair liep hij te hard en na het loslaten van de gas bleef hij een poos hoger in toeren draaien. Na wat pielen met de CO en de luchtschroef ben ik uiteindelijk bij de gasklep uitgekomen en heb die opnieuw afgesteld.
Bij een warme motor zijn er nu helemaal geen problemen of ergenissen.
Wat zeker nog aandacht verdient is de koude start.
Na een start van ong.5 sec. wil hij niet aanslaan. bij de tweede korte start begint ie bij een paar cilinders en na een paar tellen loopt ie mooi stationair. De eerste paar kilometer voel ik ook een kleine onregelmatigheid in het vlak lopen.
Nu wil ik de druk in alle benzine leidingen gaan testen op druk en heb daar nodige leidingen voor gemaakt, die weer op de drukmeter aangesloten kunnen worden.
Ik heb de storingstabel erbij gepakt om mogelijke oorzaken voor een slechte koude start op te sporen.
Mogelijke storing.
- sluiting in de electrische benzine pomp. ( denk het niet, want bij een warme motor start ie prime. De opgebrachte druk ga ik nog wel even meten)
- Regeldruk koud niet juist. ( dat kan, de druk ga ik testen)
- Extra luchtschuif opent niet. (dan zou hij bij een afkoelende motor dus niet eerst dichtgaan.)(heb ik schoongemaakt en een aantal malen getest voordat ik deze op het nieuwe blok heb gezet)
- Startventiel opend niet (zou kunnen. Bij de test op de werkbank deed ie het wel.)
- Startventiel lekt (ga ik kontroleren)
-Luchtklep resp.regelzuiger niet goed gangbaar ( luchtklep is goed gangbaar) ( moet ik dan aan de K-jet denken bij de regelzuiger ? )
-Benzineleidingen lek ( zijn niet lek)
-Inspuitventielen lekken of openingsdruk te laag ( daar wil ik eerst niet aan denken, omdat deze nieuw zijn.)
-Thermotijdschakelaar sluit niet ( dus doet de koudestart sproeier het niet. Dat gaan we meten)
-Thermotijdschakelaar te lang gesloten (lijkt mij niet, hij wil niet aanslaan en als hij loopt zijn er weinig problemen.)
- Zuiger blijft in vollast staan (Is dat de pen onder in de K-jet).
- Diodenrelais defect
Nu het electrisch en de ontstekingperikelen zijn opgelost en ik daar geen problemen verwacht, ga ik het hele benzine traject nalopen.
Stationair liep hij te hard en na het loslaten van de gas bleef hij een poos hoger in toeren draaien. Na wat pielen met de CO en de luchtschroef ben ik uiteindelijk bij de gasklep uitgekomen en heb die opnieuw afgesteld.
Bij een warme motor zijn er nu helemaal geen problemen of ergenissen.
Wat zeker nog aandacht verdient is de koude start.
Na een start van ong.5 sec. wil hij niet aanslaan. bij de tweede korte start begint ie bij een paar cilinders en na een paar tellen loopt ie mooi stationair. De eerste paar kilometer voel ik ook een kleine onregelmatigheid in het vlak lopen.
Nu wil ik de druk in alle benzine leidingen gaan testen op druk en heb daar nodige leidingen voor gemaakt, die weer op de drukmeter aangesloten kunnen worden.
Ik heb de storingstabel erbij gepakt om mogelijke oorzaken voor een slechte koude start op te sporen.
Mogelijke storing.
- sluiting in de electrische benzine pomp. ( denk het niet, want bij een warme motor start ie prime. De opgebrachte druk ga ik nog wel even meten)
- Regeldruk koud niet juist. ( dat kan, de druk ga ik testen)
- Extra luchtschuif opent niet. (dan zou hij bij een afkoelende motor dus niet eerst dichtgaan.)(heb ik schoongemaakt en een aantal malen getest voordat ik deze op het nieuwe blok heb gezet)
- Startventiel opend niet (zou kunnen. Bij de test op de werkbank deed ie het wel.)
- Startventiel lekt (ga ik kontroleren)
-Luchtklep resp.regelzuiger niet goed gangbaar ( luchtklep is goed gangbaar) ( moet ik dan aan de K-jet denken bij de regelzuiger ? )
-Benzineleidingen lek ( zijn niet lek)
-Inspuitventielen lekken of openingsdruk te laag ( daar wil ik eerst niet aan denken, omdat deze nieuw zijn.)
-Thermotijdschakelaar sluit niet ( dus doet de koudestart sproeier het niet. Dat gaan we meten)
-Thermotijdschakelaar te lang gesloten (lijkt mij niet, hij wil niet aanslaan en als hij loopt zijn er weinig problemen.)
- Zuiger blijft in vollast staan (Is dat de pen onder in de K-jet).
- Diodenrelais defect
Last edited by Arnold D on Wed Jan 11, 2012 8:59 pm, edited 1 time in total.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Oh ja, het valt me op dat de auto vrij zwaar rolt.
Even naar de remmen kijken.
Even naar de remmen kijken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

De luchtweger en de pen in de KJet zitten aan elkaar. Als de weger goed en makkelijk beweegt, is de pen ook goed.
Kijk wel even goed op je verdeler, daar willen wel eens een paar ringetjes lekken, met alle gevolgen van dien (been there).
Kijk wel even goed op je verdeler, daar willen wel eens een paar ringetjes lekken, met alle gevolgen van dien (been there).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 VIP

- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Nou niet helemaal
de zuiger wordt door de luchtweger omhoog gedrukt en door de benzine druk naar beneden.
Als de zuiger in omhooggedrukte stand vast staat gaat de luchtweger nog steeds heen en weer.
@Arnold, ik denk dat ze die 2 keer bedoelen ja.
Als de zuiger in omhooggedrukte stand vast staat gaat de luchtweger nog steeds heen en weer.
@Arnold, ik denk dat ze die 2 keer bedoelen ja.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 VIP

Handrem?Oh ja, het valt me op dat de auto vrij zwaar rolt.
Handrem ?
Die staat goed, helemaal omhoog.

Die staat goed, helemaal omhoog.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
323baur wrote: Kijk wel even goed op je verdeler, daar willen wel eens een paar ringetjes lekken, met alle gevolgen van dien (been there).
Als je de aansluiting van de benzineleidingen op de verdeler bedoelt, die ringen zijn nieuw en dicht.
Onder de kap is zowiezo geen benzinelucht waarneembaar.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Wel grappig dat ik bij het horen van de symptomen direct denk aan de warmdraairegelaar en die wordt niet genoemd. Heb je nog een reserve?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

@ WM, weer wat geleerd, ik dach dat het als een soort hevel werkte.
@ Jeroen, goede tip, WUR goed schoonmaken (let op het rubbertje, die gaan snel stuk) wil wel eens helpen!
@ Jeroen, goede tip, WUR goed schoonmaken (let op het rubbertje, die gaan snel stuk) wil wel eens helpen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ik heb een paar op reserve, maar zijn die wel goed ?
Ik ben voor de revisie ook regelmatig aan het wisselen gegaan, maar het hielp allemaal geen donder, de symptonen bleven.
Ik heb de drukmeter klaar liggen en ga hem deze week eerst op druk, zowel warm als koud, kontroleren voordat ik hem wissel.
Het is bij mij ook 1 van de verdachten, maar ga eerst de storingslijst na.
Ik ben ook niet zeker van de K-jet. Ik zoek nog een volume tester en anders maak ik er 1.
Ik zoek 6 reageerbuizen, maar dan iets groter dan de gebruikelijke en het liefst met schaalverdeling Iemand die liggen ?
Ben nu op zoek naar de gegevens van de thermotijdschakelaar. De motor is koud, dan hoort de TTS toch geen weerstand te hebben ?
Ik ben voor de revisie ook regelmatig aan het wisselen gegaan, maar het hielp allemaal geen donder, de symptonen bleven.
Ik heb de drukmeter klaar liggen en ga hem deze week eerst op druk, zowel warm als koud, kontroleren voordat ik hem wissel.
Het is bij mij ook 1 van de verdachten, maar ga eerst de storingslijst na.
Ik ben ook niet zeker van de K-jet. Ik zoek nog een volume tester en anders maak ik er 1.
Ik zoek 6 reageerbuizen, maar dan iets groter dan de gebruikelijke en het liefst met schaalverdeling Iemand die liggen ?
Ben nu op zoek naar de gegevens van de thermotijdschakelaar. De motor is koud, dan hoort de TTS toch geen weerstand te hebben ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Vanochtend de diodenrelais vervangen, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Bij het aanslaan van de motor was ik er steeds meer van overtuigd dat de motor bij het starten te weinig benzine krijgt.
De TTS doorgemeten met de spanningzoeker met lampje. Het lampje moest branden en dat deed het ook, maar wel heeel zwak.
Ik kon even niet bij de reserve TTS en heb de koudstartsproeier voorzien van een stekker, zodat ik deze handmatig kon openen.
De motor was koud en heb iemand de auto laten starten. Ik heb de koudstartsproeier geopent en de motor liep meteen zonder problemen.
De Thermotijdschakelaar is dus kapot.
Het lijkt wel of de auto door de bliksem is getroffen, zoveel half kapotte electronische onderdelen.
Zaterdag toch alle benzine leidingen op druk kontroleren. Ik heb de smaak te pakken.
Bij het aanslaan van de motor was ik er steeds meer van overtuigd dat de motor bij het starten te weinig benzine krijgt.
De TTS doorgemeten met de spanningzoeker met lampje. Het lampje moest branden en dat deed het ook, maar wel heeel zwak.
Ik kon even niet bij de reserve TTS en heb de koudstartsproeier voorzien van een stekker, zodat ik deze handmatig kon openen.
De motor was koud en heb iemand de auto laten starten. Ik heb de koudstartsproeier geopent en de motor liep meteen zonder problemen.
De Thermotijdschakelaar is dus kapot.
Het lijkt wel of de auto door de bliksem is getroffen, zoveel half kapotte electronische onderdelen.
Zaterdag toch alle benzine leidingen op druk kontroleren. Ik heb de smaak te pakken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Gevonden, da's mooi! Dan is het nu wel klaar met storingen, niet?
Regards/groeten, Jeroen
Als het aan mij ligt wel.
De ruitensproeier is ook dienst gaan weigeren. Ook maar oplossen.
De ruitensproeier is ook dienst gaan weigeren. Ook maar oplossen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 VIP

Heb je die nog?De Thermotijdschakelaar is dus kapot.
Ik geloof dat ik er nog 2 heb,
bedankt
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.