Inrijden van een nieuwe motor

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Post by gerrit323 »

Als ik het onderdeel van dat minibusje lees zal dat van mij zeker 4 ton meegaan .. is rustig ingereden zoals ik dat ook met onze privé auto en have fun speeltjes doe :innocent

Gerrit


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
wildhaguh
Newbee
Posts: 14
Joined: Sat Jan 07, 2012 1:43 pm
Location: breda

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Post by wildhaguh »

hallo

ja ieder zijn mening.

fabriek opgave s zijn altijd extra veilige marges maargoed.

Groeten rik
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Post by raymondw »

wildhaguh wrote:hallo

ja ieder zijn mening.

fabriek opgave s zijn altijd extra veilige marges maargoed.

Groeten rik
Rik,

Net als Arnold heb ik ruim twee jaar geleden ook een revisietraject van ruim 18000 Euro achter de kiezen gehad. Bij dat soort bedragen ga ik niet op een gevoel af, maar baseer mijn keuzes op steekhoudende onderbouwingen die ik ook nog eens schriftelijk eb vastgelegd.

Een van de besluiten was om ruim binnen de marges die de garantiesteller (revisiebedrijf) en fabrikant (eigenaar van het design) stellen te blijven. En zelfs die vond ik nog te ruimhartig voor mijn 'stake' in dit project. Ik heb daarop een wiskundig model (zijn slechts een paar eerste orde vergelijkingen, dus niet moeilijk) van diverse inrij-schemas gemaakt en deze met elkaar vergeleken. Daarbij heb ik uiteindelijk gekozen voor een bewezen model omdat ik kon aantonen dat deze niet alleen ruim binnen de marges van de fabrikant en revisiebedrijf vielen, maar ook nog eens beter uitpakten door het langzaam laten stijgen van de belasting naarmate het inrijproces vorderde.

Als ik op een gevoel af zou gaan en er ontstaat een defect, kan ik nooit aantonen dat het aan de kwaliteit van de geleverde diensten en/of materialen ligt. Door het beschrijven van het model en het aantonen daarvan d.m.v een sluitende kilometer-administratie (per rit) kan ik in voorkomende gevallen aantonen dat ik binnen de marges ben gebleven. En dat geeft mij pas een goed gevoel.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Post by 323baur »

Amen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply