323i 1981 van Arnold D
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: 323i 1981 van Arnold D
Je zegt bij wijze van grap dat het lijkt of de bliksem is ingeslagen, maar ik heb steeds meer het idee dat er op een of andere manier een hoge piekspanning is opgetreden, waardoor de hele boel een klap heeft gehad. Mooi dat je steeds verder komt!
Zou kunnen, Koos.
De electronica is nu afgerond en ga serieus met de injectie aan de gang. Ik bang dat de K-jet ook aan vervanging toe is.
Waarom.
- De oude motor heeft pas 90.000 Km gereden en nu alweer schade.
- De oude motor had een kapot big end lager op de derde cilinder.
- In de oude kop zat een andere uitlaatklep, op de derde cilinder.
- In 1989 is een nieuwe motor in de auto gezet en dat kan zijn omdat de oude motor ook versleten is, misschien slecht onderhoud oid, of omdat deze kapot is gegaan door een aanrijding. Als ik de auto goed bekijk heeft deze eens schade gehad, maar niet zo erg dat er een nieuwe motor geplaatst moest worden, lijkt mij.
- als de nieuwe motor koud is loopt ie zo mooi stil, maar als ie goed warm is, gaat er 1 klepje luidruchtiger worden. Dit was bij mijn oude blok ook altijd al zo.
Nu ben ik bang dat dit geen klepje of een verkeerde afstelling van de ontsteking is, maar detonatie door gebrek of overvloed aan brandstof in de derde cilinder.
Dit kan verklaren waarom het drijfstanglager van de derde cilinder zo versleten is en dat aan de andere lagers nauwelijks sporen van slijtage zijn te ontdekken.
Dit kan ook verklaren dat een uitlaatklep vervangen is, omdat de oude misschien verbrand is.
Dit is waarom ik een volume test wil doen van iedere injector.
Zaterdag ga ik een andere K-jet proberen, daar kan en wil ik niet te lang mee wachten.
Hoe meer ik hierover na denk deste zekerder ben ik van mijn zaak.
De electronica is nu afgerond en ga serieus met de injectie aan de gang. Ik bang dat de K-jet ook aan vervanging toe is.
Waarom.
- De oude motor heeft pas 90.000 Km gereden en nu alweer schade.
- De oude motor had een kapot big end lager op de derde cilinder.
- In de oude kop zat een andere uitlaatklep, op de derde cilinder.
- In 1989 is een nieuwe motor in de auto gezet en dat kan zijn omdat de oude motor ook versleten is, misschien slecht onderhoud oid, of omdat deze kapot is gegaan door een aanrijding. Als ik de auto goed bekijk heeft deze eens schade gehad, maar niet zo erg dat er een nieuwe motor geplaatst moest worden, lijkt mij.
- als de nieuwe motor koud is loopt ie zo mooi stil, maar als ie goed warm is, gaat er 1 klepje luidruchtiger worden. Dit was bij mijn oude blok ook altijd al zo.
Nu ben ik bang dat dit geen klepje of een verkeerde afstelling van de ontsteking is, maar detonatie door gebrek of overvloed aan brandstof in de derde cilinder.
Dit kan verklaren waarom het drijfstanglager van de derde cilinder zo versleten is en dat aan de andere lagers nauwelijks sporen van slijtage zijn te ontdekken.
Dit kan ook verklaren dat een uitlaatklep vervangen is, omdat de oude misschien verbrand is.
Dit is waarom ik een volume test wil doen van iedere injector.
Zaterdag ga ik een andere K-jet proberen, daar kan en wil ik niet te lang mee wachten.
Hoe meer ik hierover na denk deste zekerder ben ik van mijn zaak.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Als je al zo'n gevoel hebt zou ik idd zeker even drukken en opbrengsten per cilinder gaan meten. Meten en afstellen is prima te doen met een K-Jet met een manometer (die je zo te horen al klaar hebt liggen) en een maatbeker.
Regards/groeten, Jeroen
Ik ga nu een andere K-jet zoeken en volgende week naar Leeuwarden voor wat glaswerk voor de testinstallatie.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Oke, bedankt,Koos.
Ik heb inmiddels 3 stuks van zolder gehaald en ben die aan het bekijken, mochten ze niet goed zijn, haal ik die van jou op.
Van de 3 is er 1 afgekeurd en de andere 2 zien er goed uit.
De ene die afgekeurd is, sloop ik om te kijken hoe dit in elkaar steekt.
Ik heb inmiddels 3 stuks van zolder gehaald en ben die aan het bekijken, mochten ze niet goed zijn, haal ik die van jou op.
Van de 3 is er 1 afgekeurd en de andere 2 zien er goed uit.
De ene die afgekeurd is, sloop ik om te kijken hoe dit in elkaar steekt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Kl*te internetbankieren, ik kan weer bankieren met mijn nieuwe pas en heb gelijk nieuwe maatglazen besteld voor de benzineproefopstelling.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Nee, die heeft ze niet, dus je kunt thuis blijven.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

Die proefopstelling wel even op de gevoelige plaat zetten! Ben zeer benieuwd hoe dat er uit ziet.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Ik was vanmiddag even bij Arnold en dit is een voorproefje, Ite. (de nieuwe keuken van Dieuwke)

- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Ik ben zaterdag even met de motor bezig geweest en heb dan met name het benzine traject doorgemeten.
-De benzinepomp leverd een druk van 12 bar.
-Het systeem druk is 5,2 bar en de regeldruk is 3,8 bar.
- WUR is goed en het verloop van temp. en druk gaat, bij het starten met een koude motor, precies zo als in het grafiek staat getekend.
De auto slaat koud niet meteen aan en ga de koudestartsproeier volgende week testen op openen, sproeien en lekken.
Dit was al gebeurd, maar ga het toch weer even doen, misschien hapert de TTS ook weer. Ik kreeg wel eens wisselende meetwaarden. En nee, ik heb de TTS niet in de handen gehouden tijdens het meten.
-De benzinepomp leverd een druk van 12 bar.
-Het systeem druk is 5,2 bar en de regeldruk is 3,8 bar.
- WUR is goed en het verloop van temp. en druk gaat, bij het starten met een koude motor, precies zo als in het grafiek staat getekend.
De auto slaat koud niet meteen aan en ga de koudestartsproeier volgende week testen op openen, sproeien en lekken.
Dit was al gebeurd, maar ga het toch weer even doen, misschien hapert de TTS ook weer. Ik kreeg wel eens wisselende meetwaarden. En nee, ik heb de TTS niet in de handen gehouden tijdens het meten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
We zijn er duidelijk nog niet. Wanneer komen je maatbekers binnen zodat bovenstaande testopstelling gemaakt kan worden? 
Regards/groeten, Jeroen