moeilijke start bij warme motor
- jamesV
- E21 Pro
moeilijke start bij warme motor
nu de 320/6 zijn papieren in orde zijn wou ik natuurlijk eens een ritje maken maar wat blijk nu.. als deze een ritje achter de rug heeft van zo'n 30 km wil de wagen precies niet meer starten (draait wel rond maar doet niets om aan te slaan). Wacht ik een kwartiertje lukt het wel maar dan wel met veel pompen op het gaspedaal. Nu is het zo dat ik gezien heb dat ze daar blijkbaar al eens een andere benzinepomp op geplaatst hebben en ik zie dat het een model is zoals van mijn 4 cyll (volgens de catalogus van W&N zou een 6 cyll een ander model zijn). Zou het probleem daarmee te maken kunnen hebben of denken jullie aan iets anders?
Re: moeilijke start bij warme motor
De pomp zou een oorzaak kunnen zijn.
Als de motor warm is heeft ie minder brandstof nodig, als hij dan teveel krijgt, krijg je hem warm moeilijk aan de gang.
Het lijkt erop dat ie verzopen is en door het pompen op de gas krijgt ie meer lucht om vervolgens zoveel mogelijk benzine te lozen uit de cilinder, waardoor hij uiteinelijk aan gaat slaan.
Als de motor warm is heeft ie minder brandstof nodig, als hij dan teveel krijgt, krijg je hem warm moeilijk aan de gang.
Het lijkt erop dat ie verzopen is en door het pompen op de gas krijgt ie meer lucht om vervolgens zoveel mogelijk benzine te lozen uit de cilinder, waardoor hij uiteinelijk aan gaat slaan.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- jamesV
- E21 Pro
dus als ik het zo lees zou hij teveel benzine krijgen? Als daar inderdaad een pomp van een 4 cyll opstaat.. zou hij dan net niet minder krijgen? of ben ik nu verkeerd aan het denken?
- jamesV
- E21 Pro
niemand geen tips meer? 
Ik ben meer een man van de injectie, maar ben er wel achter om te beginnen bepaalde zaken terug naar orgineel te veranderen, zodat eventuele storingen uitgesloten kunnen worden en om te beginnen bij de benzinepomp.
Als het orgineel een ander model is, is dat met een reden lijkt mij.
Het zou ook zomaar een afstellingsprobleem kunnen zijn, dus alles even nalopen en CO checken.
Als het orgineel een ander model is, is dat met een reden lijkt mij.
Het zou ook zomaar een afstellingsprobleem kunnen zijn, dus alles even nalopen en CO checken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Oeps heel dit topic even gemist
Het warm starten van een carburateurmotor kan wel vaker problemen geven inderdaad. Vlotterkamers die leeg verdampen en dan eerst moeten worden gevuld of inderdaad een verzopen motor. Besef wel dat met pompen je iedere keer de acceleratiepomp bediend en dus brandstof inspuit. Als de motor verzopen is dan moet je de pedaal helemaal ingedrukt houden want dan komt de overmaat lucht.
Een viercylinder pomp en een 6 cylinderpomp zouden volgens het boekje een gelijke opbrengst moeten hebben maar zijn niet uitwisselbaar. De stoterpen naar de nokkenas is van verschillende lengte (scheelt bijna 50 mm). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat er een 4 cylinderpomp op zit.
De tweede generatie 4A1 carburateurs hebben een aparte beluchtingsklep en thermoklepje op o.a. de vlotterkamer zitten.
Nummer 17 en 21.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/
De basisafstelling bij een 4A1 komt zo nou dat dit in combinatie met uitvallen bij stationair draaien de eerste verschijnselen zijn.
Het warm starten van een carburateurmotor kan wel vaker problemen geven inderdaad. Vlotterkamers die leeg verdampen en dan eerst moeten worden gevuld of inderdaad een verzopen motor. Besef wel dat met pompen je iedere keer de acceleratiepomp bediend en dus brandstof inspuit. Als de motor verzopen is dan moet je de pedaal helemaal ingedrukt houden want dan komt de overmaat lucht.
Een viercylinder pomp en een 6 cylinderpomp zouden volgens het boekje een gelijke opbrengst moeten hebben maar zijn niet uitwisselbaar. De stoterpen naar de nokkenas is van verschillende lengte (scheelt bijna 50 mm). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat er een 4 cylinderpomp op zit.
De tweede generatie 4A1 carburateurs hebben een aparte beluchtingsklep en thermoklepje op o.a. de vlotterkamer zitten.
Nummer 17 en 21.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/
De basisafstelling bij een 4A1 komt zo nou dat dit in combinatie met uitvallen bij stationair draaien de eerste verschijnselen zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- jamesV
- E21 Pro
het is je vergevenOeps heel dit topic even gemist
stationair draat die wel goed. Enkel warm starten lukt moeilijk. Koud slaat hij direct aan (terwijl hij buiten slaapt en de choke niet werkt).De basisafstelling bij een 4A1 komt zo nou dat dit in combinatie met uitvallen bij stationair draaien de eerste verschijnselen zijn.
ik dacht dat het een andere was omdat ik zie dat ze er een andere opgezet hebben en deze is zo'n 'gebogen' model. Volgens de catalogus van W&N ziet het model van een 6 cyll er anders uit (rechtopstaand). Vandaar dat ik direct dacht aan de pomp. Zal dus wellicht een carburator probleem zijn dan. zal eens op zoek gaan naar een andere.Een viercylinder pomp en een 6 cylinderpomp zouden volgens het boekje een gelijke opbrengst moeten hebben maar zijn niet uitwisselbaar.
Dat geeft al aan dat het mengsel te rijk staat.jamesV wrote:
Koud slaat hij direct aan (terwijl hij buiten slaapt en de choke niet werkt).
.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

Dat ben ik wel met je eens.Arnold D wrote:Dat geeft al aan dat het mengsel te rijk staat.jamesV wrote:
Koud slaat hij direct aan (terwijl hij buiten slaapt en de choke niet werkt).
.
Gr Peter V.
- Peter V.
- E21 VIP

Dat is vrij simpel te checken.uwbuurman wrote:Of staat die choke gewoon altijd aan? Dan gaat t ook niet goed.
* Komen de chokekleppen geheel rechtomhoog dan...... Bimetaal en thermoventiel goed!
* TN-luchtschuif. Waar koelwater door gaat moet sluiten bij opwarmen en een bepaalde doorlaat hebben bij 20°c.
Veel meer zit er eigenlijk niet op. Het gekloot is eigenlijk dat de 4A1 twee CO schroeven heeft. Eentje voor de eerste 3 cylinders en eentje voor de achterste 3 cylinders. En deze moeten goed gelijk staan anders lijkt het wel een jojo.
Gr Peter V.
- jamesV
- E21 Pro
ik ben vandaag een reserve blokje gaan ophalen en daar zat nog een extra carburator bij (heb er dus 2 extra nu
). Van zodra wat tijd zal ik eens proberen met een van die 2 en kijken wat hij dan doet.
Om nog eens terug te komen op de benzinepomp.. op het reserve blokje staat toch wel een ander model dan diegene die op de onze zit... raar toch
Om nog eens terug te komen op de benzinepomp.. op het reserve blokje staat toch wel een ander model dan diegene die op de onze zit... raar toch
- Peter V.
- E21 VIP

Kun je eens een foto plaatsen wellicht dat het dan wat duidelijker wordt.jamesV wrote:Om nog eens terug te komen op de benzinepomp.. op het reserve blokje staat toch wel een ander model dan diegene die op de onze zit... raar toch
Gr Peter V.
- jamesV
- E21 Pro
'k zal binnenkort de pompen eens verplaatsen en dan een foto maken (de wagen staat niet thuis). Zal wellicht nog een heus prutswerk worden om aan die ene bout te kunnen