hallo mensen,
na een x aantal km's begon het mij wat op te vallen dat mijn blokje begint/begon te tikken.
dit baarde mij wat zorgen. Dus ik heb het klepdeksel verwijderd en de kleppel gesteld.
nu blijft er dus nog 1 tik over die wel duidelijk hoorbaar is.
tijdens het stellen is mij niks vreemds opgevallen. geen rare slijtsporen of oid.
mijn vraag is dus:
zijn er dingen waar ik even extra aandacht aan moet geven, veel voorkomende dingen?
vind het zelf namelijk een naar gevoel dat er iets is wat redelijk tikt. het lijkt echt of er een tuimelaar niet goed is oid.
morgen maar weer het deksel liften en 2e zorgvuldige inspectie doen.
tips en tricks zijn dus altijd welkom!?
Groeten
Rutger
tik in het blok
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: tik in het blok
Is het een tik bovenuit het blok of van onder? Onder betekent dat meestal niet veel goeds. Hoe snel gaat je oliedruklampje uit na een koude start?
Ik zal je niet gelijk helemaal ongerust maken, meestal komt de tik van bovenuit alsof je een klep niet goed gesteld hebt. We zien weleens vaker loslopende excenters dus dan zou je weer teveel klepspeling hebben, maar het kan ook ruimte zijn op de tuimelaaras. Bekende slijtage waar je in mijn ogen niet a la minute mee aan de slag hoeft.
Dus bovenuit en klepspeling goed is niet teveel zorgen. Wel even controleren of de gaatjes van de oliesproeileiding boven de nokken open zijn zodat alles wel olie krijgt!
Ik zal je niet gelijk helemaal ongerust maken, meestal komt de tik van bovenuit alsof je een klep niet goed gesteld hebt. We zien weleens vaker loslopende excenters dus dan zou je weer teveel klepspeling hebben, maar het kan ook ruimte zijn op de tuimelaaras. Bekende slijtage waar je in mijn ogen niet a la minute mee aan de slag hoeft.
Dus bovenuit en klepspeling goed is niet teveel zorgen. Wel even controleren of de gaatjes van de oliesproeileiding boven de nokken open zijn zodat alles wel olie krijgt!
Regards/groeten, Jeroen
Re: tik in het blok
tik kom echt bovenuit het blok, lijkt of 1 klep/tuimelaar niet helemaal goed staat nee.
olie lampje gaat al bij het starten uit na 1 sec nadat hij aanslaat en gaat ook niet meer aan oid.
heeft dan ook al 192.000 km's op de klok dus hier en daar wat slijtage vind ik ook niet raar.
zal morgen alles nog een keer controleren of er niet een excenter los is gelopen oid.
olie lampje gaat al bij het starten uit na 1 sec nadat hij aanslaat en gaat ook niet meer aan oid.
heeft dan ook al 192.000 km's op de klok dus hier en daar wat slijtage vind ik ook niet raar.
zal morgen alles nog een keer controleren of er niet een excenter los is gelopen oid.
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: tik in het blok
Je kunt kijken of je speling voelt op een tuimelaar of dat je voelt dat het ronde vlak van een tuimelaar was is ingesleten maar meestal is dat lastig te voelen
Heb je alles netjes gesteld, alles dicht en bij het starten toch een tik... meestal is dat speling op een tuimelaar(as)
Heb je alles netjes gesteld, alles dicht en bij het starten toch een tik... meestal is dat speling op een tuimelaar(as)
Regards/groeten, Jeroen
Re: tik in het blok
Kun je misschien een filmpje plaatsen waarop het geluid duidelijk hoorbaar is, want de tikken zijn verschillend van geluid.
Het geluid van kleppen kent denk ik iedereen wel,een scherpe tik. Dat kan ook een los blokje van de tuimelaar zijn.
Mijn Alpina heeft een zwaardere tik, een nokkend geluid, welke door ruime tuimelaars veroorzaakt wordt. Hier kunnen ze wel oud mee worden. Koud hoor je ze niet.
Mijn Oude 323i blok had een zwaar tikkend geluid welke opspeelde bij een paar toerentallen en bij flink gas geven. Het leek van onder de kop te komen, maar bleek een drijfstang lager te zijn.
Het geluid van kleppen kent denk ik iedereen wel,een scherpe tik. Dat kan ook een los blokje van de tuimelaar zijn.
Mijn Alpina heeft een zwaardere tik, een nokkend geluid, welke door ruime tuimelaars veroorzaakt wordt. Hier kunnen ze wel oud mee worden. Koud hoor je ze niet.
Mijn Oude 323i blok had een zwaar tikkend geluid welke opspeelde bij een paar toerentallen en bij flink gas geven. Het leek van onder de kop te komen, maar bleek een drijfstang lager te zijn.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: tik in het blok
Ik geloof zelfs dat Michel ook een tik had in de motor wat weer aan de ontstekingsregeleenheid te wijten was.
Filmpje is inderdaad een goed idee!
Filmpje is inderdaad een goed idee!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: tik in het blok
Misschien is het wat om al die tikken, in een topic, op film te zetten met daarna de gevonden oorzaak.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: tik in het blok
vanmiddag zal ik alles nog een controleren.
zal van te voren even een filmpje maken met het geluid erbij, en daarna eventueel wat de oorzaak is.
als aftrap voor een new topic !
zal van te voren even een filmpje maken met het geluid erbij, en daarna eventueel wat de oorzaak is.
als aftrap voor een new topic !
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem