Verslag drijfstanglagers vervangen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

Hmm, zandstralen... heerlijk werk! Zou r zo een losse M 20 motor voor kopen ;)


E21
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Thijsse »

hoeveel wil je dr?
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Bempie21 »

hihi heb er ook 1tje staan. :mrgreen:
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

Nee bedankt.. heb mijn 323i net weggedaan, de wond is nog een beetje schraal zal ik maar zeggen hahahah. Ik zal dan trouwens denk ik eerst een M20 voor een E30 325i gaan bouwen.. ik moet even een legaal uitziende illegale motor samenstellen :sealed
E21
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Bempie21 »

Dus net als die van mij :sealed
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

Geen idee, ik moet eens gaan kijken hoever ik kan komen. Heb al wat ideetjes op gepikt maar 't moet ook geen 325i worden met een 3 literblok zal ik maar zeggen ;)

Binnenkort maar eens een middagje rekenen
E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Jeroen »

ik zeg ergens 2648-2674cc is heel leuk en onopvallend :wink:
Regards/groeten, Jeroen
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

goeiemiddag Jeroen.. :) Ik zat inderdaad te denken aan de truuk met het diesel onderblok & krukas, motronic en injectoren van ander type, kop met de grootste poorten (800 geloof ik?) etc..

Thx voor die info.. met zo'n inhoud kom ik wel weg denk ik!
E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Jeroen »

Alleen diesel of eta kruk hoor :D injectoren hoeft nog geeneens, brandstof heb je wel genoeg voor een redelijke upgrade. Denk dat er eerder winst zit in kop flowen en grotere kleppen maar daar zit ook wel weer een kostenplaatje aan. Groter gasklephuis of bestaande vergroten valt dan nog mee en een milde Schrick erbij, wel even bij een goed adres een EPROM laten maken, bij Beek of Kronenburg bijv.
Regards/groeten, Jeroen
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

lekker off topic dromen ;) Ik had gelezen dat de originele injectoren hoogtoerig niet meer genoeg kunnen inspuiten, vandaar die gedachtengang. Ow en t is voor de E30 cup standaard, dus kan r ff niet teveel mee uithalen van dat soort werk... als ie er maar verregaand origineel uitziet is t al goed.. mag ook niet teveel pk uitkomen, ik hoop een klein beetje winst te boeken maar vooral een stuk betrouwbaarheid te winnen ermee
E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Jeroen »

Met een eta/diesel kruk, een snelle nokkenas en aangepaste chip is zonder verdere aanpassingen naar verwachting zo'n 185-190 pk haalbaar. Dat klinkt niet als heel veel, maar het extra koppel en met name onderin maakt dat dubbel en dwars het werk waard en bewijst zich op langzamere circuits als Zandvoort en Zolder elke keer weer. De nokkenas maakt dat je bovenin ook meer kunt dus winst over de hele linie. Grappige is wel dat je minder toeren hoeft te draaien waardoor het langer heel blijft. Met een 325i ga je toch elke keer minimaal tot de 6200-6400 rpm terwijl je met een 2.7 bij 5500-5800 rpm al over kunt en dat maakt best een verschil.
Regards/groeten, Jeroen
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Alex1971 »

maar dan met je toch ook andere zuigers monteren? Vandaar dat ik dacht aan een diesel onderblok (gesmede krukas ipv gegoten bij Eta). Daar de zuigers bij van een Eta 09-1987 -> en een 885 kop

Ik wil inderdaad gaan voor iets meer vermogen, nog iets meer koppel en een flink stuk betrouwbaarheid.
E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Jeroen »

Ja klopt, bijv van de laatste kat versies. Aangezien er nogal wat varianten zijn zou ik hier eens inlezen:
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00080.htm

Overigens heeft Ite een 2.7 door Van Abeelen laten bouwen voor een nette prijs, dat is ook nog te overwegen, maar check dan nog even met Ite.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Bempie21 »

Jeroen wrote:Alleen diesel of eta kruk hoor :D injectoren hoeft nog geeneens, brandstof heb je wel genoeg voor een redelijke upgrade. Denk dat er eerder winst zit in kop flowen en grotere kleppen maar daar zit ook wel weer een kostenplaatje aan. Groter gasklephuis of bestaande vergroten valt dan nog mee en een milde Schrick erbij, wel even bij een goed adres een EPROM laten maken, bij Beek of Kronenburg bijv.
Maar jeroen.. Een grotere gasklephuis! Voor een kjet dan he?
Welke zou je dan moeten nemen, E30? Dacht dat Diameter van 325 identiek was...
En Eprom is dat geen chiptuning?
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Post by Jeroen »

Geen ervaring met grote gasklephuizen op een E21, eigenlijk ook nog nooit wat over gehoord. Maar dikke kans dat daar bij de doorsnee E21 weinig bottleneck is, of wellicht dat door de beperkte diameter van het inlaatspruitstuk dat weinig zin heeft? Geen idee hoor.

EPROM is idd chiptuning.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply