Schoonspuiten

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Schoonspuiten

Post by Wilmo »

Je hoort het links en rechts wel eens en ik heb het ook wel eens zien gebeuren: Met de hoge druk spuit de motorruimte schoonspuiten.

Is dit een belachelijk slechte methode, is het een matige methode met risico's of is het geen probleem?


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Schoonspuiten

Post by 323baur »

Geen probleem.
Zorg dat de motor lekker warm is. Ik zou hem laten lopen.
Eerst beetje nat maken, overvloedig een paar flessen dasty er over heen nevelen.
2 minuutjes laten intrekken en afspuiten met hogedruk.
Niet direct op de ontsteking en in de luchtinlaat spuiten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Schoonspuiten

Post by uwbuurman »

Ik zou de zekeringenkast ook ontzettend met rust laten...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Schoonspuiten

Post by r@n-d »

Is de motorruimte zo vies dat je een hogedruk reiniger nodig hebt?
Of voor het gemak? Persoonlijk zou ik liever een halve dag met de hand staan poetsen....
Magoed...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Schoonspuiten

Post by Jeroen »

Me too. Hooguit dat is eens een vettig motorblok afspuit met brake cleaner, de rest met de hand hoor.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: Schoonspuiten

Post by lennardkvw »

Let ook op met keeringen. Geen probleem lijkt me.

Voor de weet: wat is het voordeel van een warme of lopende motor?
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Schoonspuiten

Post by e-einundzwanzig »

lennardkvw wrote:Let ook op met keeringen. Geen probleem lijkt me.

Voor de weet: wat is het voordeel van een warme of lopende motor?
waarom doe je de afwas met warm water? hoe warmer iets is. hoe vrijer de moleculen kunnen bewegen. het is daardoor ook makkelijker te verwijderen.
staal wordt ook buigzamer als het gloeiend heet is. Warm water bevriest eerder dan koud water
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: Schoonspuiten

Post by lennardkvw »

Is ook zo, met name "Warm water bevriest eerder dan koud water" is erg waar :)
Post Reply