E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Nou... Het begint ergens op te lijken.
Dinsdag wezen rijden met een volgauto, maar dezelfde problemen, weer een lege vlotterkamer en steeds kortere stukken te rijden.
Vervolgens heb ik gisteren de aanzuigunit omzeilt door een plastic slang in de tank te leggen en met een in-line filter op de standaard leiding aan te sluiten. Geen problemen.
Dus ik heb de verklaring dat de aanzuigunit niet uit elkaar te halen is maar in de wind geslagen en eens onderzocht of ik die open kon krijgen. Bleek dat het gaasje los kan en er een moertje los te draaien is. De unit zelf blijkt niets anders te zijn dan een metalen leiding en de vlotter met wat draadjes voor de vlotter. Ik heb toen besloten de unit terug te plaatsen zonder het gaasje. En ineens, paste de unit veel en veel beter. Ik moest hem eerst namelijk aandrukken, waarna hij er nog verder in draaide door de bajonet sluiting.
Wat ik nu vermoed, is dat de tank of de unit niet origineel is of dat het standaard slecht past en de aanzuigunit met kracht op de bodem van de tank drukte en niet fatsoenlijk benzine aan te zuigen was. Nu is het allemaal weer aangesloten inclusief een in-line filter. Bijkomend voordeel is dat vuil dát aangezogen wordt, nu tenminste in het filter terecht komt en ik het vuil vervolgens met filter en al in de kliko kan donderen.
Vanavond nog maar eens weer proberen.
Dinsdag wezen rijden met een volgauto, maar dezelfde problemen, weer een lege vlotterkamer en steeds kortere stukken te rijden.
Vervolgens heb ik gisteren de aanzuigunit omzeilt door een plastic slang in de tank te leggen en met een in-line filter op de standaard leiding aan te sluiten. Geen problemen.
Dus ik heb de verklaring dat de aanzuigunit niet uit elkaar te halen is maar in de wind geslagen en eens onderzocht of ik die open kon krijgen. Bleek dat het gaasje los kan en er een moertje los te draaien is. De unit zelf blijkt niets anders te zijn dan een metalen leiding en de vlotter met wat draadjes voor de vlotter. Ik heb toen besloten de unit terug te plaatsen zonder het gaasje. En ineens, paste de unit veel en veel beter. Ik moest hem eerst namelijk aandrukken, waarna hij er nog verder in draaide door de bajonet sluiting.
Wat ik nu vermoed, is dat de tank of de unit niet origineel is of dat het standaard slecht past en de aanzuigunit met kracht op de bodem van de tank drukte en niet fatsoenlijk benzine aan te zuigen was. Nu is het allemaal weer aangesloten inclusief een in-line filter. Bijkomend voordeel is dat vuil dát aangezogen wordt, nu tenminste in het filter terecht komt en ik het vuil vervolgens met filter en al in de kliko kan donderen.
Vanavond nog maar eens weer proberen.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Dat klinkt idd hoopvol! Mogelijk een keer een flauwe deuk in de tank opgelopen waardoor de tankbodem idd tegen het filter aan drukt en daarmee de boel dicht houdt? Zou mooi zijn als dit de oplossing is zeg!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik moet zeggen hulde voor je doorzettingsvermogen! Dat is inderdaad wel een oorzaak waardoor men e.e.a. kan afsluiten maar wel een zeer zeldzame.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Het lijkt inderdaad zeldzaam te zijn. Maar ik ben net van Rotterdam, binnendoor richting Delft, halverwege omgekeerd weer terug naar Rotterdam. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Maar op de eerste rotonde ben ik weer omgedraaid, richting Delft. Onderweg het linkervoorwiel vastgezet...
En toen vanaf Delft over de snelweg weer naar Rotterdam. Geen problemen 
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
Ik lees pas net mee maar toen je dat vuil vond dacht ik dat het klaar was. Ik heb eens al m'n rubber leidingen vervangen omdat deze poreus waren en verstopt raakten door de losse rubberdeeltjes. Ik heb er toen helaas niet mee bij stil gestaan dat ik ook bezig ben geweest met die aanzuig unit in de tank. Twee mogelijke problemen die ik beredeneerd had:
1) de unit wordt afgesloten door de tank-bodem (doordat de tank af en toe een ingedeukt wordt door, in mijn geval, drempels.) Kwestie van naar beneden 'beuken'.
2) door de huidige brandstoffen zet het kunststof uit en sluit het filtertje zichzelf af.
Tweede komt ook nog wel eens voor maar zal bij de E21 niet het geval zijn aangezien dit een zeldzaam probleem blijkt te zijn. Ik rijd overigens al een tijdje zonder het filtertje en een uitgedeukte tank, geen problemen
1) de unit wordt afgesloten door de tank-bodem (doordat de tank af en toe een ingedeukt wordt door, in mijn geval, drempels.) Kwestie van naar beneden 'beuken'.
2) door de huidige brandstoffen zet het kunststof uit en sluit het filtertje zichzelf af.
Tweede komt ook nog wel eens voor maar zal bij de E21 niet het geval zijn aangezien dit een zeldzaam probleem blijkt te zijn. Ik rijd overigens al een tijdje zonder het filtertje en een uitgedeukte tank, geen problemen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Nou ja, zeg, dus dat stuk vuil was niet eens de (hele) oorzaak. Wel goed dat je o door gaat met de zoektocht en helemaal fijn dat je met teste kunt zien dat het beter gaat! je zit dus in de juiste hoek te zoeken en je komt steeds verder. Goed zo!
Als een zonnetje. Naja, als ze warm is dan. Koud gaat het allemaal nog moeizaam enzo, maar dat heeft ook met het mengsel te maken denk ik. Misschien nog maar eens de chokeklepspleet en dergelijke checken. Vandaag bezig geweest iets van de lak van 30 jaar geleden weer naar boven te krijgen, man, dat ding glimt als een keutel in het duister. Ik had niet verwacht dat die diepe glans blauw er nog onder zat. Ik heb nu het dak, de kofferklep en de motorkap gedaan en ze ziet er al zoveel beterder uit!
Maar, altijd die maar. Het starten. Als het werkt, werkt het dikke prima. Maar het is me vandaag twee keer overkomen dat er helemaal niets gebeurt, maar na een paar keer proberen werkt het wel. Zelfs de bendix komt niet uit als het niet werkt.
Een collega opperde al dat een en ander gewoon vast kan zitten. Dus eens uit elkaar halen en weer in elkaar zetten was het devies. Peter opperde al eens dat het in het contactslot zou kunnen zitten, maar daar twijfel ik aan omdat het allemaal wel goed voelt. Iemand?
Maar, altijd die maar. Het starten. Als het werkt, werkt het dikke prima. Maar het is me vandaag twee keer overkomen dat er helemaal niets gebeurt, maar na een paar keer proberen werkt het wel. Zelfs de bendix komt niet uit als het niet werkt.
Een collega opperde al dat een en ander gewoon vast kan zitten. Dus eens uit elkaar halen en weer in elkaar zetten was het devies. Peter opperde al eens dat het in het contactslot zou kunnen zitten, maar daar twijfel ik aan omdat het allemaal wel goed voelt. Iemand?
Ik ga vrijdag de BMW laten uitlijnen. Het gaat natuurlijk voornamelijk om het feit dat het een achterwiel aangedreven wagen is en de voorbanden dan iets een kant op moeten staan, in elk geval anders dan een voorwielaangedreven. Is dit echt voertuigspecifiek, of weet je met het feit achterwielaangedreven en gewicht genoeg?
- Jeroen
- Site Admin
volgens mij zo'n anderhalve graad toespoor voor en achter. Voor is goed te stellen, achter zou ik achterwege laten als die niet te slecht is. Verder valt er niks te stellen. Als je het volgens de regeltjes doet moet er 68 kg op de bestuurdersstoel dus een bestuurder zeg maar.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Whahaha, toen ik dat nog woog mocht ik nog niet eensrijlessen hebben....Jeroen wrote:...68 kg op de bestuurdersstoel dus een bestuurder zeg maar.
-
e21bart
- Upcoming E21 fanatic
@ jeroen: moet voor geen 1.5 graad uitspoor en achter in? Of is dit met een e21 anders als bijv de e36 die voor uit en achter inspoor heeft
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
En een grove indicatie voor wat het mag gaan kosten?
- Jeroen
- Site Admin
Nope, toespoor volgens de boeken maar een beetje uitlijner weet ook wel wattie doet, zolang je maar niet naar een kwikshit gaat.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Achter is bij de E21 toch niets te verstellen?
Kosten zitten zo rond de 50 euro meestal.
Kosten zitten zo rond de 50 euro meestal.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
Waar je achter nog weleens tegenaan loopt is dat de hele as er scheef onder zit, dan is alles losmaken en rammen maar een optie als je de tijd hebt, en dan is nog niet gegarandeerd dat je 't iets om krijgt. Op een meer normale manier stellen is er idd niet bij en als je tegen rare verschillen aan loopt is het doorgaans een achteras die een goede tik heeft gehad en dus vervangen moet worden.
Regards/groeten, Jeroen