Smartie wrote:Respect Peter, 3 uur...
Idd, alles voor het goede doel.
Schaatsen is mij eigenlijk wat te koud, 20 min prutsen en ik ben gestopt.
Daarna heb ik heerlijk vlak parkeerveldje gezocht en heerlijk gedweild met de e21.
Heerlijk, al die mensen die gaan schaatsen!
Waar zijn je foto's of beeldmateriaal eigenlijk..........
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Mijn ouders moesten gisteravond naar een verjaardag in Emmen. Omdat mijn ouwe heer zijn A6 een chronisch olielek heeft wat niet voor volgende week verholpen kan worden (achterste krukaskeerring) heb ik hem de sleutels van de 530i meegegeven. Omdat ik vanochtend vroeg even het dorp in moest heb ik dat petroliumstel bij -10°C gestart. Getuige de vijf benodigde krukasomwentelingen was het voor de gloeispiralen lastig om de benodigde warmte in de verbrandingskamers te krijgen.
Nou is de A6 van het C5 model geen verkeerde auto; Maar de tand des tijds begint toch aan de 'A6 C5' te knagen. De V6 diesel is altijd een behoorlijke 'nagelaar' geweest en het duurt even voordat deze van zijn 'ochtend humeur' af is, en die is bij -10°C nogal een beetje heftig te noemen. Wat vooral opvalt is het verschil in rijden. Ik denk dat Audi met de ontwikkeling van de C5 eerder naar de E34 en de W210 heeft gekeken, maar de lat niet veel hoger heeft gelegd. Toen ik vanmorgen weer in de E39 stapte kwam ik in een geheel andere wereld terecht. Motortje start zonder mokken, zelfs bij -8°C en loopt direct mooi rond en stil; geen ochtendhumeur dus.
Bij het wegrijden merk je duidelijk dat het E39 platform van een andere planeet is dan zijn voorganger (E34) en daarmee ook de 'A6 C5' van Audi. Kwa binnenruimte is deze laatste nog wel met de E39 te vergelijken, maar kwa rijden totaal niet. Het onderstel van de E39 is van een andere (veel hogere) orde; korte oneffenheden filtert de E39 veel beter weg, maar dan zodanig dat het contact met de weg er niet minder om is; integendeel, dat is bij de E39 een stuk beter. Afrolgeluiden van de (winter)banden wordt bij de E39 veel beter gedempt dan bij de 'A6 C5', ondanks dat deze laatste op Michelin Pilot Alpins staat en de 530i op Pirelli Sotto Zero's. De E39 voelt en rijdt veel meer als een kruising tussen de E32 en de E38; een niveau dat niveau dat de 'A6 C5' in de verste verte niet bereikt. En dan hebben we het hier over een quattro met bijbehorend (vers) onderstel, dus zeker niet de minste spec.
Het vergelijk tussen de beide motoren is als appels met peren, dus daar hebben we het verder maar niet over. Maar laat ik het zo verwoorden. Destijds sprak de automobiele pers al met superlatieven over 'moderne' diesels en dat je daarvoor geen benzine motor hoefde te kiezen. Mijns inziens is niets minder waar. De M54B30 is veel gerafineerder en stiller dan een vergelijkbare M57B30 of vergelijkbare motor van een concurrent. Hij zuipt alleen twee keer zoveel en heeft wat minder koppel onderin.
Vandaag heb ik verder nog de nieuwe 'autobild Klassik' bij de Bruna opgehaald. Daar staat een leuk vergelijk van de E23 met zijn toenmalige concurrenten in; ik denk dat Ite en de andere E23 liefhebbers nu maar eens snel naar de Bruna moeten rennen. Daar krijgen ze geen spijt van; leuk artikel met een overtuigende winnaar. Tot slot heb ik achter in de middag, het rechter voorscherm van de E34 nog verwijderd. Dat was zeker geen overbodige luxe.
Bij de E34 zijn de voorschermen in een soort sandwich consructie om de dorpel heen gevouwd. Dat werkt als een magneet voor vocht en vuil dat vervolgens niet weg kan. Toen ik voor twee jaar geleden met de E34 M5 van een goede kameraad aan het werk was, en de sideskirts weghaalde schrok ik mij wezenloos. De onderkant van zijn schermen waren compleet weggerot en ook de dorpels ter hoogte van de kriksteunen waren krokant. Dat hebben we destijds laten herstellen, maar normaliter betekend dat voor een E34 einde verhaal.
Nou is het verschil tussen mijn E34 M5 en die van Robert dat de mijne nooit in de winter is gebruikt en die van hem heeft inmiddels 20 jaar dagelijks gebruik in NL erop zitten. Maar dat houdt niet in dat mijn E34 M5 geen slecht weer heeft gezien. Op de Furkapass in September 2001 heb ik bijvoorbeeld op een bevroren wegdek van Belvedere naar Gletsch gereden en op de Penserjoch in September 2005 kwam ik behoorlijk wat sneeuw tegen. Een andere aanslag is de kamweg van Assietta in September 2006 geweest. Deze 36km lange gravel weg hoog in de bergen (tussen 2300mtr en 2700mtr) tussen Susa en Sestriere is niets meer dan een slecht onderhouden oude weg uit WWI.
De ervaringen met Robert zijn auto was voldoende waarschuwing om mijn eigen auto op die punten ook goed na te kijken. Niet dat ik dezelfde ellende verwachtte,immers geen winter gebruik en dus nooit geen zout of pekel gezien. Maar bij de bekende verzamelpunten van vuil en vocht in de bevengenoemde sandwich constructie heb je dat ook niet nodig. Naar nu blijkt is de kathodisch aangebrachte grondlak op de contactpunten met de dorpels op diverse plaatsen weggesleten waardoor het blanke metaal onbeschermd is. Deze plaatsen is nu een beetje vliegroest zichtbaar. Ik wil de binnenkanten van de schermen op die plaats schoonmaken, opschuren en van epoxyprimer voorzien zodat ze de volgende twintig jaar weer meekunnen.
raymondw wrote:Vandaag heb ik verder nog de nieuwe 'autobild Klassik' bij de Bruna opgehaald. Daar staat een leuk vergelijk van de E23 met zijn toenmalige concurrenten in; ik denk dat Ite en de andere E23 liefhebbers nu maar eens snel naar de Bruna moeten rennen. Daar krijgen ze geen spijt van; leuk artikel met een overtuigende winnaar. Tot slot heb ik achter in de middag, het rechter voorscherm van de E34 nog verwijderd. Dat was zeker geen overbodige luxe.
Gaan we even halen!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw wrote:Vandaag heb ik verder nog de nieuwe 'autobild Klassik' bij de Bruna opgehaald. Daar staat een leuk vergelijk van de E23 met zijn toenmalige concurrenten in; ik denk dat Ite en de andere E23 liefhebbers nu maar eens snel naar de Bruna moeten rennen. Daar krijgen ze geen spijt van; leuk artikel met een overtuigende winnaar. Tot slot heb ik achter in de middag, het rechter voorscherm van de E34 nog verwijderd. Dat was zeker geen overbodige luxe.
Gaan we even halen!!
En dan even plaatsen op een gegeven moment.......
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jou buroblad zeven is gisteren afgeleverd aan iemand die daar heeeel blij mee is...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Deze 7 is verkocht en zal denk ik wel op het e23 forum verschijnen.
Ik heb er wel weer een paar bij gekocht, dus kom maar langs..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.