Calibreren snelheidsmeter
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Calibreren snelheidsmeter
Hi guys,
Is er een minder omslachtige manier om je snelheidsmeter te calibreren dan het wijzertje eraf te halen en iets verdraaid op het stangetje terug te plaatsen? Mijn snelheidsmeter geeft momenteel 15 km/h te hard aan (het is de juiste meter, en ik heb de originele 13 inch banden erom zitten). Eerst gaf hij 20 km/h te hard aan en toen heb ik het hele panel eruit gehaald, snelheidsmeter eruit geschroefd en wijzertje eraf getrokken (zit slechts vast met klemverbinding) en met het stangetje iets onder spanning van het spiraalveertje het wijzertje weer terug geplaatst. Dit voelt vrij omslachtig allemaal, vooral omdat je het pas kan testen als alles weer op zijn plaats zit.
Is er een minder omslachtige manier om je snelheidsmeter te calibreren dan het wijzertje eraf te halen en iets verdraaid op het stangetje terug te plaatsen? Mijn snelheidsmeter geeft momenteel 15 km/h te hard aan (het is de juiste meter, en ik heb de originele 13 inch banden erom zitten). Eerst gaf hij 20 km/h te hard aan en toen heb ik het hele panel eruit gehaald, snelheidsmeter eruit geschroefd en wijzertje eraf getrokken (zit slechts vast met klemverbinding) en met het stangetje iets onder spanning van het spiraalveertje het wijzertje weer terug geplaatst. Dit voelt vrij omslachtig allemaal, vooral omdat je het pas kan testen als alles weer op zijn plaats zit.
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Calibreren snelheidsmeter
Vreemd als je de teller hebt met de juiste correctiefactor. Ik heb dat ook weleens gehad maar kort daarna ging de teller nog gekker doen om vervolgens geschikt te raken voor het WK jojo-en, laten we hopen dat dat bij jou niet het geval is. Ik meen dat Ite (323baur) zijn teller eens heeft laten reviseren en calibreren. Normaal gesproken zijn de tellerafwijkingen wel wat minder iig, denk 5-7 km bij 100 km/u.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Calibreren snelheidsmeter
Ik heb de losse teller aangesloten en ben gaan rijden op de navigatie.
Bij 100 Km/u de naald lichtjes vastdrukken . Niet te vast, dan kun je deze nog een keer corrigeren.
Als de naald goed staat, vastdrukken. Bij de Alpina werkt dit perfect.
Bij 100 Km/u de naald lichtjes vastdrukken . Niet te vast, dan kun je deze nog een keer corrigeren.
Als de naald goed staat, vastdrukken. Bij de Alpina werkt dit perfect.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Calibreren snelheidsmeter
Eerst even een andere vraag......Weet je zeker dat je het juiste differentieel eronder heb liggen? (3.64)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Calibreren snelheidsmeter
Klopt, ik heb mijn tellertje laten doen bij Casu in Utrecht.
Super goed! Kostte meen ik iets van 90 euro.
Super goed! Kostte meen ik iets van 90 euro.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Calibreren snelheidsmeter
Zoals ik het begrijp, wijkt de teller over de hele linie hetzelfde af. Dan lijkt mij het diff goed, want dan had het verschil veel meer opgelopen.
Ijken op de navi lijkt mij goed genoeg.
Maar Ite, jij hebt toch ook een andere schaalverdeling gekregen, waardoor de spiraalveer aangepast moest worden.
Ijken op de navi lijkt mij goed genoeg.
Maar Ite, jij hebt toch ook een andere schaalverdeling gekregen, waardoor de spiraalveer aangepast moest worden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Re: Calibreren snelheidsmeter
Ja, de teller wijkt over de hele linie hetzelfde af ja. Ik ga hem proberen te ijken zoals Arnold aangeeft. De snelheidsmeter buiten het dashboard houden en het wijzertje aandrukken op 100 km/h. We zullen zien...
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Calibreren snelheidsmeter
FF kijken of je bij jou in de buurt een oud cockpithuis kunt scoren, dan sloop je daar het ruitje af, lijkt me wel zo veilig bij dit soort experimenten bij 100 km/u 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Calibreren snelheidsmeter
Klopt, ik wilde een originele Alpina teller en daar had ik alleen de schaalverdeling van liggen.
Het ijken gaat met een veer die een bepaalde weerstand moet hebben.
Het ijken gaat met een veer die een bepaalde weerstand moet hebben.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Re: Calibreren snelheidsmeter
Goeie tip, en laat ik nu net nog een oud cockpithuis hebben liggenJeroen wrote:FF kijken of je bij jou in de buurt een oud cockpithuis kunt scoren, dan sloop je daar het ruitje af, lijkt me wel zo veilig bij dit soort experimenten bij 100 km/u
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün