Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Hi guys,
Mijn E21 heeft na een vrij vlekkeloos half jaar sinds kort wat last van schokken. Wanneer ik harder dan plusminus 70 km/h ga (dus met name op de snelweg) komt het soms voor dat hij onwijs begint te schokken. Wanneer ik dan terugschakel naar z'n 3 (ik heb een 4-bak) en ik flink de toeren laat oplopen gaat het soms over, maar soms ook valt de motor gewoon uit wanneer ik vaart minder en de koppeling indruk. De electriciteit is in orde (verdeelkap en bougiekabels geven gewoon stroom door). Ook de bougies zien er prima uit. Wel heb ik het idee dat het vaker gebeurt met vochtig (miezerig regenachtig) weer.
Daarnaast schommelt het toerental in stationaire toestand tussen de 700 en 1000 toeren. Ik heb daarom het idle afstelschroefje van de carb (Weber 38 DGAS) iets aangepast. Nu loopt hij stabieler, maar 1100 toeren in stationaire toestand lijkt me wat onnodig hoog.
Vraag:
1. Kan het schokken een vochtprobleem zijn? Zo ja, hoe valt dit op te lossen?
2. Kan het schokken iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp?
2. Kan het schommelende toerental iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp? Dit vertelde iemand van de garage tegen me, maar wil iets meer zekerheid voordat ik de carter openschroef en oliepomp ga checken.
Hoor het graag!
Alvast bedankt,
Menno
Mijn E21 heeft na een vrij vlekkeloos half jaar sinds kort wat last van schokken. Wanneer ik harder dan plusminus 70 km/h ga (dus met name op de snelweg) komt het soms voor dat hij onwijs begint te schokken. Wanneer ik dan terugschakel naar z'n 3 (ik heb een 4-bak) en ik flink de toeren laat oplopen gaat het soms over, maar soms ook valt de motor gewoon uit wanneer ik vaart minder en de koppeling indruk. De electriciteit is in orde (verdeelkap en bougiekabels geven gewoon stroom door). Ook de bougies zien er prima uit. Wel heb ik het idee dat het vaker gebeurt met vochtig (miezerig regenachtig) weer.
Daarnaast schommelt het toerental in stationaire toestand tussen de 700 en 1000 toeren. Ik heb daarom het idle afstelschroefje van de carb (Weber 38 DGAS) iets aangepast. Nu loopt hij stabieler, maar 1100 toeren in stationaire toestand lijkt me wat onnodig hoog.
Vraag:
1. Kan het schokken een vochtprobleem zijn? Zo ja, hoe valt dit op te lossen?
2. Kan het schokken iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp?
2. Kan het schommelende toerental iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp? Dit vertelde iemand van de garage tegen me, maar wil iets meer zekerheid voordat ik de carter openschroef en oliepomp ga checken.
Hoor het graag!
Alvast bedankt,
Menno
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Je kunt 'ns oliedruk gaan meten, ik zou niet direct van alles uit elkaar gaan halen. Doorgaans gaat bij een relatief lage oliedruk je oliedruklampje ook wel branden (dat die gaat branden als je motor 500 rpm draait zegt nog niks) maar ik zou eens even meten. Mengsel goed? Waardes viergastest? Mogelijk valse lucht?
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Misschien is het probleem nog iets simpeler.
Verstopt filter van de brandstof toevoer.
Anders idd valse lucht.
Verstopt filter van de brandstof toevoer.
Anders idd valse lucht.
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Ok, dank. Ik ga checken op oliedruk, brandstof toevoer en valse lucht. Meten is weten! Ik laat jullie weten als ik meer weet.
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
ik had ooit een gelijkaardig probleem en bij mij had de motor valse lucht door een piepklein scheurtje in een luchtdarmpje aan de carbu..
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Allright, weer een stapje verder:
- geen valse lucht kunnen ontdekken
- benzine toevoer niet verstopt
- oliedruk nog niet kunnen checken
Maarr... wat ik wel tegenkwam was een afgebroken draadje van de zgn. 'temperature time switch', dit is volgens mij de sensor voor het koudestartventiel toch? Hij zit in ieder geval onderin het spruitstuk. Draadje zit nu weer vast, maar heb nog niet kunnen testen of het schokken verholpen is. Zou dit uberhaupt sense maken? Heb ook altijd wel wat last van startproblemen, maar dat komt omdat ik er niet dagelijks in rijd, en uiteindelijk slaat hij altijd wel aan.
Ik ga dit weekend een stuk rijden, dus we zullen zien.

- geen valse lucht kunnen ontdekken
- benzine toevoer niet verstopt
- oliedruk nog niet kunnen checken
Maarr... wat ik wel tegenkwam was een afgebroken draadje van de zgn. 'temperature time switch', dit is volgens mij de sensor voor het koudestartventiel toch? Hij zit in ieder geval onderin het spruitstuk. Draadje zit nu weer vast, maar heb nog niet kunnen testen of het schokken verholpen is. Zou dit uberhaupt sense maken? Heb ook altijd wel wat last van startproblemen, maar dat komt omdat ik er niet dagelijks in rijd, en uiteindelijk slaat hij altijd wel aan.
Ik ga dit weekend een stuk rijden, dus we zullen zien.

BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Wat jij hebt is niet helemaal een thermo time switch volgens mij, maar wel een gewone temperatuurschakelaar die bij een graad of 17 aan- of uitschakelt. Als die defect is of een pootje mist heb je kans dat 'ie altijd staat te verrijken. Daarbij kun je nog vragen of jouw Weber deze wel gebruikt. Is een gok, Peter V. is onze carburateur expert... waar is 'ie als je 'm nodig hebt? 
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Gewoon op zijn werk want de centjes moeten ook verdiend worden!!!Jeroen wrote: Daarbij kun je nog vragen of jouw Weber deze wel gebruikt. Is een gok, Peter V. is onze carburateur expert... waar is 'ie als je 'm nodig hebt?
Deze 17°c sensor is inderdaad voor de automatische choke van de 4A1 carburateur. Nu dacht ik dat jij de weber DGAS heb dus met automatische choke. Ik verwacht dat deze een elektronische aansturing heeft van het bimetaal wat jouw chokeklep bediend? Is hier de standaard draadboom van de E21 voor gebruikt?
Ikzelf heb namelijk de Weber DGMS met handchoke in de 320/6 zitten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- mennohuisman
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Thu Jan 27, 2011 2:53 pm
Re: Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Ik heb inderdaad de DGAS, dus met automatische choke. Ik heb geen idee of deze een elektronische aansturing heeft voor de chokeklep, en of dat de temperatuursensor overbodig maakt. Moet ik even in de manual van de Weber voor induiken.
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün