Krukas bout verwijderen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Krukas bout verwijderen
Is de centrale bout voor in de krukas links of rechts draaiend?
Dit voordat ik er aan begin te sjorren.
Het zal nog wel een leuk klusje worden want het blok heeft al geen zuigers en kop meer en draait lekker makkelijk rond.
Dit voordat ik er aan begin te sjorren.
Het zal nog wel een leuk klusje worden want het blok heeft al geen zuigers en kop meer en draait lekker makkelijk rond.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Krukas bout verwijderen
Volgens mij normaal rechts draad. Wrom moet 'ie los, wil je de kruk eruit hebben? Zeker met alles al los denk ik dat je de luchttol erop moet zetten.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Krukas bout verwijderen
Dit is gewoon rechtse draad! Even een blokkeerpen maken bij de starterkrans op het vliegwiel of met twee balken tussen de krukas en het blok e.e.a. blokkeren.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Krukas bout verwijderen
Lastige bout, herinner het me nog 

\


\

- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Krukas bout verwijderen
Bijna iedereen maakt de fout deze bout pas los te maken als de motor er al uit ligt. Gekoppeld aan een complete aandrijflijn is ze wel relatief makkelijk los te krijgen.
De achterste kroonmoeren van de wielagers zitten bij een E21 ook op zo'n dikke 400 Nm en vragen dus ook op de aanwezigheid van een complete aandrijflijn en nog geplaatst op het wegdek om tegenkracht te kunnen ontwikkelen.
De achterste kroonmoeren van de wielagers zitten bij een E21 ook op zo'n dikke 400 Nm en vragen dus ook op de aanwezigheid van een complete aandrijflijn en nog geplaatst op het wegdek om tegenkracht te kunnen ontwikkelen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Krukas bout verwijderen
Thanks mannen, ik ga alle opties samenvoegen en dan moet tie los komen.
Heb net een luchttol gehaald en de optie met houten klossen zou moeten lukken.
Die van Dennis is ook handig maar ik kon zo snel geen ijzer vinden waar ik zoiets mee kan maken.
Ik ben inderdaad twee blokken aan het slopen maar haal alle draaiende delen er wel uit.
Je weet maar nooit al is de krukas vast niet het zwakste deel van deze blokken, ik wil ze toch niet weggooien.
En Peter heeft ook gelijk, dit moet je eigenlijk al doen als alles er nog aan vast zit......
Heb net een luchttol gehaald en de optie met houten klossen zou moeten lukken.
Die van Dennis is ook handig maar ik kon zo snel geen ijzer vinden waar ik zoiets mee kan maken.
Ik ben inderdaad twee blokken aan het slopen maar haal alle draaiende delen er wel uit.
Je weet maar nooit al is de krukas vast niet het zwakste deel van deze blokken, ik wil ze toch niet weggooien.
En Peter heeft ook gelijk, dit moet je eigenlijk al doen als alles er nog aan vast zit......
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Krukas bout verwijderen
En met gemonteerde motor kun je vastzetten ook beter doen met een luchttol. Doe er maar een klodder loctite bij want anders loopt 'ie nog los als je niet oppast.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Krukas bout verwijderen
Wel leuk he, zo'n blokje uit elkaar trekken!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Krukas bout verwijderen
Ja erg leuk en het is allemaal eigenlijk veel eenvoudiger opgebouwd dan dat ik dacht.
Zo kom je ook alle keerringen tegen.
Zo kom je ook alle keerringen tegen.
So many cars, so little time