Spoilers en Topsnelheid
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Spoilers en Topsnelheid
Kan iemand mij zeggen of een goede voorspoiler (en achterspoiler) helpt bij het behalen van iets hogere snelheden en meer stabiliteit? (bij bijvoorbeeld 180 km/h?) ik wil nog wel eens de duitse Autobahn oprijden en het gas onderin trappen. maar dan houdt mijn 2.7 bij 190 km/h op GPS toch echt op en dan heb ik 'm maar op 4300 toeren. denk dat aerodynamica bij een spoilerloze e21 toch echt roet in het eten gooit...
heb een Economische 5 bak en een diff met 3.45 verhouding. Open luchtfilter en spaghetti uitlaat. wel een origineel 320/6 uitlaatsysteem
heb een Economische 5 bak en een diff met 3.45 verhouding. Open luchtfilter en spaghetti uitlaat. wel een origineel 320/6 uitlaatsysteem
Last edited by e-einundzwanzig on Tue Feb 28, 2012 9:08 pm, edited 1 time in total.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Spoilers!
Ik denk eerder dat je het in de techniek moet zoeken. Lijkt op een zwaar tekort aan ademhaling.
Mijn etaconversie liep vorig jaar terug van de Alpentour op de GPS over de 205km/u..met gemak.
Ik heb ook een 3.45 overbrengen en eco 5bak.
Mijn etaconversie liep vorig jaar terug van de Alpentour op de GPS over de 205km/u..met gemak.
Ik heb ook een 3.45 overbrengen en eco 5bak.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Spoilers!
+1
Voor de aerodynamica helpt een voorspoiler zeker en dat helpt zowel de stabiliteit te verbeteren als de luchtweerstand verminderen. Maar als je met een 2.7 niet verder komt dan 4300 rpm is er iets anders aan de hand en dan denk ik dat je dat in je brandstofmengsel moet zoeken. Te rijk en te arm kost gewoon topsnelheid en te arm is nog eens vragen om een dikke motorschade ook. Met mijn standaard 323i Baur haal ik dik 200 km/u (Arnold weet wellicht wat we op de GPS gehaald hebben) en dat terwijl de auto niet echt laag ligt en ook al geen voorspoiler heeft.
Met een goed onderstel zit een E21 trouwens nog niet eens echt te zeuren om extra stabiliteit, ik ben op dat vlak behoorlijk zeikerig maar heb niets te zeuren over m'n Baur. Een achterspoiler kan ook iets helpen in stabiliteit maar veel zal het niet zijn, denk dat daar pas echt winst in zit als je dik boven de 200 km/u zit, en het kost ook ietsjes topsnelheid.
Mogelijk dat dat open luchtfilter trouwens ook je mengsel in de war schopt, ligt ook aan de verdere setup.
Voor de aerodynamica helpt een voorspoiler zeker en dat helpt zowel de stabiliteit te verbeteren als de luchtweerstand verminderen. Maar als je met een 2.7 niet verder komt dan 4300 rpm is er iets anders aan de hand en dan denk ik dat je dat in je brandstofmengsel moet zoeken. Te rijk en te arm kost gewoon topsnelheid en te arm is nog eens vragen om een dikke motorschade ook. Met mijn standaard 323i Baur haal ik dik 200 km/u (Arnold weet wellicht wat we op de GPS gehaald hebben) en dat terwijl de auto niet echt laag ligt en ook al geen voorspoiler heeft.
Met een goed onderstel zit een E21 trouwens nog niet eens echt te zeuren om extra stabiliteit, ik ben op dat vlak behoorlijk zeikerig maar heb niets te zeuren over m'n Baur. Een achterspoiler kan ook iets helpen in stabiliteit maar veel zal het niet zijn, denk dat daar pas echt winst in zit als je dik boven de 200 km/u zit, en het kost ook ietsjes topsnelheid.
Mogelijk dat dat open luchtfilter trouwens ook je mengsel in de war schopt, ligt ook aan de verdere setup.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Spoilers!
Ik denk dat je door de spoilers net iets minder topsnelheid gaat halen .. meer neerwaartse druk ... maar wel duidelijk meer stabiliteit bij hogere snelheden en dus makkelijker deze hoge snelheid kan rijden zonder dat de wagen instabiel wordt.
Ik rij gespoilerd met 2.3 hartge blok net als Ite 200+ op GPS .. de vormgeving van een e21 is wel niet van die aard dat je er supersnelheden mee gaat halen
.
Gerrit
Ik rij gespoilerd met 2.3 hartge blok net als Ite 200+ op GPS .. de vormgeving van een e21 is wel niet van die aard dat je er supersnelheden mee gaat halen
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Spoilers!
In principe, en dit is denk ik een wat te krappe definitie, zijn spoilers om downforce te creeeren. Ofwel, het 'zwaarder' maken van je auto, zodat je meer grip in bochten hebt, harder kunt remmen et cetera.
Voor snelheid zijn spoilers enkel een belemmering.
Maar ga je het dan breder bekijken, en dat is redelijk specifiek, kun je spoilers gaan toevoegen om luchtstromen te geleiden zodat die niet verstoord wordt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een laminaire en een turbulente stroming, laminair is goed en turbulent is fout. Bij een F1-wagen zie je flapjes op de voorste spoiler om de lucht mooi, laminair, te geleiden over de voorwielen. De spiegels dienen vaak om een luchtstroom te geleiden naar de achterste remmen en de luchtinlaat.
In feite is een goed gestroomlijnde auto één grote spoiler.
Maargoed, aangezien de E21 toch de stroomlijn van een baksteen heeft, zullen spoilers je niet gaan helpen bij het verhogen van je topsnelheid. Eerder belemmeren. Je grote vijand is de luchtweerstand, ofwel: 0,5 * Cw-waarde * dichtheid van je medium * frontaal oppervlak * snelheid * snelheid
Wanneer je je snelheid verdubbeld, wordt je weerstand viermaal zo groot (2*2).
Om je weerstand te verminderen zul je dus of iets aan je Cw-waarde moeten doen, de stroomlijn van je auto. Of aan de dichtheid van het medium, bijvoorbeeld op de maan gaan scheuren of in de Andes. Maar dan heb je als nadeel dat er weer minder zuurstof in de lucht zit waardoor je motor niet wil presteren. Als enige blijft je frontale oppervlak nog over. Dus het dak eraf zagen, verlagen helpt ook een deel, dunnere bandjes en van dat soort dingen.
Voor snelheid zijn spoilers enkel een belemmering.
Maar ga je het dan breder bekijken, en dat is redelijk specifiek, kun je spoilers gaan toevoegen om luchtstromen te geleiden zodat die niet verstoord wordt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een laminaire en een turbulente stroming, laminair is goed en turbulent is fout. Bij een F1-wagen zie je flapjes op de voorste spoiler om de lucht mooi, laminair, te geleiden over de voorwielen. De spiegels dienen vaak om een luchtstroom te geleiden naar de achterste remmen en de luchtinlaat.
In feite is een goed gestroomlijnde auto één grote spoiler.
Maargoed, aangezien de E21 toch de stroomlijn van een baksteen heeft, zullen spoilers je niet gaan helpen bij het verhogen van je topsnelheid. Eerder belemmeren. Je grote vijand is de luchtweerstand, ofwel: 0,5 * Cw-waarde * dichtheid van je medium * frontaal oppervlak * snelheid * snelheid
Wanneer je je snelheid verdubbeld, wordt je weerstand viermaal zo groot (2*2).
Om je weerstand te verminderen zul je dus of iets aan je Cw-waarde moeten doen, de stroomlijn van je auto. Of aan de dichtheid van het medium, bijvoorbeeld op de maan gaan scheuren of in de Andes. Maar dan heb je als nadeel dat er weer minder zuurstof in de lucht zit waardoor je motor niet wil presteren. Als enige blijft je frontale oppervlak nog over. Dus het dak eraf zagen, verlagen helpt ook een deel, dunnere bandjes en van dat soort dingen.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Spoilers en Topsnelheid
thanx voor de nuttige reply's. Wilmo jou technische benadering maakt ook een hoop duidelijk!
hier een plaatje ter lering ende vermeack

Correctie, het was dus 4500 toeren en 200 km/h op de teller (190 op de gps dacht ik zo) hier zit ie toch echt op z'n top
ik kan opzich in 7 seconden aan de honderd komen met mn e21. aardig vlot. maar op topsnelheid houdt hij gewoon in.
is het mengselverhouding makkelijk te veranderen of moet ik hem chiptunen? (er zit motronic op) ik vraag maar, de technische kennis ligt meer bij mijn vader...
EDIT: mijn 2.7 komt infeite tot de 6500 toeren voordat hij in de begrenzer schiet (één keer uitgeprobeerd
) alleen in de 5 gaat hij niet verder dan dit
mijn setup:

Martin
hier een plaatje ter lering ende vermeack

Correctie, het was dus 4500 toeren en 200 km/h op de teller (190 op de gps dacht ik zo) hier zit ie toch echt op z'n top
ik kan opzich in 7 seconden aan de honderd komen met mn e21. aardig vlot. maar op topsnelheid houdt hij gewoon in.
is het mengselverhouding makkelijk te veranderen of moet ik hem chiptunen? (er zit motronic op) ik vraag maar, de technische kennis ligt meer bij mijn vader...
EDIT: mijn 2.7 komt infeite tot de 6500 toeren voordat hij in de begrenzer schiet (één keer uitgeprobeerd
mijn setup:

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Spoilers en Topsnelheid
Wilmo: in hoofdlijnen heb je helemaal gelijk, alleen ik meen dat er al eens uitgebreid getest is dat de baksteen vorm van een E21 wel degelijk gebaat is bij een betere luchtgeleiding. Aangezien die geleiding voor het grootste deel naar de zijkanten moet plaatsvinden helpt een spoiler met een glad oppervlak die iets in een V-vorm staat daarbij het beste, ik meen dat daarmee de Alpina voorspoiler ook als beste uit de test kwam en een betere luchtweerstand bereikte dan standaard. Omdat de spoiler ook dieper doorloopt is de turbulente stroming naar de onderzijde van de auto ook lager en dat scheelt ook weer.
Martin: dat blok moet in basis sterk zat zijn. Maar vergeet chipjes en zorg eerst voor een goede basisafstelling. Ik zou beginnen om eens een viergastest te doen bij bijv 3000-3500 rpm om te kijken wat het blok doet, stationair is tenslotte op al 't oude spul een waardeloze indicatie. Schiet es een foto van de tester en dan hebben we hier weer wat te analyseren
Martin: dat blok moet in basis sterk zat zijn. Maar vergeet chipjes en zorg eerst voor een goede basisafstelling. Ik zou beginnen om eens een viergastest te doen bij bijv 3000-3500 rpm om te kijken wat het blok doet, stationair is tenslotte op al 't oude spul een waardeloze indicatie. Schiet es een foto van de tester en dan hebben we hier weer wat te analyseren
Regards/groeten, Jeroen
Re: Spoilers en Topsnelheid
Hier ben je een techneut voor :p
Op het interweb vond ik een Cw-waarde van 0,38 voor onze E21, denk ik. Het artikel heeft het over de 3-serie van 1982. Kan ook de E30 zijn, als je de rest van de alinea leest. Dat maakt het getal uiteindelijk alleen maar hoger.
Ik weet natuurlijk niet of ik iets fout doe.
Cw is 0,38
Oppervlak: 1380 hoog en 1610 breed. Bodemspeling is 145mm (Haynes) dat maakt: (1,61*1,38-1,31*0,145)=2,03m2
Dichtheid van lucht is 1,293 kg/m3
Snelheid is (190/3600)*1000 = 52,8m/s
Dat geeft een luchtweerstand van 1390 Newton. Bij een windsnelheid van 0. Voor vermogen geldt: nogmaals vermenigvuldigen met de snelheid, ofwel 73kW, of 85pk ben je al kwijt aan puur de luchtweerstand zonder wind. Dan de rolweerstanden nog.
Maar het lijkt er wel op dat je ergens wat pk'tjes bent kwijtgeraakt...
Op het interweb vond ik een Cw-waarde van 0,38 voor onze E21, denk ik. Het artikel heeft het over de 3-serie van 1982. Kan ook de E30 zijn, als je de rest van de alinea leest. Dat maakt het getal uiteindelijk alleen maar hoger.
Ik weet natuurlijk niet of ik iets fout doe.
Cw is 0,38
Oppervlak: 1380 hoog en 1610 breed. Bodemspeling is 145mm (Haynes) dat maakt: (1,61*1,38-1,31*0,145)=2,03m2
Dichtheid van lucht is 1,293 kg/m3
Snelheid is (190/3600)*1000 = 52,8m/s
Dat geeft een luchtweerstand van 1390 Newton. Bij een windsnelheid van 0. Voor vermogen geldt: nogmaals vermenigvuldigen met de snelheid, ofwel 73kW, of 85pk ben je al kwijt aan puur de luchtweerstand zonder wind. Dan de rolweerstanden nog.
Maar het lijkt er wel op dat je ergens wat pk'tjes bent kwijtgeraakt...
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Spoilers en Topsnelheid
Dit is/ wordt een heel leuk draadje!
@ Wilmo, leuk om te lezen - je kennis is welkom! En ach dan jij ook maar, als collateral damage zullen we maar zeggen
Ik denk dat de CW waarde van 0.38 idd van een e30 is. Een e21 zat volgens mij ergens achter in de 0.40, en dan zeker een 315/316.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de 205km/u+ reed met RON102, dat scheelt denk ik ook zomaar een km of 5...
Ik had echter nog wel wat gas over en mijn blok had toen net 4700km op de teller, dus wellicht komt daar nog wat bij.
Ik zou het echt zoeken in het mengsel!
@ Wilmo, leuk om te lezen - je kennis is welkom! En ach dan jij ook maar, als collateral damage zullen we maar zeggen
Ik denk dat de CW waarde van 0.38 idd van een e30 is. Een e21 zat volgens mij ergens achter in de 0.40, en dan zeker een 315/316.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de 205km/u+ reed met RON102, dat scheelt denk ik ook zomaar een km of 5...
Ik had echter nog wel wat gas over en mijn blok had toen net 4700km op de teller, dus wellicht komt daar nog wat bij.
Ik zou het echt zoeken in het mengsel!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Spoilers en Topsnelheid
Jeetje, bij die snelheden kost een honderdste bij je Cw op, 2kW extra vermogen!
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Spoilers en Topsnelheid
Qua spoilers, ik had ooit een tabelletje vertaald uit een duits tijdschrift voor spoilers voor een e21, misschien dat jullier er nog wat mee kunnen (Wilmo)


I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Re: Spoilers!
Ik dacht me te herrinneren dat de Gps 189 Km/h aangaf.Jeroen wrote: Met mijn standaard 323i Baur haal ik dik 200 km/u (Arnold weet wellicht wat we op de GPS gehaald hebben) en dat terwijl de auto niet echt laag ligt en ook al geen voorspoiler heeft.
Mijn Alpina rijdt 210 Km/h op de GPS. 2.8 liter met Alpina bak.(lange 1ste versnelling) 210 is niet zijn top, maar zit dan al op 7000 Rpm. 7500 RPM heb ik al eens gereden en ben vergeten op de GPS te kijken.
Alpina voorspoiler en geen achterspoiler. In combinatie met de Billstein schokbrekers en Alpina veren ligt deze als een blok op de weg en is bij 210 nog met de pink te sturen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Spoilers en Topsnelheid
Dag vrienden, daar ben ik weer even... Hopelijk alles wel in E21 land? Interessant onderwerp dit, vooral dat laatste tabelletje is leuk (gezien wat de BMW spoiler aan opwaartse druk achter vermindert??)
Ik ben het met Jeroen eens dat je met deze motor/diff setup echt wel makkelijk de 200 moet kunnen halen, maar is het niet ook zo dat je met de Eco-bakken de topsnelheid alleen bereikt in 4? Dat was in die tijd bij veel auto's het geval, dus wellicht ook hier.. vond t wel de moeite waard om in de groep te gooien... Daarnaast kijk ik naar je foto van de meters, heb je je snelheidsmeter wel eens aanvullend gecontroleerd/geijkt?
Ik ben het met Jeroen eens dat je met deze motor/diff setup echt wel makkelijk de 200 moet kunnen halen, maar is het niet ook zo dat je met de Eco-bakken de topsnelheid alleen bereikt in 4? Dat was in die tijd bij veel auto's het geval, dus wellicht ook hier.. vond t wel de moeite waard om in de groep te gooien... Daarnaast kijk ik naar je foto van de meters, heb je je snelheidsmeter wel eens aanvullend gecontroleerd/geijkt?
E21
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Spoilers en Topsnelheid
Als je een standaard 323i neemt gaat dat wel aardig op denk ik. Maar ga je naar de auto van Martin kijken, dan is een 2.7 bij 4500 toeren vrij aardig bovenin z'n koppelcurve en moet 'ie nog makkelijk verder kunnen. Tenzij, en dat lijkt me de zoekrichting, het blok niet aan z'n koppel komt en dat kan een berg oorzaken hebben. Van compressie, sterkte vonk en onstekingstiming tot luchtflow, inspuitdruk/duur/hoeveelheid etc. In elk geval moet er meer uit kunnen komen.
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Spoilers en Topsnelheid
Jeroen wrote: Martin: dat blok moet in basis sterk zat zijn. Maar vergeet chipjes en zorg eerst voor een goede basisafstelling. Ik zou beginnen om eens een viergastest te doen bij bijv 3000-3500 rpm om te kijken wat het blok doet, stationair is tenslotte op al 't oude spul een waardeloze indicatie. Schiet es een foto van de tester en dan hebben we hier weer wat te analyseren
haha, sorry dat ik t topic nieuw leven inblaas maar vond nog een briefje van de viergastest. helaas niet bij 3000-3500 toeren.
% CO2 13.68
ppm HC 150
%O2 0.67
%CO 1.38
Labda 0.98
RPM 680
% CO2 14.04
ppm HC 120
%O2 0.77
%CO 0.619
Labda 1.009
RPM 1500
kunnen jullie hier zo zien wat er afgesteld moet worden?
ik hoor het wel,
Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!