Jeroen wrote:De 8-serie blijft een verhaal apart. Oorspronkelijk denk ik dat BMW vreselijk de plank heeft misgeslagen met de E31 8-serie. Het wat meer welgestelde en daarmee doorgaans oudere publiek kon niet leven met een overstap van de stijlvolle E24 6-serie naar de meer sportieve en moderne 8 en is destijds massaal overgestapt naar Mercedes. Die groep is maar ten dele teruggekeerd met de E63/E64 6 serie.
Was de 8-serie niet in het leven geroepen voor de Amerikaanse markt en stond deze serie niet compleet los van de 6-serie? Daarnaast, als je nagaat dat de aanschafprijs hoger lag dan een 7-serie snap ik wel dat er maar 30.000 exemplaren van verkocht zijn.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een 8-serie een ideale investering. In een garage flikkeren en over 20, 30 jaar eruit halen, dikke winst en leuk collectors item. Hoeveel van die 30,000 rijden nu nog rond en hoeveel daarvan zouden tussen nu en de komende 20 jaar niet platgereden worden of doorrotten? Achterwiel aangedreven V12 is echt baas, maar die auto's zitten nu in een prijsklasse dat hersenloze debielen zonder rij ervaring ze ook kunnen kopen en reken maar dat die ze aftrappen. Ik trap mijn 318 absoluut niet af, maar ben wel al 2 keer in een slip geraakt omdat achterwielaangedreven auto's met nat weer best gevaarlijk kunnen zijn als je niet goed weet hoe je hiermee om moet gaan en dat is puur te verwijten aan de rij ervaring die je wel of niet hebt.
BMW heeft zich nooit eerder op die markt gericht en lijkt me sterk dat ze dat nog een keer gaan doen. Begin jaren '90 zaten de economische omstandigheden (golfoorlog, piekende brandstofprijzen en shit en BMW gooit een V12 op de markt) voor een 8-serie ook niet echt mee, net als nu en de komende jaren. Dan zouden ze het echt over een totaal andere boeg moeten gooien en met iets revolutionars moeten komen (deden ze toen overigens ook met elektronische koppeling en gaspedaal), sowieso zuiniger, véél zuiniger.
Over zuinigheid en vermogen gesproken, die Citroën DS9 is wel echt baas

Doodzonde dat ze niet in Europa geleverd worden. 5,2 seconden naar de 100 met een verbruik van 1,7 liter op 100km en, effe spelen met vuur, mooier dan een 7-serie