BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Ik zou nu ook na rwd niet meer naar fwd terug kunnen gaan hoor, maar als je ziet wat die Civicjes op het circuit doen...
Afgelopen zomer een aantal circuitdagen bijgewoond, waaronder ook Time Attack, en dan zie je die Civicjes gewoon aan alle kanten veel en veel sterkere auto's met rwd of 4wd voorbij vliegen.
Voor wat het is en wat ze kosten zijn het wel geweldige autootjes vind ik. Daarnaast vind ik zeker deze generatie één van de mooiste moderne hatchbacks.
Ach ieder z'n ding. Je hoeft het niks te vinden.

lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

Ziet er goed uit! Jaloers! Nou heb ik wel vermogen maar mn wielophanging kan zeker beter als ik dit zo zie.

Ik las: misschien een keer het circuit op? Laat even weten als je het circuit op wil gaan! Ik ben regelmatig op zandvoort (niet altijd met de E21) misschien leuk om even te meeten als het zo uitkomt. Ik kan eventueel ook een lesje geven :)
Ik kan het iedereen aanraden, je leert er echt je auto kennen waardoor het op straat ook veiliger wordt.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Circuit weet ik nog niet hoor... Dan wil ik eerst nog een heleboel andere dingen klaar hebben (vermogen bijvoorbeeld).
Heb jij PU bussen in je draagarmen enzo? Zijn niet zo heel duur hoor, is meer een rotwerk om ze erin te zetten... De mijne zijn van Strongflex.
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

Ik heb bijna overal nog rubber, de aansluiting van de stabi voor aan de onderste draagarm heb ik vervangen door een unibolt en de ophanging van de subframes achter door nylon bussen. Ben van plan een set veren te laten maken. Misschien draai ik dan voor alle rubbers nylon bussen. Hoe 'zacht' zijn die strongflex bussen trouwens? Nylon is direct erg hard.

Maar goed, nu eerst mijn 40 jaar oude speedboot van een nieuwe spiegel voorzien....was vorig jaar bijna m'n motor kwijt :S #lekker knutselen
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Volgens mij is dat Strongflex spul polyurethaan en voor een auto die ook op de weg wordt gebruikt is dat stug zat. Qua wegdek is de openbare weg een aanzienlijk zwaardere aanslag op je chassis dan het circuit dus dan moet je geen nylon bussen willen, je wilt niet zien op wat voor rare plaatsen ik de toch al aanzienlijk degelijker gebouwde E30 M3's heb zien scheuren door dat soort acties, dat wil je een E21 koets echt niet aandoen als die niet doorgelast is en is voorzien van een professionele laskooi.

Verwacht ook geen wonderen van een overstap naar nylon, alle beetjes helpen maar de zwakste schakel in de controle over een voertuig is nog altijd de bestuurder :wink:
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Strongflex is verkrijgbaar in 80 sha, wat nauwelijks harder dan standaard schijnt te zijn, en 90 sha, wat volgens velen inderdaad zo'n beetje het hardste is wat je op straat wilt. Ik heb de 90 sha en als je het in je handen houd is het net plastic, zo hard. Onder de auto lijkt het niks aan het comfort af te doen, maar mijn auto is niet zo geschikt om dat te vergelijken.
Ik had de hele set voor ongeveer 160 euro, wat nauwelijks meer is dan de originele rubbers. Wat mij betreft voor jou zeker een aanrader;)
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

Mooi, dan weet ik weer wat! Kan ik weer lekker gaan peinzen over komende upgrades:)
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Paar dagen geleden m'n kofferbakrubber vervangen. Ik dacht dat 'ie lekte via de achterlichtrubbers dus die had ik 2 weken terug al vervangen, maar dat hielp niet.
Eerst maar eens het oude rubber eruit getrokken, en dat zag er al zo droog en gescheurd uit dat ik me afvroeg waarom ik ooit de lichtrubbers de schuld had gegeven:P
Dus, rubber eruit, hele "gootje" netjes schoon en drooggemaakt, alle roestvlekjes licht opgeschuurd en behandeld (kwam niet zo veel tegen eigenlijk, maar het leek met geen slecht idee om dit even te doen, heb het met de achterlichtrubbers ook gedaan). Toen leek het me wel handig om de klep te demonteren zodat ik er beter bij kon. Zo gezegd zo gedaan. Kit in het gootje gelegd en snel het rubber erin (zoals hier wel eens beschreven is). Paar minuutjes flink aangedrukt, en toen zat 'ie er aardig strak in.
Toen keek ik eens even naar het deksel en kwam tot de ontdekking dat die (zoals zoveel dingen) aanzienlijk makkelijker te demonteren dan te monteren is, zeker in je eentje!:P
Toch gelukt, wel nog een kwartiertje staan stellen aan die boutjes totdat alle naden gelijk waren.
Kofferbak is nu lekker helemaal waterdicht:)
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Goed bezig :thumbsup

Het vervangen van kofferbakrubber en achterlichtrubbers zijn de betere investeringen voor een E21.
Zorgen dat hij droog blijft van binnen is zo belangrijk voor deze auto's!
So many cars, so little time
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ja klopt, met de hoeveelheid geld die ik erin stop is het ook wel handig om het één en ander te investeren in het "voortbestaan" van de auto:)
Ik hoop komende winter de bodem te kunnen (laten) renoveren, dat is wat mij betreft ook wel één hele grote investering wat dat betreft. Ik heb er eigenlijk nauwelijks geld voor, en het is iets wat je niet zo snel ziet ofzo, maar ik krijg het echt niet over m'n hart om deze auto te verwaarlozen. Ik wil er nog vele jaren mee doen!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

En dat is de juiste instelling!!! Mooi zo!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik was in het topic rondom m'n stationairloopproblemen hier al over begonnen, maar ik wil het hele project hier beschrijven, dus:
Anyway, ik had het dus opgelost, motor liep perfect, ben er mee naar de Sharknose Meeting heen en weer geweest, en nog wat meer kleine ritjes.
Afgelopen vrijdag startte ik 'm, bleef wat lastig lopen, dus even gas blijven geven in de hoop dat als 'ie wat warmer werd het wel zou meevallen (auto moest dus constant aan het gas gehouden worden om te blijven lopen).
Na 15 minuten rijden was het nog niet weg, dus ging ik maar zsm naar huis. Over de snelweg leek me wel handig, kan ik gewoon doorrijden dacht ik. En ja hoor, rij ik zo de file in. Dat was echt een hel want je heb eigenlijk 3 voeten nodig om te rijden op deze manier. Na een paar minuten was ik 't zat. Even de vluchtstrook opgereden en stationair toerental omhoog gedraaid om 'm zelf lopend te houden, en snel naar huis gereden.
Thuis eens staan kijken, maar geen oorzaak kunnen vinden. Elektrische stationairschroef (ogenschijnlijk de oorzaak van de eerste ellende) deed het gewoon, en de rest schijnbaar ook. Toch bleef de motor heel onregelmatig, haperend en afslaand lopen. Vlotterbakdeksel eraf getild, niks te zien. Weer in elkaar gezet, gestart, en hij liep weer prima. Het werd al donker dus maar weer afgezet en naar binnen.
Probeer ik 'm gisteren te starten, weer hetzelfde probleem.

Conclusie: Ik ben het nu aardig zat met deze carburateur. Ik ga nog wel proberen het te fixen, maar ik ben ook met een vriend van me die "in de carburateurs/tuning zit" aan het kijken naar een nieuwe setup met sidedraft motorfietscarburateurs. Hij heeft dit vaker gedaan en vind het de mooiste oplossing voor sidedraft. De simpelheid en tunebaarheid, alsook het kostenplaatje spreken me erg aan. Deze carburateurs zijn goed te krijgen omdat ze gewoon op motorfietsen tot het jaar 2000 met een inhoud van 600-1000cc zitten, en dat drukt de kosten lekker. Custom inlaatspruitstukje en linkage maken, en dan is het alleen nog afstellen.
Die vriend van me is zich nu aan het verdiepen in M10s en de toepassing daarop. Zodra dit dichterbij komt (nog minimaal 2 weken), zal ik denk verder gaan in m'n persoonlijke topic.

Iemand nu al reacties/ideeën/oplossingen voor zowel m'n huidige carburateur als het nieuwe idee?
Last edited by bartgouda on Thu Jun 07, 2012 3:31 pm, edited 1 time in total.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Dat moet zoiets opleveren:

Image

Maar dan zonder de rare BMW-logootjes en met gaasjes/sokjes oid ipv filters.

Lange termijn is het plan een 2.0 M10 blok te gaan swappen, deze wil ik dan eerst opknappen en enkele (of alle) van de volgende dingen mee doen:
- Kop reviseren, vlakken, flowen
- Hoge-compressie zuigers
- Agressieve nokkenassen
- Spaghetti-uitlaatspruitstuk
- Elektronische vrij programmeerbare ontsteking

Ik wil ergens tussen de 150 en 200 pk uitkomen maar vooral een lekker agressieve, schreeuwende M10 bouwen. Een 5bak en sperdiff eraan en ik ben wat dat betreft tevreden.

Dit is echter toekomstmuziek, maar de weg is wel ingeslagen zodra ik de carburateurs gedaan heb. Ik wil dit mooi lopend krijgen, daarna:
- Accu achterin leggen
- Onderstel en remmen afbouwen (alles ligt klaar maar geen tijd/ruimte)
- Andere (bredere) 15" velgen kopen/bouwen/opknappen
- Bodem volledig hard maken

Daarna zal ik moeten kiezen of ik de body restaureer of aan de motor begin... Nog tijd zat om daarover na te denken:P
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Een mooi idee! Laat de foto's straks maar komen want dit wil ik wel volgen!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik wil het inderdaad met zoveel mogelijk foto's documenteren en hier plaatsen.
Al vast een lijstje van wat er op het eerste oog moet gebeuren: (we komen vast nog wel meer tegen)

- 38/40mm bikecarbs scoren en reinigen/opknappen
- Custom inlaatspruitstuk fabriceren (hierbij moet ook aan rembekrachtiging gedacht worden)
- Pakkingen en moeren allemaal nieuw
- Carterventilatie gaat richting atmosfeer geloosd worden, of via een catch can. Die nare damp gaat hoe dan ook niet meer direct de motor in.
- Koelslangen van Choke en Spruitstukkoeling moeten anders gelegd worden en terugverbonden met zichzelf.
- Benzineleidingen leggen (standaardpomp kan wel blijven, hier wil ik ook nog een nieuwe pakking onder)
- Gaskabel verlengen/verkorten, mechanisme werkend maken
- Gaskleppen synchroniseren
- Vacuüm synchroniseren

Er moet vast nog wel meer gebeuren. Als iemand nog denk "huh, hoe wil je dit dan oplossen?" hoor ik het graag, ik zie ongetwijfeld dingen over het hoofd.
Voordeel is dat die vriend van me ervaring heeft met deze ombouw, als is het niet op een M10, maar die ken ik dan weer vrij goed inmiddels. Hij is lyrisch over deze carburateurs.
Zijn grootste argument is dat waar de ontwikkeling van autocarburateurs zo'n beetje half jaren tachtig is opgehouden (en die carburateurs, zoals mijn huidige, zijn vaak nog niet beter dan wat oudere, ingewikkelder zelfs), motorfietsen nog tot begin 21e eeuw met carburateurs werden uitgerust. Hier kan ik wel inkomen. Deze carbs werken niet met een draaiende vlinderklep, maar een schuivende klep. Verder zijn ze zover versimpeld dat er weinig mis kan gaan.
Wat betreft het verschil tussen motorfietsblokken en automotoren, wat natuurlijk vragen oproept: als je uitgaat van een 800-1000cc motorfietsblok wat zo'n 12000 rpm draait, en dat tegenover een 1600-2000cc automotor zet die maar 5 tot 7000 rpm draait, dan zie je dat de flow ongeveer gelijk moet zijn bij hetzelfde toerental. Dit is de verklaring dat het ook gewoon op automotoren zou moeten werken.
Ik heb er helemaal zin in. Deze jongen loopt momenteel ook stage bij Cosworth in Engeland, racet zelf met motoren en zweert bij carburateurs, dus hij weet wel ongeveer wat 'ie doet:P
Post Reply