even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Peter V. »

Fadb wrote:Had hetzelfde probleem, is inmiddels zo goed als opgelost. Wellicht is het nogal een beunhaas methode, maar het werkt vooralsnog wel... Als je het luchtfilter eraf haalt zit aan de raamkant van de carburateur bovenaan een zwart rond ding (ong. 8 cm), vast met drie schroeven, daarop een aansluiting met draadjes. Als je die schroeven een klein beetje los draait kun je dat zwarte kapje een klein beetje draaien, je zult zien dat de chokeklep meedraait. Motor aan, en dan zover draaien tot ie goed loopt, zoals hierboven gezegd een heel klein beetje open. Dan schroeven weer vast, hij loopt als een trein. Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik wel even een foto maken wat je moet hebben.
Wat jij noemt is het bimetaal. Hierop zit een merkteken die gelijk met het merkteken op het huis moet. Je loopt namelijk het gevaar dat als je het bimetaalhuisje tever draait dat je het binnenwerk zodanig verplaatst dat de chokeklep niet meer helemaal open komt als de motor op temperatuur komt. Het moet een samenspel zijn tussen het vacuumdoosje en het bimetaal.

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Mikkel
Newbee

Post by Mikkel »

Het is inderdaad niet zoals het hoort, maar zo heb ik exact mijn probleem ook opgelost. Je moet wel een stukje voorbij de merktekens draaien. Bij mij stond de klep als de motor warm was helemaal open. Maar dit zou ik inderdaad even controleren of dat bij jou ook zo is.
sten_91
Upcoming E21 fanatic

Post by sten_91 »

beste forummers,

weer even een update over de carburateur. bedankt voor je antwoordt Fadb. Ik heb je methode net uitgeprobeerd. Het viel me op dat de chokeklep helemaal openstond als de auto uitstond. ik heb hem nu gesteld zoals hierboven beschreven dus heel iets open. Alleen terwijl ik de chokeklep verstelde tijdens een draaiende motor kon ik geen verschil merken, lijkt mij vreemd. Hij slaat dus niet af als ik de chokeklep helemaal open doe. Ik heb het idee dat het niet veel verschil maakt met een open of dichte klep. Wat kan er dan defect zijn? Nou, nu wachten tot de motor koud is en dan kijken of hij wel loopt met een koude motor. Suggesties welkom :D
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

In principe moet je als de motor op temperatuur is en je de chokeklep helemaal sluit toch echt gaan merken dat de motor wilt uitvallen. Je smoort in principe de luchttoevoer. Als je echt niets merkt dan heb je deels in de basisafstelling al iets niet helemaal goed staan. Tevens zou het kunnen dat je TN-starter (luchtschuif door koelwater bediend) open blijft staan zodat je nog wel wat lucht binnenkrijgt.

Mocht je de chokeklep sluiten bij warme draaiende motor en je merkt niets aan stationair draaien dan moet je eens gasgeven. Als het goed is moet je hier echt wel merken dat e.e.a. niet kan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

sten_91
Upcoming E21 fanatic

Post by sten_91 »

Ik rijd nu al drie maanden op deze manier en ben er nu wel klaar mee. mijn garageman zei dat ik beter op zoek kon gaan naar een nieuwe carburateur maar na weken zoeken heb ik deze nog nergens kunnen vinden! heeft iemand een idee waar ik deze kan vinden. of misschien is er iemand op het forum die hier verstand van heeft (het probleem constateren zou al fijn zijn). misschien dat er iemand in de buurt van gelderland eens samen zou willen kijken! je hebt er al snel meer verstand van dan ik. uiteraard is een redelijke vergoeding dan wel kratje goudgeel geen probleem! ik hoor t graag. gr sten!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Je mag gerust een keer langskomen maar het is niet in de buurt van Gelderland.

Ik heb al wel vaker eens gezegd. Als je op een gegeven moment van alles gaat verdraaien en verstellen dan ben je correcties aan het uitvoeren welke vaak je eerdere acties weer teniet doen. Als een motor warm is en ze draait goed en de meetgegevens laten ook goede waarden zien dan moet je van heel veel afstelzaken afblijven.

Wat jij laat zien is alleen bij koude start. Dan zijn de zaken die kapot kunnen zijn of verkeerd afgesteld al beperkt.
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ofwel, misschien gewoon eens beginnen om de basisafstelling te controleren en te testen met de Haynes, Vraagbaak of werkplaatshandboek erbij. Als je zeker weet dat dat allemaal goed is en je niet in gevecht bent met valse lucht via bijv een voetpakking, dan ga je eens aan het afstellen. Gaan lopen schroeven zonder zeker te weten dat de basis goed is, is alleen maar om mogelijke problemen heen werken. De 2B4 van jouw auto is vrij probleemloos en ook al niet lastig af te stellen, maar even terug naar de basis mag wel een keer na 30 jaar, niet?
Regards/groeten, Jeroen
sten_91
Upcoming E21 fanatic

Post by sten_91 »

inderdaad. had dus eerst de methode met de chokeklep afstellen geprobeerd. maar vanmorgen wilde hij niet starten en nu valt de chokeklep niet meer te verstellen! de chokeklep blijft nu altijd open staan! dus ik ga me er niet te veel meer aan wagen inderdaad. hoe kan ik controleren of de voetpakking lek is, dat hij valse lucht aanzuigt? want als ik de chokeklep helemaal dichtdruk valt de motor niet uit!
sten_91
Upcoming E21 fanatic

Post by sten_91 »

morgen afspraak met iemand die me al vaker heeft geholpen en er verstand van heeft! oja t leek me wel geinig om een foto plaatsen van de wagen maar hoe moet dat?
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=15937

Ik heb zelf een photobucket account, werkt opzich wel goed
Je heb ook nog flickr, mijn album en nog een paar online " fotoboeken"

Succes!
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
sten_91
Upcoming E21 fanatic

Post by sten_91 »

dankje bart! ik wou er een foto opzetten van het moment dat ik gister precies de 200.000 kilometer haalde haha. maar natuurlijk zat ik op dat moment weer ergens anders met mijn gedachten! maar wel mooi (na hem even een beurtje te hebben gegeven) de 500 km naar belgie en weer terug gereden, wederom geen centje pijn. fijne pasen nog jongens gr sten
Post Reply