Waar op te letten bij een E30?

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Waar op te letten bij een E30?

Post by Manitoba »

Fijne BMW-fans,

Zoals in dit topic te lezen is, ben ik eigenlijk op zoek naar mijn eigen, voormalige E21. Nu heb ik recent toch mijn ex-vriendin gesproken, en terugvinden wordt waarschijnlijk lastiger dan gedacht. De auto is namelijk aan een particulier verkocht waarvan zij geen enkele gegevens heeft. En als het een hardcore E21-enthousiast was, was hij/zij hier waarschijnlijk wel bekend met de auto al 4 jaar in eigendom...

Nu struikelde ik gisteren op Internet over een (misschien) wel erg aantrekkelijke 323iA E30 uit '84. De E21 en diens (eigen-)aardigheden ken ik redelijk, maar van een E30 weet ik technisch niet zoveel. Heb er alleen vrij regelmatig mee over een circuit gestuurd, maar me nooit verdiept in bijvoorbeeld typische roestkwaaltjes, zwakke technische plekken, betrouwbaarheid van de 2,3 liter met automatische 4-bak etc etc. Waar ik enorm mee geholpen zou zijn is een "eerste checklist" waar ik op kan en moet letten als ik wellicht morgen (1e Paasdag) even naar de auto ga kijken.

Alvast bedankt voor de input!

Greetz,
Walter

Ps: leuk forum dit. Sinds m'n aanmelding een paar weken geleden kijk ik eigenlijk dagelijks wel even :D

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Waar op te letten bij een E30?

Post by Peter V. »

Hoi,

Wat betreft de roest kun je bijna een rechtstreeks kopie maken van de E21. Nagenoeg alle plaatsen zijn gelijk.
De M20 motor is eigenlijk in de basis gelijk aan de E21 behalve dat je geen K-jet injectie heb.

Ook het interieur kent de instapschade aan de bestuurdersstoel.
Verder is het gewoon goed kijken en luisteren en bij twijfel laten staan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ps: leuk forum dit. Sinds m'n aanmelding een paar weken geleden kijk ik eigenlijk dagelijks wel even
Dit is een super forum, jammer dat we niet meer mogen geinen.....alleen klagen.
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

De allervroegste E30's konden zo mogelijk nog harder roesten dan E21's dus dat is je voornaamste aandachtspunt, verder kun je idd vrij aardig uit de voeten met de Buyers Guide voor de E21.

Bekend aanvullend ellendepunt van de eerste E30's is onderaan de A-stijl. Binnenin de wielkasten, in de hoekjes onder de zekeringkast en bij de accubak, en het voetenpaneel voor bestuurder en bijrijder. Ander extra gevoelig punt waren de wielkasten achter en net als bij de E21 kan het lonen daarvoor ook even de achterbank te verwijderen. Daarom zijn er aan de carrosserie per productie 9/84 en 9/85 vrij forse wijzigingen doorgevoerd aan de koets. Even goed opletten dus, maar succes morgen!
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

De (duitse) verkoper hecht denk ik veel waarde aan de vrije dagen met Pasen, en da's z'n goed recht. Nog geen reactie ontvangen dus, denk dat bezichtiging morgen niet doorgaat. Dat betekent voor mij helaas dat het de eerstkomende 2 weken waarschijnlijk niet meer in m'n agenda past... Of deze mooie E30 daarna nog te koop is?...

Greetz en bedankt voor de antwoorden en verwijzingen!
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Post Reply