er komt namelijk nogal veel water ut de carterontluchting
Water bij de olie :(
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Water bij de olie :(
Ik denk dat ik met een lekke koppakking zit...
er komt namelijk nogal veel water ut de carterontluchting
er komt namelijk nogal veel water ut de carterontluchting
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Water bij de olie :(
Verbruikt hij ook water uit de radiateur/reservoir? Of is het vocht van heel veel korte stukjes rijden?
So many cars, so little time
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Water bij de olie :(
verbruikt ook water
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Water bij de olie :(
Heb je een 4- of 6-cilinder? Ik heb hier namelijk nog een koppakking + kopbouten voor een M10 liggen die ik dacht nodig te hebben, maar wat niet zo blijkt te zijn...
Balen van je koppakking!
Balen van je koppakking!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Water bij de olie :(
M20 volgens mij! Die zijn er ook het meest gevoelig voor. Jammer dat soort klussen die er even bij komen, maar met de kop vers gereviseerd loopt 'ie straks wel weer als een zonnetje.
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Water bij de olie :(
denkt dat ik onzen 320/6 ook onder handen zal moeten nemen. veel bruine viezigheid in het water 
Zal een werkje zijn voor in het grote verlof vrees ik. Gelukkig kost een setje niet al te veel geld. Succes met de reparatie!
Zal een werkje zijn voor in het grote verlof vrees ik. Gelukkig kost een setje niet al te veel geld. Succes met de reparatie!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Water bij de olie :(
Als de auto geen water verbruikt bij rijden kan het ook zijn dat hij bijgevuld is met gewoon leidingwater.veel bruine viezigheid in het water
Dat is funest voor je koelsysteem. Dan wordt het heel veel spoelen.
So many cars, so little time
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Water bij de olie :(
dacht ik ook eerst maar het is echt een bruin plakkerig goedje die je er niet zomaar effe uit kan spoelen. Ik heb de indruk dat de wagen niet echt water verbruikt tijdens het rijden.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Water bij de olie :(
Je moet eens in mijn topic van de 320/6 kijken, daar heb ik ook heel veel bruine slijmsleurie weggespoeld uit het koelsysteem.jamesV wrote:dacht ik ook eerst maar het is echt een bruin plakkerig goedje die je er niet zomaar effe uit kan spoelen. Ik heb de indruk dat de wagen niet echt water verbruikt tijdens het rijden.
Absoluut geen koppakkingproblemen in mijn geval.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Water bij de olie :(
Jammer dat dit een werkje is die ik niet zelf kan, of toch nog nooit gedaan heb / het materiaal er niet voor heb
Nuja zo kan er ook een nieuwe Driem op hé..
't zal mij wel weer wa duiten kosten :/
heb nu ondertussen toch al een aardig bedrag gespendeerd aan de wagen.
JamesV mss weet jij best waar ik met mijn wagen ga?
Nuja zo kan er ook een nieuwe Driem op hé..
't zal mij wel weer wa duiten kosten :/
heb nu ondertussen toch al een aardig bedrag gespendeerd aan de wagen.
JamesV mss weet jij best waar ik met mijn wagen ga?
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Water bij de olie :(
ik zou niet direct weten waarheen. Hou er rekening mee als je dit laat doen het je inderdaad een flinke duit zal kosten! Vooral aan werkuren. Doe je het zelf dan kost het je iets van een goeie 170 euro (incl. nieuwe pakking, bouten, D-riem en waterpomp en spanrol). Doe je het op het 'gemak' dan heb je de klus geklaard in 1 of 2 dagen. Enige wat ik wel zal laten doen is de kop laten vlakken (heb nog geen idee waar). Ik heb dit werkje ook nog nooit gedaan maar tot voor kort had ik ook nog nooit een nieuwe d-rien gestoken. Met de handleiding van PeterV die je hier op het forum kan vinden is het echt een fluitje van een cent. Als dit lukt moet de koppakking ook lukken. Afgezien van het financiële is er ook nog de voldoening als je dit zelf doet. Belangrijkste van materiaal dat je nodig hebt is een momentsleutel (om de nieuwe bouten op juiste spanning te zetten) maar die heb ik liggen. Als je die nodig hebt kan je die gerust effe lenen!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Water bij de olie :(
Het is inderdaad niet super spannend om te doen.
Ik ga ervan uit dat jullie best wel een motorrevisie bedrijf hebben in de buurt die de cylinderkop kunnen vlakken en druktesten.
Nu dacht ik gelezen te hebben dat de klepseals ook al een aardige slijtage hadden (wat roken van de motor) dus deze kun je gelijk meenemen. Als je gaat kiezen voor een complete revisie van de kop zullen de kosten wel wat oplopen denk ik maar dat is aan je eigen.
Ik ga ervan uit dat jullie best wel een motorrevisie bedrijf hebben in de buurt die de cylinderkop kunnen vlakken en druktesten.
Nu dacht ik gelezen te hebben dat de klepseals ook al een aardige slijtage hadden (wat roken van de motor) dus deze kun je gelijk meenemen. Als je gaat kiezen voor een complete revisie van de kop zullen de kosten wel wat oplopen denk ik maar dat is aan je eigen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Water bij de olie :(
voor het vlakken van de cylinderkop moet de motor er dan uit?
is dit nodig om gevlakt te worden? moet er dan een dikkere pakking in?
heb al een nieuwe waterpomp en spanrol gestoken
is dit nodig om gevlakt te worden? moet er dan een dikkere pakking in?
heb al een nieuwe waterpomp en spanrol gestoken
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Water bij de olie :(
motor moet er niet uit. Je draagt enkel de kop binnen die je er af haalt. wat is nodig he maar het is zeker aan te raden om deze te laten vlakken (schijnen nogal gevoelig te zijn daaraan). Dikkere pakking is niet nodig. Spanrol en waterpomp kan je dan opnieuw gebruiken maar zou wel een nieuwe d-riem steken voor die 30euro dat die kost.