Stupid me

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Stupid me

Post by Jimmy »

Gisteren heb ik van mijn 320/6 aut (op LPG) de gasklep geprobeerd schoon te maken, althans waar ik bij kon van bovenaf.
Koekenpan heb ik er ook af gehad.
Ik heb dit alleen met remmenreiniger gedaan, inspuiten en afgenomen met doekje.
Tevens heb ik de verdeelkap, bougies, en rotor even eraf gehad, aanslag heb ik licht opgeschuurd.
Ik heb dit gedaan omdat mijn e21 op benzine alleen rijdt als ik op de snelweg zit, start ik hem op benzine slaat hij kort daarna af.

Nu is de euvel dat hij heel hoog stationair draait 2000 / 3000 rpm, ook loopt hij niet zoals als hij daarvoor deed. Bij wegrijden houdt hij in en sputtert hij.
Bijna niet vooruit te branden dus.
Tevens is het zo dat als ik niet alle klemmen van de pan vastklik hij wel normaal draait, op het moment dat ik druk op de deksel van de pan loopt hij weer hoog.

Nadat ik de koekenpan eraf heb gehad, kreeg ik deze ook niet meer spelingloos op de carb.
Als deze correct gemonteerd zit, zit hier dan nog beweging in??

Wat mij opgevallen is:
De zwarte rubber (O ring) die tussen de pan en carb zit ontbreekt.
De LPG aanvoerslang die door de pan komt zit gekit, maar is niet geheel dicht.
Carterventilatieslang is tijdens demontage opengescheurd.

Was ik er maar van afgebleven zeg!!!!
Ik weet dat er vele oorzaken kunnen zijn, maar waar moet ik nu beginnen, iemand advies??

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Stupid me

Post by Peter V. »

Even wat aanvullende vragen:

* Wat jij bedoeld met gasklep zijn zeker de twee grote kleppen aan de bovenzijde?
* Was alles voorheen helemaal goed? (op het benzineverhaal van de snelweg na dan)
* Als de rubberen dichtingsring erop zit dan kun je hem met de centrale moer gewoon vastzetten en zit het gehele luchtfilter er eigenlijk spelingloos erop.
* Zijn er zaken die je met schoonmaken verder heb losgehad of te ver bewogen? Ik kan me voorstellen dat je de gasklep geheel heb geopend en zo ook de tweede trap (onderste kleppen) en dat deze wellicht niet in de goede positie zijn teruggekomen?
* Wat verder bij een 320/6 automaat belangrijk is is de afstelling van het stangenstelsel van de gasklep en de kickdownkabel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

* Klopt helemaal.
* Voorheen was alles inderdaad gewoon ok.
* De rubberen dichtingsring heeft er nooit opgzeten, toen ik hem gisteren eraf haalde zag ik hem niet zitten.
* Ik heb verders niets losgehaald, of bewogen.
* Als je niet aan de stangenstelsel gezeten hebt, moet deze toch nog steeds in de juiste positie moeten staan, toch??
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Als ik het zo lees, denk ik vooral aan valse lucht dus gebrek aan onderdruk. Dat heeft direct zijn weerslag op het functioneren van zowel je carburateur als ontsteking. Snel de carterventilatieslang vervangen iig en kijken voor andere gescheurde of verdroogde slangen.

Wat betreft de aansluiting van het luchtfilterhuis op de carburateur: moet idd een rubber ring tussen. Zit het draadeind waarmee je het filterhuis vast zet zelf wel goed vast? Niet dol gedraaid in de carb?

Doorvoer voor LPG slang: ik zou een doorvoer maken met een stuk slang, een rubber ring oid, kitten is niet aan te raden want die kit zuig je in stukjes je carb in. Misschien is dat nu zelfs al het geval?
Regards/groeten, Jeroen
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

* Carterslang en O ring zijn besteld, even wachten op levering.
* Zal de overige slangen controleren.
* Deze zit volgens mij wel vast, alsnog maar nacontroleren.
* Zal inderdaad even moeten kijken om iets in elkaar te zetten voor de doorvoer, ipv kit.

Ik betwijvel of dat het geval is, want hij liep voordat ik er met mijn handjes aan zat gewoon goed.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Als je met demonteren de carterventilatieslang hebt gescheurd gok ik dat dat de belangrijkste oorzaak is, dat probeerde ik te zeggen.

Carb staat wel stevig op het inlaatspruitstuk, ofwel geen ingescheurde voerpakking eronder?
Regards/groeten, Jeroen
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

IOh ok dank je, hoop het wel eerlijk gezegd. Maar ik betwijvel het..
Ja ik heb daar niet aan gezeten.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Zit het kraaltje van je gaskabel goed in de baan van de gasklep?
Guido
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 323i Polaris

Post by Guido »

Ik heb voorheen heel lang met een 320/6 op LPG gereden.

Door backfire kwam het tapeind, om de 'pannekoek' vast te zetten, uit de carb.
Oftewel, schroefdraad dol.
Opgelost met een flinke klodder Loctite en niet te strak aandraaien. Eventueel een langer tapeind op maat zagen.

Regelmatig gebeurde het dat mijn toerental te hoog was.
Steeds waren stroef draaiende gaskleppen (die onderste kleine dus) de oorzaak.
Denk omdat de 'natte' benzine de klep smeerde, en de 'droge' LPG niet.
Ik smeerde de gasklep vanuit binnen- en buitenkant, en was weer maanden van het probleem af.

Nu heb jij de carb met reiniger ingespoten. Dat ontvet.
Wellicht kun je jouw probleem ook oplossen door de gasklep-assen even flink te smeren?

Heb je een boven of onder mengstuk voor de LPG?
Als een ondervuller hebt, is het zaak de verbindingsstangetjes goed gangbaar te houden. Ook smeren dus.
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

Heren,

Gisteren maar de stoute schoenen aangetrokken en de hele carb maar uit elkaar gehaald.
Alles goed gereinigd ook de onderste kleppen, en Guido inderdaad de tapeind was aan de dolle kant.
Deze vastgelijmd met sicomet8300 metaallijm, O ring geplaatst, en even tijdelijke carterventilatieslag geplaatst.
Probleem is nu opgelost.

@Wimo, kraaltje zat er wel in.
@ Guido, ik zal het e.e.a vooralsnog insmeren.
@ Jeroen en Peter thx
Allen bedankt voor jullie meedenken.
jeffreydorst
Upcoming E21 fanatic

Post by jeffreydorst »

Is het niet mogelijk om het gat van het tapeind iets op te boren en een groter tapeind erin te zetten nadat je er natuurlijk nieuwe draad in hebt getapt?
1981 BMW 525 E12 - Graphite grey
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

Jef,

Hij zit nu gewoon goed vast, althans hopelijk blijft dat ook zo. Gaat dat niet werken dan zal jou idee inderdaad mij optie twee worden.
Maar ik hoop dat dat niet nodig is.
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

Jef,

Hij zit nu gewoon goed vast, althans hopelijk blijft dat ook zo. Gaat dat niet werken dan zal jou idee inderdaad mij optie twee worden.
Maar ik hoop dat dat niet nodig is.
Post Reply