Wat is eigenlijk de juiste manier?
Ik heb een aantal gaten helemaal weer dichtgelast. Telkens kleine puntjes zetten, met het volgende puntje weer in de hete vorige. Daardoor is er minder warmte-inbreng en kans op krom trekken. Plus dat het weer dicht is. Ik werk het daarna af met Caprotec RX5 en RX10.
Een andere manier is om het plaatje met een las om de, zeg, 5cm te zetten en de rest van de afdichting met kit te doen. Een las is gevoelig voor roest, dus zo min mogelijk lassen zou verstandiger zijn. Wat voor kit zou je hier voor kunnen gebruiken?
Hoe 'hoor' je gaten te herstellen in de auto? En wat voor materialen gebruiken jullie?
Gaten herstellen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: Gaten herstellen
Het lassen kan op verschillende manieren.
Ik ben altijd voorstander geweest om geen plaatjes ergens overheen te zetten maar het rotte materiaal echt te verwijderen. Hierna kan men kiezen om het te hechten met proplassen op een verzette plaat of het geheel rondom af te lassen (kruislings en kleine stukjes tegelijk i.v.m. warmte-input).
Het afwerken doe ik dan vertinnen. Je kan ook laskit (strijkkit) gebruiken.
Ik ben altijd voorstander geweest om geen plaatjes ergens overheen te zetten maar het rotte materiaal echt te verwijderen. Hierna kan men kiezen om het te hechten met proplassen op een verzette plaat of het geheel rondom af te lassen (kruislings en kleine stukjes tegelijk i.v.m. warmte-input).
Het afwerken doe ik dan vertinnen. Je kan ook laskit (strijkkit) gebruiken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Moet strijkkit ook een primer hebben? Kan ik daar bijvoorbeeld gewoon de chemische lijnolie dat RX5 is, voor gebruiken?
Enne, als ik zo'n pot van een kilo koop, is dat een beetje houdbaar?
Enne, als ik zo'n pot van een kilo koop, is dat een beetje houdbaar?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Waar je wel op moet letten met lassen is de APK eisen hiervoor.
Als de keurmeester kan zien dat er gelast is moet de las ook aan de eisen voldoen.
Dus zorgen dat ze het niet zien ....
Als de keurmeester kan zien dat er gelast is moet de las ook aan de eisen voldoen.
Dus zorgen dat ze het niet zien ....
So many cars, so little time
In niet dragende delen mag je toch bakken wat je wil?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ik dacht dat dat een stuk strenger was geworden maar misschien was het altijd al zo hoor
De APK lasvoorschriften
Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het volgens de regelen der kunst uitvoeren van het laswerk:
Puntlassen & Proplassen:
Je knipt of boort een serie gaatjes van 5 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd. Zie voor een voorbeeld hiervan het artikel over kokerbalkreparatie. Puntlassen mag natuurlijk ook.
Onderbroken lassen:
Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm etc etc.
Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor het APK laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden.
Volledig aflassen:
Je kunt de zaak ook helemaal aflassen. Dat vergt echter aanzienlijk meer 'lastalent'. Je loopt dan ook het risico dat de zaak krom trekt. Er wordt op die wijze namelijk erg veel warmte in het materiaal gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven (volgens de officiële regels) maar wordt in de praktijk wel goedgekeurd.
So many cars, so little time