Na mijn auto te koop te hebben aangeboden (beetje onder dwang van upperchief de vrouw), ben ik toch maar begonnen met een grondige inspectie om te kijken of er nog iets van mijn schoonheid valt te maken.
ik ben dan ook met veel enthousiasme begonnen aan het project (waarvoor ik nog geen geschikte naam hem gevonden).
Na de voorschermen en het front te hebben verwijderd ben ik gestuit op aardig wat roestplekken (wat verwacht je ook na 34 jaar!).
Nu heb ik devisie van de experts nodig. Is het raadzaam om deze auto op te knappen en of het plaatwerk te herstellen danwel te vervangen of wordt het onbegonnen werk?
Wat wijs is weet ik niet. Deuren en spatborden vervangen en schuifdakplaat ook en je bent al een heel eind op weg en dat is financieel wel te doen.
Onder de spatborden valt het mij 200% mee. Hoe is het met de raamlijst voor?
Het gaat natuurlijk ook om emotionele waarde en die kan ik niet inschatten.
Ook is het van belang hoeveel "gert-jan" je zelf bent.
Ik kan niet goed lassen en zeker niet een auto spuiten dus afhankelijk van derden.
Maar een Arktis E21 zie je zelden meer en is wel erg mooi!
Ze is nog niet zover heen dat het niet meer rendabel is. Inderdaad zoals WM aangeeft is het afhankelijk van je eigen handigheid, budget en binding met de auto.
In het verleden werd nog weleens gezegd dat alleen een 323i de moeite loont maar daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Doe het alleen wel voor jezelf en niet om rijk te worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Yep, ga ervan uit dat boven wat je nu gevonden hebt, er nog wel meer roest zichtbaar zal worden als je aan de slag gaat. Dus enige handigheid met lassen e.d. (of een kennis die daar handig mee is) kan wel een heel stuk zorgen dat de kosten binnen de perken blijven. Dan weet je straks wel wat je hebt want 95% van de andere betaalbare vergelijkbare auto's zal ook op ten minste enkele plaatsen wel last hebben van het roestduiveltje. Dat hoort bij de leeftijd en de kwaliteit van staal en roestpreventie uit die tijd.
Ik zie helaas alleen kruisjes, maar over opknappen of niet: je kunt in mijn beleving 3 dingen doen:
- weg doen (spijt krijgen en weer iets terugkopen, maar vaak blijft dat erbij omdat de e21 toch al weg is)
- budgetopknappen: dan doe je wat nodig is om de 320/6 door de apk's te helpen en niet helemaal te laten verrotten waar je bij staat
- serieus opknappen of restaureren.
De eerste optie zou ik niet kiezen, maar ik ken je omstandigheden niet., de tweede lijkt me en goede optie, gelet op kosten. De auto gaat dan nog prima een mooi aantal jaren mee. De derde optie. Tja. Duur. Dat is het alleen al door veel nieuwe onderdelen. Arbeid, spuit- en laswerk, is ook duur. Meer dan de 320/6 in lange tijd waard gaat zijn. Maar zoals Peter zegt: doe het voor jezelf. Mijn e21 323i krijgt ook een dure restauratie, maar ik doe het voor mij en niet voor de poen.
ik ben inmiddels overtuigd dat opknappen de betere optie is. Of dit volledig of budget gebeurd zal ik binnenkkort bepalen. Ik heb een handig mannetje benaderd, die gaat beoordelen wat er van dit wonderbaarlijke schepsel te maken valt. Hij werkt bij een schadeherstelfirma en werkt in zijn vrije tijd graag aan aparte auto's, waaronder mijn E21 ook wel zal vallen.
Ik ben ook al op MP aan te kijken voor replacement parts, oftewel goedkoop vervangbaar plaatwerk voor type 1.
Wat betreft de overige roest:
Bij de raamlijst van de voorruit zit geen roest.
Bij de bestuurdersdeurstijl onder de zijraam zit ook roest
In de kofferbak zit ook wel wat roest, maar ik zie geen geen gaten in de vloer! Ik zal hiervan ook foto's maken.
Ik zeg opknappen dat ding!
Die spatborden zijn wel aan vervanging toe, maar zoals gezegd ziet het eronder nog heel redelijk uit. Ik ben niet geschrokken van de roest die je laat zien, en dat is een goed teken
Mee eens, valt me echt alles mee, zeker voor een vfl. Met behulp van dat mannetje (werkt 'ie bij Interpolis?) moet 't dan toch wel goed komen? Wel proberenb tevoren duidelijkheid te krijgen over kosten, auto is nu zo'n eind gedemonteerd dat het mogelijk moet zijn om een fatsoenlijke inschatting te maken.
Vandaag weer geknutseld aan mijn (nog steeds geen geschikte naam gevonden) project.
Foto's gemaakt van het koffer gedeelte, valt qua roest ook nog mee.ook bij de voorruit en achterruit geen roest gevonden
Trekhaak gedemonteerd. (komt er niet meer onder) en de raamlijsten verwijderd. Hoe krijg ik de zijramen eruit?