Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Raymond,

In zo'n prijsklasse zou ik zelf erg bang zijn voor dikke kosten om 'm in goede conditie te krijgen of om een fatale motorschade op te lopen, maar onbekendheid met Audi's speelt daarin wel mee, evenals de enorme berg verhalen over problemen met distributies en versnellingsbakken. Ik hou me maar bij BMW. Maar wordt de auto nu onder handen genomen, of gaat deze idd uit elkaar?

Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Raymond,

In zo'n prijsklasse zou ik zelf erg bang zijn voor dikke kosten om 'm in goede conditie te krijgen of om een fatale motorschade op te lopen, maar onbekendheid met Audi's speelt daarin wel mee, evenals de enorme berg verhalen over problemen met distributies en versnellingsbakken. Ik hou me maar bij BMW. Maar wordt de auto nu onder handen genomen, of gaat deze idd uit elkaar?
De basis van de auto is goed; komt overeen met wat je van een 18jaar oude dagelijks gebruikte auto mag verwachten. De carroserie is verzinkt, dus alleen maar een beetje vliegroest. De lak is op zich nog wel redelijk; alles boven de sierlijsten moet gecleaned, gepolijst en gepoetst worden. Alles daaronder heeft een vers laagje verf nodig.

De bak is een 4HP18 van ZF; gezien het koppel van het torretje is dat niet echt overbemeten, maar zolang er geen 'chip' aan te pas is gekomen (wat niet het geval is) wordt de bak binnen zijn spec's gebruikt en gaat ie lang mee en zo niet, is een ombouw naar een 6-bak mogelijk.

De motor is voor ons niet onbekend. Deze is in de basis ontworpen door een ene dr Fritz Indra; wel bekend van de diverser Alpina motoren op basis van de M30. In principe zijn deze oersterk, waarbij de 20V's robuuster zijn dan de 10V's. De ventilator voor het onder druk zetten van de inlaatkamers is een KKK24 met aanvullende waterkoeling en voldoende ruimte eromheen om de hitte kwijt te kunnen. Ik hield rekening met het preventief vervangen van de drijfstanglagers, maar zoals het torretje loopt, is dat niet nodig.

Voorlopig zal hij voor de E32 gestald gaan worden. Dan kan Marco een plan van aanpak opstellen en alvast diverse onderdelen op de 'bay-van e' of MP opsnorren. Voor 'Wheeler dealers' zou het de perfecte auto zijn. :popcorn
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Nou ja, voor die centen kun je een gokje wagen en anders inderdaad in delen verkopen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Balletje balletje met elektriek met als gevolg dat alle 3 de E36's nu beschikken over een automatisch dimmende electrochroom binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels, dus ook de 328i handelswaar!

Verder nog het kofferbakrubber uit de Bauert getrokken, beginnende corrosie behandeld waar de schroefjes van de beugels van de Baur kap (bent u daar nog?) in de regengoot van de kofferbak zitten, kofferbakrubber er fatsoenlijk weer ingeplakt (zat iets scheef en niet overal even lekker vastgeplakt).
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

ALtijd leuk, beetje pielen!
In Ob weer een druk dagje met veerpoten wisselen, koffie drinken, remmen ontluchten en meer van dit soort onzin.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Michiel E32
E21 Fanatic

Post by Michiel E32 »

Idd een heerlijke dag in het mooie Oldebroek. Wat een regen kan er uit de hemel vallen zeg.
Veerpoten moest ik even laten zien wie er baas is. Twee bouten braken af en een schroefdraad zat vol met loctite.
Tis allemaal gelukt, zelfs nog een bumper gemonteerd en een schitterende droger gewonnen tijdens de bingo ;-).
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Al was dat ook niet zo raar gezien er maar een speler was.
DEsaltnietteplus was het wel weer gezellig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Het is jammer dat het zo ver uit de buurt is anders kwam ik zeker even langs.
Vandaag te horen gekregen dat mijn winterstalling hoogstwaarschijnlijk verkocht is waardoor ik de 525i weer wakker kan gaan maken.

Verder met de 316 slopen, hier wordt je na verloop van tijd wel snel in hoor.
De cas is echt heel erg hard en zonde om te slopen dus wie er nog een harde cas zoekt met minimaal laswerk van een 316 type 2 met schuifdak :idea:
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Meer dan welkom! Wij ruilen ook in :boogie
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

achterruit van de cabrio gepolijst, kan weer wat zien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vanmiddag heb ik het interieur van de E39 uitgemest; daarna het rechte voorscherm van de E34 gedemonteerd en de onderkant van de dorpel en kriksteun schoongeslepen; deze was iets slechter dan de linker kant.
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Gisteren de garagepoort en zijdeur gemonteerd in de bijgarage dus de e30 staat droog en afgesloten ... dat hoofdstuk kunnen we stilaan afsluiten alleen nog de sierpanelen tegen de ruwbouw monteren en dan is dat afgewerkt ...

Vandaag dan de eerste korte illegale testrit met de cabrio ... gewoon om te kijken of alles goed zit voor de keuring, Alles voelt goed aan zelfs na 2 jaar bijna stilstaan rijd de wagen echt héél homogeen en soepel. Het enige minpuntje dat ik heb opgemerkt is een mini lekkage in het metalen waterkanaal dat achter de visco doorloopt ... laat dat nu het enige zijn van waterdarmen/kanalen dat ik niet heb vervangen ... ging ervan uit dat het vooral de rubberen delen waren die kapot gingen ...

Morgen het nieuwe kanaal bestellen en dus terug het water eraf om dit alles te vervangen ... ik ga meteen maar een nieuwe visco bijbestellen want deze werkt nog wel maar niet meer zoals ik het zou willen ... deed die vorige maand nog wel :stupidme

Verder van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om wat foto's te maken met thomas ...

Image

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Hij is fraai Gerrit!

(je zoon natuurlijk, dat gebakje op Hartges zou ik niet willen :bag )
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Mooie wagen weer Gerrit. Proficiat.

Na een hele drukke week met als afsluiter, ondanks het slechte weer, een zeer geslaagde open bedrijvendag gehad.
Er kwam ook nog iemand in een zwarte E21 langs. Zwarte nieren, Alpina velgen en interieur.
Vandaag de administratie weer bijgewerkt en ben daar morgen ook druk mee.
Dan kan ik Dinsdag de Alpina weer klaar maken. Diff deksel monteren, nw. verdeelkap en schokbrekers achter en banden achter vervangen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

en banden achter vervangen
nahhh alweer? Wat doe je daar toch mee :mrgreen: