Gasinbouw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Gasinbouw

Post by Wilmo »

Misschien iets voor een verzameld topic voor alle gaservaringen?

Wilmo
E21 Mad

Re: Gasinbouw

Post by Wilmo »

Omdat onze auto’s niet heel geweldig omgaan met brandstof vond ik het een goede zaak om over te gaan op gas. Het argument ‘koken doe je op gas’ vind ik leuk, maar de grijns die ik nu telkens krijg wanneer ik afreken, vind ik nog leuker.

Ik heb dus lpg ingebouwd in mijn auto, er zijn meerdere opties om het erin te krijgen, maar het zijn vooral: laten doen en zelf doen. Ik heb een offerte opgevraagd bij BV Agin in Rotterdam en dat moest 1250 euro kosten, incluis kleppensmeersysteem, een vervangende auto en twee jaar garantie. Maar ik heb ook de site http://www.lpgonderdelenshop.nl gevonden. De shop staat in Opdam en wordt gerund door een meneer, Willem en een mevrouw. De prijs voor een complete set is 580 euro. Dit bevat een handleiding, verdamper van Landi, een cilindertank (tot 80 liter), leidingen,computer, boorparkers, klemmetjes, koelwaterslangen, mengstuk, gasslang, vulunit, tie-wraps de hele reutemeteut om in basis het gas er in te krijgen. Ik ben voor de laatste optie gegaan.

Dus een paar weken geleden, ik op zaterdag naar Opdam gereden en daar alles meegenomen. Ik wilde graag een ringtank voor in de plaats van het reservewiel, die is wel wat duurder, maargoed. De tank is 55 liter, je kan hem tot 80% vullen dus daar blijft 44 liter van over. Ik wilde ook graag een kleppensmeersysteem en gasbougies. De bougies gaan volgens de eigenaar een 100k mee, tot 75k zien ze er als nieuw uit en de laatste 25k gaat het hard. Het kleppensmeersysteem is er van Flashlube en van JLM. Het is eigenlijk schandalig duur voor wat je er voor terugkrijgt, maargoed, het moet maar. Ik ben voor het setje van JLM gegaan, het voelde allemaal wat degelijker en je hebt de mogelijkheid een LED op het dash te plaatsen die begint te branden als de vloeistof op is. Het reservoir is 500ml, zoveel vloeistof krijg je er ook bij en er moet ongeveer een ml per l brandstof toegevoerd worden. Je sluit het aan op het spruitstuk, na de gasklep, bij een viercilinder kan het met een toevoerpunt en bij een zescilinder moet je toch naar twee punten voor een homogene verdeling. Ik heb het aangesloten op het vacuüm van de carterontluchting, nadat ik er achter was gekomen, wat ik eigenlijk ook wel wist, dat het spruitstuk dubbelwandig is en er koelwater doorheen loopt. Dus geen gaten boren in het spruitstuk zoals de eigenaar zegt!
Voor de hele set, incluis kleppensmeersysteem en bougies en grotere tank, heb ik 720 euro betaald. Het mengstuk hadden ze niet op voorraad, die zou opgestuurd worden.
Het weekend erop meteen aan de slag, ik moest nog lassen aan mijn sleepoog, dus dat meteen ook afgewerkt. De vulinrichting heb ik achter het benzinevulklepje gemaakt. Ik heb gewoon met een speedboor het gat geboord en met een vijl bijgevijld. Vier gaatjes boren in de carrosserie en het zat vast. Boor ook even een gaatje, aan de onderkant, door de flens van de vulunit, dat zal zometeen duidelijk worden waarvoor. De vulunit wordt aangesloten met een 9mm flexibele slang op de tank. De slang is van Würth, heeft een zwart omhulsel, daaronder zit wat (nylon?) wapening en de binnenzijde is van een POM-achtige kunststof.
De leiding naar voren is een 7mm leiding (is goed voor motoren tot een liter of vijf). Ik heb een carburateur dus ik heb onder de auto ruimte voor een retourbenzineleiding voor injectiemotoren. Met een klein beetje modificeren (lees: uitboren) kan de gasleiding keurig in de klemmetjes. Om over de as te komen moeten er een paar boorparkers in de bodem, ik hoop dat dit wat betreft roest goed gaat trouwens. Boorparkers werken prima als je rechtuit kan en je er goed bij kunt, maar voor alle andere scenario’s is het een gekloot van jewelste. Dus: voorboren en met de hand erin draaien.

De verdamper moet in de lengterichting van de auto gemonteerd worden, dit vanwege het membraam dat in de verdamper zit. Ik heb hem op het spatbord geschroefd. Regel wel even een kartelring en een nylonmoer.

In de uiteinden van de slangen komt een knelkoppeling, waarna die koppeling weer met een knelkoppeling en een tonnetje in de tank, verdamper en de vulunit wordt aangesloten.

Elektrisch is het goed te doen. De afsluiters (een op de tank en twee op de verdamper) zijn alleen open wanneer er 12V op staat. Bij 11,3 gaan ze dus dicht. Vanaf de tank gaan er twee snoeren naar voren, een voor de niveau uitlezing en een voor de afsluiter van de tank. Vanuit de computer komen een hoop kabels die overal aan vast moeten. Er is er een voor de benzineafsluiter, voor om de bobinekabel (veiligheidsrelais), gasafsluiters, geschakelde plus (incl. zekering van 5A) en natuurlijk massa. Met de computer kan er simpel geschakeld worden tussen gas en benzine, ook wordt het niveau van de tank weergegeven.

Dus toen ik eenmaal alles in de auto had zitten, had ik nog geen mengstuk. Terwijl het toch al een week of vier geleden was dat ik alle spulletjes had. Na 30 keer bellen en onzinbeloftes ben ik op een vrijdag naar Opdam gereden om het mengstuk te installeren en voor de RDW te keuren. Aan de telefoon had ik nog gevraagd of de mengstukjes binnen waren en of het al opgestuurd was. Het was kennelijk op woensdag opgestuurd en ze hadden nog wel een nieuwe liggen, want ze hadden er twee besteld. Daar aangekomen waren er geen nieuwe mengstukken, inmiddels is gebleken dat er ook niets is opgestuurd. Ter plekke hebben we er een passend gemaakt en geïnstalleerd. Voor de keuring moet ook je uitlaat dicht zijn, kwam ik achter, dus na een blikje Gungum zat die ook dicht, wel geteld om 10 voor 5, om 5 uur gaat de RDW dicht.

Dus ik was redelijk over de zeik omdat ik ruim een week te laat gekeurd was, dus ik vertikte het eigenlijk de keuring te betalen. Maar ik had mijn kopie deel 3 niet bij me, wat wel moest, dus mevrouw had een redelijk machtsmiddel om mij de keuring en de Gungum te laten betalen.

En wat is nu de stand? Ik rij ongeveer 1:8 tegenover 1:10 op benzine. De motor loopt beter, heeft wel iets minder kracht. Ik start op gas, dat heeft ongeveer drie startruns van 3 seconden nodig. Niet verkeerd voor het opbouwen van oliedruk, dacht ik zo. Wanneer de tank leeg is, begint de motor te haperen en in te houden, met een druk op de knop worden de afsluiters dichtgegooid en komt de benzine toevoer open. Met een kleine vertraging, er moet immers eerst benzine in de vlotterkamer, loopt de motor daarna gewoon weer verder. Je moet hier wel voor rijden! De energie in het hele systeem is dan voldoende om de motor te laten draaien et cetera. Bij een niet rijdende auto heeft het vliegwiel niet genoeg massa om de motor te laten draaien. Bij overschakelen van benzine eerst alles uit (een druk op de knop) om de vlotterkamer leeg te rijden, wachten op het haperen en vervolgens weer doordrukken om gas te krijgen.

De ringtank is makkelijk te installeren, alleen met de slangen is het een gepruts. De flexibele leidingen zijn bij een kleine radius best wel heel erg stug. Ook krijg ik nu maar een kleine 30 liter in de tank. Dit is niet heel geweldig omdat er 44 liter in moet kunnen. Ik heb dus de tank al eens leeggereden, de opening losgedraaid (een hoop gesis en brandbaar gas, dus pas op!) en de vlotter iets verbogen, maar omdat ik het niet los kan halen vanwege de knelkoppelingen, ik heb geen reservetonnetjes, was dit effect miniem. Het is ook moeilijk te controleren hoe de vlotter nou eigenlijk moet staan… Ook werkt de niveauuitlezing van de tank niet.

De eindconclusie is eigenlijk dat ik het niet weer zelf zou doen. Ik heb uiteindelijk 450 euro bespaard op BV Agin, maar de ellende en de tijd die je er van hebt weegt me er niet echt tegen op. Nu blijf ik aan het kloten. Ik heb nieuwe inbus-boutjes nodig om de opening nogmaals uit de tank te draaien, ik heb tonnetjes nodig en ik moet nog maar zien of ik de uitlezing ooit nog voor elkaar krijg.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik proef hier dus een gemengd iets.

Tevreden over LPG op zich maar voor de inbouw is het wellicht wijzer om e.e.a. uit te besteden. Nu heb jij toevallig pech gehad met de tankmeting en de inhoud van de tank maar dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

Ik heb als LPG ervaringen beiden soorten tanks gehad en heb toen al wel gemerkt dat de cylindertanks altijd al een stuk nauwkeuriger zijn met de levelmeting.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Tjurd
Upcoming E21 fanatic

Post by Tjurd »

bedankt voor dat handig stukje tekst, alhoewel ik een ervaren sleutelaar ben lijkt het me verstandig de gasinbouw over te laten aan de experts op het gebied. zoveel geld scheelt het ook niet.

Groet
1979 e21 320 automatic
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Plus dat je vaak garantie krijgt, da's echt wel een groot voordeel.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ik sprak vandaag met iemand uit de straat met ook een oude auto die ook lpg wilde inbouwen. Van zijn verhaal over lpgonderdelenshop.nl wordt je niet vrolijk. Ook hij heeft grote problemen met de levering van onderdelen, maar hij krijgt gewoon zijn hele pakket niet! Ook hij wordt weggezet met slechte smoezen etc.

Doe er je voordeel mee...
Post Reply