toerenteller probleem
- jonkheer vierkant
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Tue Feb 02, 2010 12:34 am
- Location: Tilburg
Re: toerenteller probleem
en ik schop hem nogmaals omhoog.
Het zal aan mijn (donker)blonde haar liggen, maar die massastekker met zwarte draadje,...
.. daar zit toch een bruine plastic kap overheen (zoals ook zichtbaar op de foto's van James).
Moet die eraf of hoe werkt dat? Want ik krijg die kap er zo niet af
Verder zit er op mijn oorspronkelijk gemonteerde type 1 tellerbak zonder toerenteller, nog een extra draadje waarvan ik nu niet zie waar ik het zou moeten aansluiten. op de tellerbak zat hij helemaal linksboven op een plastic verbindingingsstukje geschoven?
Het zal aan mijn (donker)blonde haar liggen, maar die massastekker met zwarte draadje,...
.. daar zit toch een bruine plastic kap overheen (zoals ook zichtbaar op de foto's van James).
Moet die eraf of hoe werkt dat? Want ik krijg die kap er zo niet af
Verder zit er op mijn oorspronkelijk gemonteerde type 1 tellerbak zonder toerenteller, nog een extra draadje waarvan ik nu niet zie waar ik het zou moeten aansluiten. op de tellerbak zat hij helemaal linksboven op een plastic verbindingingsstukje geschoven?
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: toerenteller probleem
Hier maar even verder borduren op toerenteller issues aub.
James, is het nu nog steeds zo dat je klok het alleen doet als je op het knopje drukt? Dan mis je volgens mij nog een geschakelde + of - vanaf het contact... klok weet dus niet dat het contact aan is en gaat dus ook niet branden. Heb je wat aangesloten op de tweepolige stekker onder, en zo ja wat en waarop? Kan vanavond wel even kijken op het schema wat er precies op moet.
James, is het nu nog steeds zo dat je klok het alleen doet als je op het knopje drukt? Dan mis je volgens mij nog een geschakelde + of - vanaf het contact... klok weet dus niet dat het contact aan is en gaat dus ook niet branden. Heb je wat aangesloten op de tweepolige stekker onder, en zo ja wat en waarop? Kan vanavond wel even kijken op het schema wat er precies op moet.
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: toerenteller probleem
ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig geweest maar idd.. het werkt nog steeds niet. Indertijd heb ik allerlei dingen getest maar steeds zonder succes. Als je drukt op het knopje krijg je cijfers maar er kan bv ook staan 36u90 min ofzo.. heel raar. Ik heb wel enkel de toerenteller verstoken in mijn bak van mijn km teller en wss ligt daar de fout. ik denk dat de achterkant van de volledige bak een andere printplaat heeft dan een met een toerenteller.. kan je nog volgen? 
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: toerenteller probleem
Neuh de TT staat op zichzelf. Dat stukje printplaat is niets anders dan de aanvoer naar de lampjes en tank/temp meter dus dat maakt niets uit. Ik gok dus dat je of die twee draadjes niet goed hebt, of dat de klok niet helemaal fris meer is.
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: toerenteller probleem
zullen dan de kabeltjes zijn want ik heb 2 tt's gestest die ik heb liggen. Kan wel nog het knopje zelf zijn die de storing veroozaakt. Van zodra wat beter weer om buiten bezig te zijn hou ik mij er nog eens mee bezig en als ik het ding aan de praat krijg zal ik het hier direct posten.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: toerenteller probleem
Er zit een tweepolige stekker achterop de klok en die aansluitingen zijn gemerkt met 58 en 30.
Het Haynes schema vond ik vrij nutteloos en het schema uit het werkplaatshandboek is van voor de facelift, lekker. Met de Vraagbaak kom ik al iets verder en lijkt het hierop: klok haalt massa en geschakelde plus van de aansluitingen van de toerenteller. Op 30 komt dan de permanente + om de klok door te laten werken als het contact uit staat, 58 is de verlichtingsspanning (instrumentenverlichting) om de klok automatisch iets te laten dimmen als je het licht aan zet. Zonder die 58 moet het dan volgens mij ook werken.
Komt dat een beetje overeen met jouw aansluitingen James? Wel vreemd: als de klok het alleen doet als je het knopje indrukt heeft 'ie dus wel z'n permanente plus (op die pin 30) maar krijgt 'ie z'n geschakelde plus niet door vanuit de toerenteller zou je denken. Hij weet op die manier dus niet dat het contact aan staat.
Ik heb even een toerenteller losgehaald en er liggen inderdaad verbindingen tussen de prints van toerenteller en klok dus zoiets moet het wel zijn. De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine, dat is niet zo ingewikkeld zou je zeggen.
Dus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
Het Haynes schema vond ik vrij nutteloos en het schema uit het werkplaatshandboek is van voor de facelift, lekker. Met de Vraagbaak kom ik al iets verder en lijkt het hierop: klok haalt massa en geschakelde plus van de aansluitingen van de toerenteller. Op 30 komt dan de permanente + om de klok door te laten werken als het contact uit staat, 58 is de verlichtingsspanning (instrumentenverlichting) om de klok automatisch iets te laten dimmen als je het licht aan zet. Zonder die 58 moet het dan volgens mij ook werken.
Komt dat een beetje overeen met jouw aansluitingen James? Wel vreemd: als de klok het alleen doet als je het knopje indrukt heeft 'ie dus wel z'n permanente plus (op die pin 30) maar krijgt 'ie z'n geschakelde plus niet door vanuit de toerenteller zou je denken. Hij weet op die manier dus niet dat het contact aan staat.
Ik heb even een toerenteller losgehaald en er liggen inderdaad verbindingen tussen de prints van toerenteller en klok dus zoiets moet het wel zijn. De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine, dat is niet zo ingewikkeld zou je zeggen.
Dus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: toerenteller probleem
was inderdaad zo aangesloten. 't zal wel weer lukken dat ze beiden defect zijn.. of er moet toch iets mis zijn met het knopje zelf en dat die dan voor een storing zorgt. Dit kan ik niet testen omdat ik er maar eentje heb. Ik haal volgend weekend de boel nog eens los. Dit weekend zal eerst feesten worden met de communie/vormsel van de dochterDus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
Bedankt voor alle moeite Jeroen!
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: toerenteller probleem
vandaag nog zo'n 3u bezig geweest met klooien aan het klokje van de toerenteller.. zonder succes. Draadjes netjes aangesloten waar zou moeten (en uiteraard getest).. op de driepolige stekker dus geschakelde +, de min en de middelste stekker de toerenteller (van de bobine). Op pin 30 dan een permanente +. tevergeefs. Nog de km-kabel terug plaatsen (das ook zo'n leuke
) en de boel zit weer in elkaar. Ik laat het wat rusten tot ik een andere toerenteller heb (+ bedieningsknopje) en bouw dan de boel nog eens volledig uit. Als iemand het wel in gang moest krijgen hoor ik graag of mijn aansluitingen juist waren. Enige wat ik nog kan verzinnen is storing in het bedieningsknopje.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: toerenteller probleem
Vandaag heb ik de smurfblauwe 318 op deze wijze voorzien van een tt. Perfecte how to! Het werkt.Jeroen wrote:Er zit een tweepolige stekker achterop de klok en die aansluitingen zijn gemerkt met 58 en 30.
Het Haynes schema vond ik vrij nutteloos en het schema uit het werkplaatshandboek is van voor de facelift, lekker. Met de Vraagbaak kom ik al iets verder en lijkt het hierop: klok haalt massa en geschakelde plus van de aansluitingen van de toerenteller. Op 30 komt dan de permanente + om de klok door te laten werken als het contact uit staat, 58 is de verlichtingsspanning (instrumentenverlichting) om de klok automatisch iets te laten dimmen als je het licht aan zet. Zonder die 58 moet het dan volgens mij ook werken.
Komt dat een beetje overeen met jouw aansluitingen James? Wel vreemd: als de klok het alleen doet als je het knopje indrukt heeft 'ie dus wel z'n permanente plus (op die pin 30) maar krijgt 'ie z'n geschakelde plus niet door vanuit de toerenteller zou je denken. Hij weet op die manier dus niet dat het contact aan staat.
Ik heb even een toerenteller losgehaald en er liggen inderdaad verbindingen tussen de prints van toerenteller en klok dus zoiets moet het wel zijn. De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine, dat is niet zo ingewikkeld zou je zeggen.
Dus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.