accu lampje zwak branden, bij gas geven feller licht
accu lampje zwak branden, bij gas geven feller licht
bmw 318i,
sinds paar dagen brand het accu lampje op desboard. bij stagionar loopen brand hij zwak, en bij gas geeven word hij steeds veller.
dynamo?? ik heb met multimeter gemeeten maar kom er niet uit
motor uit accu 12,60v
motor aan stagionar 13,90v
motor aan stagionar met licht aan ook rond 13.20
maar als ik dus gas geef brand het lampje steeds veller.
ik rij er al een tijdje mee maar de dynamo blijft toch nog altijd beetje bijlaaden.
Wat vinden jullie er van?
sinds paar dagen brand het accu lampje op desboard. bij stagionar loopen brand hij zwak, en bij gas geeven word hij steeds veller.
dynamo?? ik heb met multimeter gemeeten maar kom er niet uit
motor uit accu 12,60v
motor aan stagionar 13,90v
motor aan stagionar met licht aan ook rond 13.20
maar als ik dus gas geef brand het lampje steeds veller.
ik rij er al een tijdje mee maar de dynamo blijft toch nog altijd beetje bijlaaden.
Wat vinden jullie er van?
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
Re: accu lampje zwak branden, bij gas geeven veller licht
Ik zou even de dynamo eraf halen en naar de revisie/tester brengen. Daar hebben ze een testbank waar ze hem uitgebreid kunnen testen en je vertellen hoe duur het is om hem te reviseren/vervangen. Dat lampje brand natuurlijk niet voor niets, ik zou denken dat je spanningsregelaar defect is...
MVG
Joram
MVG
Joram
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
Voordat je in de kosten duikt: zou eventueel ook een aardeprobleem kunnen zijn? Weet het niet zeker, maar als het zo is kan het aardig geld schelen.
ja, dacht ik ook al aan. ik heb hem er al af gehaald, of een gebruikte zoeken en effe kijken. spanningsregelaar ziet er nog goed uit.
morgen effe kijken of ik wat kan fixen.
morgen effe kijken of ik wat kan fixen.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
volgens mij is dit al meer besproken. Jeroen weet volgens mij er meer van.
13.9 volt lijkt me redelijk hoor, dan laad hij wel.
13.9 volt lijkt me redelijk hoor, dan laad hij wel.
So many cars, so little time
waar kan ik die aarden het besten checken ? dacht ik ook al aan maar zou niet weeten waar en hoe, de dynamo licht er af. maar ziet er nog redelijk uit. kom er niet uit.bartgouda wrote:Voordat je in de kosten duikt: zou eventueel ook een aardeprobleem kunnen zijn? Weet het niet zeker, maar als het zo is kan het aardig geld schelen.
Je schrijft dat het lampje in de auto veller gaat branden als de motor harder loopt.
Wat doet de spanning over de accu als de motor harder loopt? En het brandgedrag van je lampen als je gas geeft?
Wat doet de spanning over de accu als de motor harder loopt? En het brandgedrag van je lampen als je gas geeft?
als hij harder loopt blijft hij gewoon 13,80v laaden..Wilmo wrote:Je schrijft dat het lampje in de auto veller gaat branden als de motor harder loopt.
Voor een aardeprobleem moet je de spanning tussen het blok en de plus van de accu meten. Die moet precies hetzelfde zijn als tussen beide accupolen.
- 323baur
- E21 VIP

Absoluut een massa probleem.
Heb ik ook (langdurig) gehad. GEwoon alle massa goed checken.
(tip voor de leesbaarheid: even de spellingschecker door je posting halen).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
bij jou het zelefde probleem? hoe heb je het opgelost?323baur wrote:Absoluut een massa probleem.
- 323baur
- E21 VIP

Zoals ik al schreef, alle massa goed checken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
jeffreydorst
- Upcoming E21 fanatic
makkelijke oplossing zou kunnen zijn om een nieuwe massa draad naar de carroserie te leggen van de accu en van het blok als bij 1 van de twee het lampje helemaal uit gaat weet je ook in welke richting je het moet zoeken.
1981 BMW 525 E12 - Graphite grey
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Mijn twee cent:
Zou zomaar kunnen dat een van beide koolborstels niet meer lekker contact maakt waardoor de laadspanning te laag is:
- bouw even de dynamo uit voor inspectie van de contacten en voor controle van de spanningsregelaar (slijtage koolborstels, slechte contacten) kun je gelijk even de v-snaar inspecteren
Wel accu eerst loskoppelen!

Meer op toeren gaat het wel goed want 13.8V is ok dus de spanningsregelaar zelf is goed. Verder:
- volgens mij heeft de M10 ook nog een losse massakabel tussen dynamo en blok, zorg dat de contacten schoon zijn, evt verse (veer)ringen
- idem idd voor de massakabel van blok naar carrosserie, vaak zit er oxidatie (roest) aan de zijde van de langsdrager
- controleer accupolen en kabels aan de accupolen
Zou zomaar kunnen dat een van beide koolborstels niet meer lekker contact maakt waardoor de laadspanning te laag is:
- bouw even de dynamo uit voor inspectie van de contacten en voor controle van de spanningsregelaar (slijtage koolborstels, slechte contacten) kun je gelijk even de v-snaar inspecteren
Wel accu eerst loskoppelen!

Meer op toeren gaat het wel goed want 13.8V is ok dus de spanningsregelaar zelf is goed. Verder:
- volgens mij heeft de M10 ook nog een losse massakabel tussen dynamo en blok, zorg dat de contacten schoon zijn, evt verse (veer)ringen
- idem idd voor de massakabel van blok naar carrosserie, vaak zit er oxidatie (roest) aan de zijde van de langsdrager
- controleer accupolen en kabels aan de accupolen
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: accu lampje zwak branden, bij gas geven feller licht
en dan niet alleen kijken, gewoon alles even lekker opschuren, ook als het er nog netjes uitziet.