Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Inderdaad! 3-5-7... what's next? 1, 6, 8?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Leuk om de ontwikkeling te zien!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Hoeveel mag je erachter hangen dan ? Mijn E39 mag 2000kg trekken, maar dat lijkt mij dan ook net niet toereikend en de M62B44 gaat daar niet overheen.Thegs wrote:De 525i is echt een monster, probleemloos rondsturen met een aanhangert. Jammer dat er niet zoveel achter mag hangen, anders was het de ideale auto geweest op 7's uit Duitsland te halen. Moet wel even waterpompje vervangen, die begint me toch te jammeren
Carpe Diem, Raymond
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Mijn e39 mag ook 2000 kg trekken, is een 523i. Mijn e34 525i mocht 1800 kg trekken.
Groeten loentje
Groeten loentje
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Ondanks de inminse drukte hier, toch nog het een en andere aan de E23 kunnen doen aangezien die er komend weekend weer spik en span bij moet staan. Als eerste de uitlaat aangepakt, deze was rot op een paar plekken, maar wou toch graag die einddemper behouden (niet origineel namelijk). Een goed bevriende toplasser heeft er weer een kunststukje van gemaakt en na het passen vanmiddag is het weer goed bevonden. Komende maandag aflassen en dan kan het er weer onder.
Verder begonnen met wat schoonmaak werken, onder andere dus even een goeie dasty buurt onder de kap. Niet zo akelig netjes als bij Jeroentje, maar mijn auto heeft dan ook 2,5 ton meer achter de kiezen

Verder begonnen met wat schoonmaak werken, onder andere dus even een goeie dasty buurt onder de kap. Niet zo akelig netjes als bij Jeroentje, maar mijn auto heeft dan ook 2,5 ton meer achter de kiezen

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
En jij moet ook veel meer poetsen, meer ruimte enzo... Mooi werk Gerwin!
Last edited by uwbuurman on Tue May 22, 2012 12:35 am, edited 1 time in total.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Vandaag tussen alle drukke werkzaamheden door toch nog wat aan de E23 kunnen doen als voorbereiding voor zaterdag. De uitlaat was lek, maar ik wou die geweldige einddemper niet verliezen eigenlijk. Buiten dat ik origineel nieuw bijna onbetaalbaar aan het worden, dus moest de reparatie gestart worden. Gelukkig heb ik een goeie vriend die super goed kan lassen, alles kan lassen en zelfs onder water kan lassen. Dus een vervangend aansluitstuk gemaakt om die aparte dempers te kunnen monteren. Het verdiend geen schoonheidsprijs, maar met alleen een bocht, 2 afvalstukjes pijp is het toch wel kunstig om dit dicht te krijgen.

Dit kan nog makkelijk een jaartje mee, maar dan is het ook echt wel klaar. Vandaar dat er volgende winter een compleet plan gemaakt gaat worden voor een compleet RVS systeem, daar zag hij wel heil in
. Omdat de boel er morgen weer onder moet, de einddempers gepolijst, roestvrij gemaakt en in de Hamerite gezet.

Morgen dus verder met monteren, langzaam maar zeker komen we er wel. Om aan te geven hoe goed de lasser is, dit is zijn eigen project. Zijn eerste auto, een Renault 4 met een Renault 21 Turbo motor. Volledig handgebouwd spaghetti spruitstuk, nu bezig met een handgemaakt inlaat. Verder voorzien van een grotere Turbo, intercooler en een Williams computer. Naar schatting straks 250 pk of meer


Dit kan nog makkelijk een jaartje mee, maar dan is het ook echt wel klaar. Vandaar dat er volgende winter een compleet plan gemaakt gaat worden voor een compleet RVS systeem, daar zag hij wel heil in

Morgen dus verder met monteren, langzaam maar zeker komen we er wel. Om aan te geven hoe goed de lasser is, dit is zijn eigen project. Zijn eerste auto, een Renault 4 met een Renault 21 Turbo motor. Volledig handgebouwd spaghetti spruitstuk, nu bezig met een handgemaakt inlaat. Verder voorzien van een grotere Turbo, intercooler en een Williams computer. Naar schatting straks 250 pk of meer

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Knap hoor, veruit het beste onderdeel van heel die auto..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
haha mooi werk, maar of die constructie van aparte carrosserie en chassis dat leuk gaat vinden, maggie wel een flinke kooi lassen ook! Is niet veel meer dan een plank:


Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Zo, dan ook maar even mijn nieuwe speeltje voorstellen:

Ik heb dus de 323i bij Michel opgehaald vorige week. Het gaat om een 323i van 1980 met flink wat leuke opties en is net voor 2 jaar gekeurd. Daarvoor was er veel werk nodig, waaronder aardig wat laswerk en het opnieuw tectieleren van de bodem, complete remrevisie, nieuwe draagarmen en nieuwe stuurstangkogels.
Aan optiewerk moeten we denken aan 5-bak, sper, recaro's en klapraampjes. Al met al een hele leuke complete auto, die is vorige week woensdag heb opgehaald. Alleen even uitlijnen, de vitale dingen checken en op naar de Eifel!
Het was wel een gokje, maar de auto heeft zich voortreffelijk gedragen
. Er zijn wat kleine puntjes van aandacht (ontstekingstijdstip, CO en sinds de laatste kilometers een schurend geluid links achter met name in rechtste bochten wat ik relateer aan de remmen). Verder een leuk project waar ik binnenkort wel meer van ga laten zien.

Ik heb dus de 323i bij Michel opgehaald vorige week. Het gaat om een 323i van 1980 met flink wat leuke opties en is net voor 2 jaar gekeurd. Daarvoor was er veel werk nodig, waaronder aardig wat laswerk en het opnieuw tectieleren van de bodem, complete remrevisie, nieuwe draagarmen en nieuwe stuurstangkogels.
Aan optiewerk moeten we denken aan 5-bak, sper, recaro's en klapraampjes. Al met al een hele leuke complete auto, die is vorige week woensdag heb opgehaald. Alleen even uitlijnen, de vitale dingen checken en op naar de Eifel!
Het was wel een gokje, maar de auto heeft zich voortreffelijk gedragen
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Inmiddels geen verrassing meer voor mij, maar dat was het afgelopen vrijdag wel! Ben blij dat je de auto hebt gered uit de handen van Autosloperij Wondermike
en wens je er veel plezier mee!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Ja, leuk autotje, Gerwin. Met wat aandacht is er best nog wel wat van te maken. 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E34 Touring)
Leuk! Ook leuk dat je er gelijk mee de Eiffel in gegaan bent. En de verkoop is snel gegaan 
