carterpan m20

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
vanherck
Newbee

carterpan m20

Post by vanherck »

heeft er nog ooit iemand zoveel probleme gehad om het carter van een m20 te vervangen ?
wat moet er allemaal los ? buiten het carter zelf natuurlijk
dank bij voorbaat tom

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: carterpan m20

Post by Peter V. »

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik verwscht dat je of de motor iets zal moeten lichten of de motor ondersteunen en het subframe iets moet lossen. Ik ben namelijk bang dat je het carter niet zo eronder vandaan krijgt.

Ik moet wel zeggen dat ik er geen ervaring mee heb. Er zijn er hier wel een paar die werkzaamheden hebben gedaan aan de lagerschalen van de krukas/drijfstangen dus misschien dat die foto's/beschrijvingen je iets kunnen helpen. Even de zoekfunctie gebruiken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik heb ooit es een carterpan gedaan, blok moest idd iets uit de steunen gelicht (een paar cm) om de pan over de oliepomp te kantelen. Het is raadzaam om dan even de visco te verwijderen voordat deze in de radiateur prikt.

Alternatief is bovenop het blok met zo'n motorbok op te hangen en het subframe te verwijderen. Draagarmen en stuurhuis dan losmaken, die kunnen volgens mij wel blijven zitten. Dan moet je wel even opnieuw uitlijnen. Ik denk dat deze methode iets prettiger werkt omdat je meer werkruimte hebt en het ook makkelijker is om de pakking netjes op z'n plaats te houden.
Regards/groeten, Jeroen
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ik heb de carterpan vervangen en heb dat op de brug kunnen doen.

Als eerste heb ik het blok in een bok gehangen.
Stuurinrichting los sleutelen.
Motorsteunen los.
Subframebouten vervangen voor langere bouten, zodat het subframe lager komt te hangen.
Bij de M30 motor heb ik het subframe helemaal los gemaakt, maar is vaak iets lastiger om het frame weer op z'n plek te krijgen.
Draagarmen hoeven niet los.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

En dat is methode 3, al zou ik dan maar gewoon het subframe verwijderen als je het blok toch al in de takels hebt hangen. Draagarmen is ook maar een paar boutjes en weinig gerommel en ik heb nog nooit zitten klooien om dat subframe terug te krijgen. Anyway, de mogelijkheden zijn aangedragen iig... aan u de keuze en dan zien we natuurlijk graag een fotoverslag. Succes!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply