solex 40 ADDHE
solex 40 ADDHE
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met de dubbele solex 40 addhe carb's.Ik heb vrij goedkoop een setje op de kop kunnen tikken met originele alpina inlaatcollectoren.Ze moeten eens nagezien worden,maar lijkt me een leuke upgrade.Nu vroeg ik me af of iemand op dit forum deze heeft zitten op een M10 motor.Graag had ik enkele foto's gezien van het gas-mechanisme (dit zit er jammergenoeg niet bij)en eventueel wat gebruikservaringen...Iemand een idee wat de vermogenwinst ongeveer is?
Alvast bedankt voor de reacties,
Jesse
Alvast bedankt voor de reacties,
Jesse
Re: solex 40 ADDHE
316,de 1600cc,90pk.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: solex 40 ADDHE
Even googlen en youtube bekijken. Daar zijn veel filmpjes en foto's van.
Mocht onze 316 niet verkocht raken dan ben ik ook zoiets van plan. Of Webers, solex of Dellorto's met van die mooie kelkjes.
Mocht onze 316 niet verkocht raken dan ben ik ook zoiets van plan. Of Webers, solex of Dellorto's met van die mooie kelkjes.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: solex 40 ADDHE
what u want to know?
Inmiddels (na weer een keer alles op en afgebouwd te hebben, dat x 4 al
) kan ik wel e.e.a. vertellen... (wel op een m20 dan)
Maar die carbs, als ze lopen... Heerlijk...
Inmiddels (na weer een keer alles op en afgebouwd te hebben, dat x 4 al
Maar die carbs, als ze lopen... Heerlijk...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE
alvast vriendelijk bedankt,
jesse
Re: solex 40 ADDHE
Ga je zaterdag naar SM2012 ??
Kunnen we even real life erover hebben.
Het vermogenswinst... Yup... Blijft moeilijk te schatten...
Ter illustratie:
originele 325i (e30, donorblok) 171Pk en 222Nm koppel (krukaswaarden)
mijn 325 (e21) 169 Pk en 245Nm koppel (achterwiel waarden) op testbank verkregen.
De waarden van mijn auto zijn op testbank verkregen, dus feit. Wat is dan de winst t.o.v. origineel? als je deze waarden verglijkt alleen het koppel dus, maar het verschil zit m ook in de krukaswaarden of achterwielwaarden.
Volgen de monteur bij de testbank wordt is dat gemiddeld ± 15Pk verschil. Wat in houd dat ik dan 184 Pk zou hebben. Echter is dat geen gemeten waarde dus hou ik het bij 169Pk en 245Nm koppel.
wat is dan de winst... Het koppel zowieso, Pk wellicht ook... Maar ook een grote winst zit m ook in het geluid... Dat is genieten!!
Als je de carbs open hebt, gooi er dan even voor beide een revisiesetje tegenaan...
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... teurs.html
Ik heb dit in eerste instantie niet gedaan, want ze zagen er goed uit... Maar tijdens het rijden / afstellen bleek dat de carbs wat nazeverden... dus niet alles sloot goed af. Dat is wel belangrijk anders krijg je een slechte loop...
Overigens heb ik het vermogen en koppel niet alleen door de carbs verkregen, ik heb ook een KMS discoil en KMS ecu erop geplaatst. Deze is volledig met de computer in te regelen en dat kun je uitbreiden. Zo kun je ook de brandstoftoevoer in het systeem verwerken om nog optimalere ontsteking / verbranding te creeren.
Dit zit bij mij nog in de planning, de sensor ligt hier op de schap niks te doen, dus die moet er nog een keer in. Sensoren zijn wel duur ± €100,- en dan weer afstellen.
Wat ook belangrijk is, is een stukje veiligheid... De systemen zijn redelijk brandgevaarlijk. Lees maar eens even in mijn topic, en anders kom je zaterdag (mocht je naar SM2012 gaan) maar even bij de auto ruiken... Door de open filters hangt er toch wel wat benzine damp rond in je motorruimte...
Kunnen we even real life erover hebben.
Het vermogenswinst... Yup... Blijft moeilijk te schatten...
Ter illustratie:
originele 325i (e30, donorblok) 171Pk en 222Nm koppel (krukaswaarden)
mijn 325 (e21) 169 Pk en 245Nm koppel (achterwiel waarden) op testbank verkregen.
De waarden van mijn auto zijn op testbank verkregen, dus feit. Wat is dan de winst t.o.v. origineel? als je deze waarden verglijkt alleen het koppel dus, maar het verschil zit m ook in de krukaswaarden of achterwielwaarden.
Volgen de monteur bij de testbank wordt is dat gemiddeld ± 15Pk verschil. Wat in houd dat ik dan 184 Pk zou hebben. Echter is dat geen gemeten waarde dus hou ik het bij 169Pk en 245Nm koppel.
wat is dan de winst... Het koppel zowieso, Pk wellicht ook... Maar ook een grote winst zit m ook in het geluid... Dat is genieten!!
Als je de carbs open hebt, gooi er dan even voor beide een revisiesetje tegenaan...
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... teurs.html
Ik heb dit in eerste instantie niet gedaan, want ze zagen er goed uit... Maar tijdens het rijden / afstellen bleek dat de carbs wat nazeverden... dus niet alles sloot goed af. Dat is wel belangrijk anders krijg je een slechte loop...
Overigens heb ik het vermogen en koppel niet alleen door de carbs verkregen, ik heb ook een KMS discoil en KMS ecu erop geplaatst. Deze is volledig met de computer in te regelen en dat kun je uitbreiden. Zo kun je ook de brandstoftoevoer in het systeem verwerken om nog optimalere ontsteking / verbranding te creeren.
Dit zit bij mij nog in de planning, de sensor ligt hier op de schap niks te doen, dus die moet er nog een keer in. Sensoren zijn wel duur ± €100,- en dan weer afstellen.
Wat ook belangrijk is, is een stukje veiligheid... De systemen zijn redelijk brandgevaarlijk. Lees maar eens even in mijn topic, en anders kom je zaterdag (mocht je naar SM2012 gaan) maar even bij de auto ruiken... Door de open filters hangt er toch wel wat benzine damp rond in je motorruimte...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE
Foto's ga ik zo even maken trouwens 
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE




Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE
Eerst en vooral enorm bedankt voor de moeite en de duidelijke info(+foto's).Als het weer meezit kom ik zeker en vast naar SM2012,ik ben al ingeschreven
.Maar het is een kleine 3uur rijden voor mij,dus in de regen zie ik dat niet zo zitten...Hopelijk schijnt de zon!
Wat betreft de vermogenwint,het is me daar niet echt specifiek om te doen,ik wou het gewoon graag eens ongeveer weten.Ik heb ervaring met dubbele Webers en er is inderdaad niks dat beter klinkt als een motor met een set dikke carb's
Jouw topic was ik trouwens al de hele tijd aan het volgen,vandaar ook een stuk de aankoop.Ik heb niet zoveel ervaring met deze Solexen,maar nu ik ze gekocht heb is het verschil helemaal niet zo groot met webers,mikuni's,enz.
Een revisiesetje heb ik al besteld en komt één van deze dagen binnen,dit doe ik altijd preventief.Kleine moeite,nu ze toch volledig open liggen.
De foto's maken een hele boel duidelijk,zeker het kabel gedeelte.Als alles goed gaat kom ik zeker zaterdag eens langs bij jou om het er over te hebben,en het eens goed te bekijken.Ook de ontsteking enz.
Waar heb je touwens de luchtfilters op de kop kunnen tikken?Zijn deze gewoon nieuw te krijgen?
Nog eens bedankt voor de moeite,
groeten,
Jesse
Wat betreft de vermogenwint,het is me daar niet echt specifiek om te doen,ik wou het gewoon graag eens ongeveer weten.Ik heb ervaring met dubbele Webers en er is inderdaad niks dat beter klinkt als een motor met een set dikke carb's
Een revisiesetje heb ik al besteld en komt één van deze dagen binnen,dit doe ik altijd preventief.Kleine moeite,nu ze toch volledig open liggen.
De foto's maken een hele boel duidelijk,zeker het kabel gedeelte.Als alles goed gaat kom ik zeker zaterdag eens langs bij jou om het er over te hebben,en het eens goed te bekijken.Ook de ontsteking enz.
Waar heb je touwens de luchtfilters op de kop kunnen tikken?Zijn deze gewoon nieuw te krijgen?
Nog eens bedankt voor de moeite,
groeten,
Jesse
Re: solex 40 ADDHE
No problem...
Een weber is fijner / makkelijker omdat er simpelweg nog alles voor te krijgen is. BIj solexen is dat niet het geval. Maar veel onderdelen van bepaalde typen delhorto en mikuni zijn uitwisselbaar.
De filters zijn van pipercross... Zij hebben heel veel filters, voor enkele en dubbele carbs. Ze hebben zelf in jouw geval ook een open filter voor 4 inlaten (uit een stuk) dus voor twee dubbele of 4 enkele carbs langs elkaar.
Helaas was dit er niet voor een 6 cylinder en heb ik dus gekozen voor 3 x een dubbele filter. De vorm is ook nog variabel: bol, plat en zeskantig... dus daarin kun je ook nog varieren.
Ik heb voor plat gekozen omdat ik ook hier weer met mn rembekrachtiger in de weg zat.
Qua ontsteking kom je (als het weer meezit) maar eens kijken zaterdag, moet nog wel wat kabeltjes wegwerken, hoop dat me dat nog gaat lukke voor zaterdag
Verder moet ik nog wel meer dingetjes afwerken... maar heb wat tijd gebrek de laatste maanden....
Een weber is fijner / makkelijker omdat er simpelweg nog alles voor te krijgen is. BIj solexen is dat niet het geval. Maar veel onderdelen van bepaalde typen delhorto en mikuni zijn uitwisselbaar.
De filters zijn van pipercross... Zij hebben heel veel filters, voor enkele en dubbele carbs. Ze hebben zelf in jouw geval ook een open filter voor 4 inlaten (uit een stuk) dus voor twee dubbele of 4 enkele carbs langs elkaar.
Helaas was dit er niet voor een 6 cylinder en heb ik dus gekozen voor 3 x een dubbele filter. De vorm is ook nog variabel: bol, plat en zeskantig... dus daarin kun je ook nog varieren.
Ik heb voor plat gekozen omdat ik ook hier weer met mn rembekrachtiger in de weg zat.
Qua ontsteking kom je (als het weer meezit) maar eens kijken zaterdag, moet nog wel wat kabeltjes wegwerken, hoop dat me dat nog gaat lukke voor zaterdag
Verder moet ik nog wel meer dingetjes afwerken... maar heb wat tijd gebrek de laatste maanden....
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE
Nogmaals bedankt voor de info
Daarnet het weer eens gecheckt,en het ziet er allemaal goed uit.Het zal dus waarschijnlijk tot zaterdag zijn.Ik zal niet op de afwerking letten 
groeten,
jesse
groeten,
jesse
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: solex 40 ADDHE
rand hoeveel heeft u da gekost die setup met 3 solexen?
Re: solex 40 ADDHE
haha te veel...
De solexen hebben me niet heel veel gekost, daar kan ik best eerlijk over zijn... 450 euro inclusief M20B25 blok...
De rest is uit de klauwen gelopen, tel maar uit...
- blok revisie
- carbs revisie
- nieuwe versnellingsbak
- losse aanbouwdelen (en dat is toch wel een hele bult)
- remmerij, verlaging, veerpootbrug
Voordat je het hele spul hebt lopen ben je wel een flinke duit verder... Ik verwacht dat je hiervoor ook wel een 2.7 had kunne realiseren...
Dus achteraf misschien een te prijzige investering, maar het rondrijden nu
Dat is gewoon heerlijk...
Ik zit alleen nog met mn olie te ouwhoeren...
De solexen hebben me niet heel veel gekost, daar kan ik best eerlijk over zijn... 450 euro inclusief M20B25 blok...
De rest is uit de klauwen gelopen, tel maar uit...
- blok revisie
- carbs revisie
- nieuwe versnellingsbak
- losse aanbouwdelen (en dat is toch wel een hele bult)
- remmerij, verlaging, veerpootbrug
Voordat je het hele spul hebt lopen ben je wel een flinke duit verder... Ik verwacht dat je hiervoor ook wel een 2.7 had kunne realiseren...
Dus achteraf misschien een te prijzige investering, maar het rondrijden nu
Ik zit alleen nog met mn olie te ouwhoeren...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: solex 40 ADDHE
Niet teveel over nadenken,het is nog altijd het eindresultaat dat telt hé
Blijft iets uniek trouwens,zeker en vast het geluid!
MVG,
Jesse
MVG,
Jesse