Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by bartgouda »

323baur wrote:Co metertje lenen? Ik heb een digitale, ik zal hem mee nemen naar de SM.
Kijk dat is nog eens een fijn aanbod!

Update: Ik heb gisteren toch maar de auto naar de garage gebracht. Ik had inmiddels zo'n beetje alles vervangen en ik kwam er gewoon niet meer uit.
Ze zijn er 3 uur lang mee bezig geweest (carburateur/oldtimerspecialist), en er niet helemaal uitgekomen. Hij loopt nu wel, maar hakkelt nog steeds een beetje. Gewoon niet zoals het zou moeten zijn.
Ontsteking staat op tijd, mengsel staat zo netjes als ze het krijgen, alles lijkt het te doen, maar hij bleef raar doen. CO kwam ook niet in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Proefrondje gedaan, waaronder een stukje snelweg om te kijken of ik naar Apeldoorn kan zaterdag, dat gaat in ieder geval lukken.
Thuis na wat denken toch nog maar weer eens de carb eraf getrokken, en de dikke tussenpakking eruit gehaald en alle gaatjes daar omheen doorgeblazen. Alles nog eens wat beter aangedraaid en weer teruggezet, ook de moeren van het inlaatspruitstuk op de motor harder aangetrokken, dat kon nog een stukje, en dat leek toch ook wel weer te schelen. Waar ik nu nog mee zit is een klein benzinelek van een "vierkantje"(kan er geen betere naam voor verzinnen) op de zijkant van de vlotterbak. Die ga ik er zo maar weer even afhalen en de pakking inspecteren, hopen dat dat wat oplost.
De verklaring die de garage mij gaf was dat waarschijnlijk de "omloopjes" die ervoor zorgen dat de motor nog wat mengsel krijgt als de gasklep helemaal gesloten is verstopt zitten of iets dergelijks, en dat dat voor een onregelmatige stationairloop zorgt. De monteur (en eigenaar) zei dat 'ie heel eerlijk moest zijn, dat hij Solexen eigenlijk maar rotdingen vindt. Tsja, als ik dubbele Webers kon betalen zaten ze er al op :whistle .
Nouja, vandaag nog wat dingen nalopen, auto wassen en opruimen, en dan is 'ie hopelijk klaar voor de Sharknose Meeting, want die wil ik natuurlijk niet missen!

:popcorn


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by Jeroen »

De puntjes op de 'i' zijn altijd het lastigst, voor hetzelfde geld ligt er toch een bougiekabel te etteren. En al eens compressie gemeten?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by bartgouda »

Jeroen wrote:De puntjes op de 'i' zijn altijd het lastigst, voor hetzelfde geld ligt er toch een bougiekabel te etteren. En al eens compressie gemeten?
Ik ga straks nog eens alles nalopen. Moet wel zeggen dat het nu best netjes is... echt bijna zoals het hoort. Maar die lekkage zit me echt niet lekker, dat moet ik nog even oplossen.
De garagehouder zei dat er zijns inziens niets mis is met de motor (ja, hij verbruikt wat olie en de kleppen tikken een beetje) maar dat het probleem echt volledig bij de carburateur lag... Ik ben sterk geneigd 'm te geloven, de motor heeft in het jaar dat ik 'm heb nog nooit een kik gegeven... We zien het wel.

Overigens zijn er plannen om een ander blok te gaan plaatsen, dus het hoeft allemaal niet perfect. Als het maar voorlopig betrouwbaar is en lekker loopt. (en daar zit 'ie nu alweer dichtbij)
Als mogelijkheden voor een nieuw blok denk ik momenteel aan de volgende opties:
- Een 320i/318i blok (evt uit een E30), met daarop een turbokit, custom management, rustige setting met rond de 200pk, dan lach je je dood in een E21 denk ik. Je kan door tot rond de 400 pk op een standaardblok met betere koppakking mocht het nodig zijn :screwy .
- Een 320/4 blok met betere flow E12 kop, dubbele Webers/Dellorto/Bike carbs, agressievere nokken en alles wat daar verder bij komt kijken. Rond de 160 pk moet dan goed haalbaar zijn.

Ik zou het heel vet vinden om bij carburateurs te blijven, vooral voor de simpelheid en het geluid/gasrespons, maar webers en nokkenassen zijn gigantisch duur, en je haalt er uiteindelijk minder vermogen uit en het verbruik is om van te huilen.
Heb me er al redelijk in verdiept, maar ik neig nog naar turboblok.
Hierbij wil ik dan natuurlijk ook nog een 5bak en een sper... Dure grap in totaal dus, reden waarom het voorlopig nog niet aan de orde is. Eerst nieuwe velgen, onderstel afbouwen en ik denk ook sterk aan een restauratie.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by r@n-d »

bartgouda wrote: De monteur (en eigenaar) zei dat 'ie heel eerlijk moest zijn, dat hij Solexen eigenlijk maar rotdingen vindt. Tsja, als ik dubbele Webers kon betalen zaten ze er al op :whistle .
Dat klopt als een bus... Een oude Solex heeft zo zijn eigenaardigheden, Ik werd er bij de 4A1 ook ziek van :crazy
Toch voor een nieuwe gekozen (wel dure dinge :screwy )

Maar moet zeggen, zo'n nieuwe is lekker tuffe hoor :driving
En geen enkel probleem meer mee...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by r@n-d »

bartgouda wrote: Ik zou het heel vet vinden om bij carburateurs te blijven, vooral voor de simpelheid en het geluid/gasrespons, maar webers en nokkenassen zijn gigantisch duur, en je haalt er uiteindelijk minder vermogen uit en het verbruik is om van te huilen.
Heb me er al redelijk in verdiept, maar ik neig nog naar turboblok.
Hierbij wil ik dan natuurlijk ook nog een 5bak en een sper... Dure grap in totaal dus, reden waarom het voorlopig nog niet aan de orde is. Eerst nieuwe velgen, onderstel afbouwen en ik denk ook sterk aan een restauratie.
Mjah zoals je zelf al aangeeft, zou ik eerst even kijken wat je nou precies wil... Dus als je wilt restaureren zou ik de motoruprading even achterwege laten... Hou bij restauratie dan wel rekening met je toekomst plannen, dat scheelt je nadien weer wat werk.

Persoonlijk vindt ik een atmosferische motor meer bij BMW horen. :bag Ik zal met deze opmerking wel wat discussie op kunnen laaien verwacht ik...
Dat is ook iets wat me tegenstaat bij de huidige BMW modellen, wanneer je een atmosferische 6 inlijn wilt, moet je tegenwoordig wel erg diep in de buidel (t.o.v. een 4 inlijn biturbo)
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by bartgouda »

Motorupgrade is ook de laatste stap hoor, wil eerst alles rond hebben voordat ik daar aan begin, geen haast dus.
Wat betreft turbo's ben ik het wel met je eens hoor... Erg jammer dat BMW nu (ook voor de M-modellen) op turbo's overgaat. Het is toch vooral de pk-strijd met concurrenten die dit veroorzaakt. Als je weer een M3 zou kunnen maken die minder dan 1400 kg weegt en een pktje of 350 uit een atmosferisch blok trekt heb je een gigantisch leuke auto te pakken, maarja 350 pk verkoopt niet, want de concurrent heeft er 500+...

Nu is er wel een groot verschil tussen een auto die uit de fabriek met een turbo komt een een zelfbouw turbo. Wat ik zou doen is niet zo'n soepel koppel-bij-alle-toeren-bijna-dieseltje, maar ééntje die je echt lekker toeren moet geven, met een flinke opspoeltijd en al het vermogen bovenin. Lekker belachelijk, maar hartstikke leuk lijkt me.
Maarja, allemaal toekomstmuziek.

On topic: Ik geloof dat ik het gefixt heb! De motor lijkt zich nu weer te gedragen zoals voor de ellende. Niet perfect, maar geen gezeik met afslaan of hakkelen. Een stuk beter ook nog dan ik 'm van de garage terugkreeg.
Zoals ik al schreef was er ergens een benzinelekje. Ik had geen idee of dat enig effect had op het hakkelen, maar het moest sowieso opgelost, dus ik heb even vloeibare pakking gehaald en er tussen gedaan. Lekt niet meer, en het leek ook een flink effect op de loop van de motor te hebben. Ik durf niet te zeggen dat het dé oorzaak was, want ik heb een heleboel dingen gedaan, maar met alles bij elkaar loopt 'ie nu weer zéér acceptabel:)
Auto is helemaal netjes gewassen en staat in de wax, klaar voor de SM2012!
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by Danny043 »

Altijd vervelend als het niet wil zoals het moet. Misschien moet je tussentijds toch een andere carb overwegen, voor een eventuele motor swap of upgrade.
Wat betreft je plannen zou ik ook een restauratie voor een motor upgrade uitvoeren.
Ik ken de koorts die je hebt wel :bag Een M10 is erg goed te turbo chargen en ik heb het ook overwogen. Aan de andere kant hou ik toch het meeste van 'naturally aspirated' motorblokken :smoke Het blijft een afweging. Succes met de probleempjes en voorlopig eerst even feesten op de Sharknose meet. Ik zag je topic voor gezamenlijk rijden al staan. Ik neem een sleepkabel (voor je :wha ) mee!

edit: heb je het net gefixt... Nou ik neem die sleepkabel toch mee :wink:
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by Jeroen »

Goede berichten, tot zaterdag! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Snelle vraag: auto start niet

Post by bartgouda »

Danny043 wrote:edit: heb je het net gefixt... Nou ik neem die sleepkabel toch mee :wink:
Haha nou dat lijkt me zeker geen slecht idee! Al is het niet voor mij, dan wel voor iemand anders.

Ik ga even de topictitel aanpassen zodat mensen er in de toekomst misschien wat aan hebben...
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by bartgouda »

En het is weer afgelopen... de motor blijft niet lopen. Je kan 'm gewoon even starten, als je 'm dan wat gas geeft blijft 'ie lopen, maar zodra je van 't gas af gaat slaat 'ie weer af.
Heb het stationair toerental al iets hoger afgeregeld, dat haalt niks uit. Ik ga 'm er straks maar weer helemaal afhalen en bekijken, maar ik word het aardig zat zo.
Iemand die zin heeft om te komen helpen misschien? Ben vandaag en morgen vrij... Ik kom er in m'n eentje niet meer uit, en de garage weet het ook niet. Misschien is er iemand die daadwerkelijk met deze carburateur ervaring heeft? Ik zou het erg jammer vinden de Sharknose Meeting te moeten missen vanwege dit...
User avatar
jesse21
E21 starter
Posts: 30
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:22 pm

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by jesse21 »

Ik had hetzelfde probleem met mijn solex 32/32.Wagen had zo'n 20 jaar stil gestaan,dus was te verwachten.Eens thuisgekomen de carb volledig gedemonteerd,ultrasoon laten reinigen,en een volledig revisiesetje besteld.Je spreekt in je topic over 'pakkingen',maar was dit een volledige revisieset?Bij mij zat er ook een vlotternaald in enz. Ultrasoon reinigen kost bijna niks,ik betaalde 10 euro voor m'n volledige carb. Sproeiers enzo zijn dan toch ook eens grondig gepoetst... Na deze werken liep hij als een zonnetje.Ietsje stotterend koud,maar eens warm perfect.Ik weet niet of je hier iets mee bent,maar bij mij heeft het alleszinds geholpen.

MVG,

Jesse
User avatar
jesse21
E21 starter
Posts: 30
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:22 pm

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by jesse21 »

Misschien nog een stomme vraag,maar je hebt per toeval die gasklepjes niet losgeschroefd om schoon te maken?Ik maakte die fout ooit eens toen ik 16 was...Op geen enkele manier meer goed te krijgen.Het kwam plots in me op,je weet maar nooit.Ik ben mn hoofd aan het breken op de oorzaak van je probleem ;)

MVG,


Jesse
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by bartgouda »

De mijne is volledig gedemonteerd geweest, schoongemaakt en inderdaad een volledige revisieset erin gestopt.
Ben gelukkig niet aan die kleppen geweest...
Had net de vlotterbak open en daar lagen wat kleine korreltje vloeibare pakking. Ik hoop dus dat deze de stationairgangetjes ofzo verstopt hebben.
Alles dus nogmaals schoongemaakt en doorgeblazen, zo er weer op en kijken wat het oplevert.
Als dit alles niet lukt denk ik serieus na over dubbele Webers. Het kost wat, maar ik ben het gedoe met deze carburateur helemaal zat.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by bartgouda »

Het heeft weer niks opgeleverd. Motor loopt prima, maar zodra je het gas loslaat houdt 'ie er binnen 2 seconden mee op.
Iemand anders nog enig idee, of zin om te helpen (dat zou ideaal zijn)?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Post by Peter V. »

Als eerste moet ik je wel even nageven dat je koste wat kost probeert erachter te komen wat er aan de hand is.

* Wat betreft je vierkantje aan de zijkant van de vlotterbak is dat nr 16?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... dle_valve/

Als je daar met vloeibare pakking gaat spelen gaat het niet werken. Je membraan, dus ook de pakking, kan zomaar verrot zijn/gaan door de vloeibare pakking.
Je werking van de acceleratiepomp kan hierdoor ook slecht zijn.

* Het losse onderdeel in je vlotterbak: Lijkt me wellicht een overloop/beluchting van je vlotter. Is het een massief tuitje of een soort gaasje? Als je daar lucht doorheen blaast waar komt het dan uit?

Je stationair toerental stel je af d.m.v. een aanslagschroef bij je gasklepbediening of met een grote schroef in de carburateur? Er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen. Ik verwacht met een aanslagschroefje. Als ik je verhaal hoor dat ze verder goed loopt maar geen stationaire loop heeft dan heb je wellicht met het meerdere malen demonteren en plaatsen van de carb iets veranderd bij de gasklepafstelling/ gaskabelafstelling.

Het is alleen moeilijk beoordelen zo. Ik wil best eens mee stoeien maar het is beperkt in de tijd voor de Sm2012. Ik heb nog twee nachtdiensten voor de SM2012. Als je de mogelijkheid heb om richting Breda te komen kun je morgenmiddag vanaf 14.30 wel langskomen. Ik heb dan voldoende geslapen.

Ik hoor het wel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply