Lager vervangen achter

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
RickR
E21 Fanatic
My E21(s): '83 315 Hennarot

Lager vervangen achter

Post by RickR »

Hallo E21 fanaten!
Sinds kort ben ik eigenaar van een BMW 316 uit 1981 (1.8l) in Hennarot Het is mijn eerste auto en kan niet wachten er straks mee te gaan toeren. Voor de APK moeten er nog een paar kleine dingen gebeuren. Ten eerste: een wiellager vervangen linksachter. Ik heb nog voor ik de auto had een Haynes werkplaatshandboek gescoord op Marktplaats. In het boek staat precies beschreven hoe de lagers gemonteerd zitten. Toch is mijn vraag hoe moeilijk het is om dit zelf te doen. En is er speciaal gereedschap voor nodig? Zelf ben ik aardig handig (vandaar de keuze voor een oude Bimmer) alleen ervaring heb ik nog niet zo.

Hoor het graag!

Groeten Rick

Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Re: Lager vervangen achter

Post by Arnold D »

Dat is allemaal goed te doen, zeker als je een werkplaatshandboek tot je beschikking hebt en speciaal gereedschap is niet echt nodig.

Voordat je iets los gaat halen, zou ik als eerste zorgen dat de centrale moer loskomt. Die zit soms vaaast.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Welkom hier! Stel je gerust voor in het 4 cillinder deel, graag met heel veel foto's!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
RickR
E21 Fanatic
My E21(s): '83 315 Hennarot

Post by RickR »

Dank voor het antwoord heren!
Ik heb begrepen dat het belangrijk is om de passings-ring weer juist in de naaf te monteren. Maar deze kan ik toch alleen weer gebruiken als de nieuwe lagers precies dezelfde breedte hebben als de oude? En zijn deze pas ringen universele onderdelen mocht ik nieuwe nodig hebben. Of moet ik deze ook speciaal van BMW kopen.
En hoe zitten deze lagers in de naaf gemonteerd, met een klempassing om een conische as? Hoe moeilijk is het om deze eruit te krijgen.

Veel vragen, maar daar is het forum voor ;)

Groeten Rick
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

De lagers zijn cilindrisch en zijn met een dremel eruit te tikken. Er zit 1 pasring in en die kun je weer gebruiken. Als je alles er weer inzet zoals je het eruit hebt gehaald, is er geen vuiltje aan de lucht.
Ikzelf ga voor orginele onderdelen, maar een ander merk zal dezelfde afmetingen hebben. Qua prijs zal er niet veel verschil in zitten lijkt mij.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply