Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Dankje Peter.
Ik heb maar eens een filmpje gemaakt, weet niet of het helpt, maar het is wat. Je kan hierop zien wat de sproeier doet en je kan 'm horen afslaan. Ik vind 'm wel wat erg veel benzine geven, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal dus daar schiet ik ook weinig mee op.
Filmpje:
Heel erg bedankt voor het aanbod Peter, maar Breda is wel heel erg ver met hoe de motor nu loopt...
Het "vierkantje" is inderdaad nummer 16 daar ja. De stationairregeling is inderdaad een aanslagschroef. Daarmee heb ik 'm nu zo dat 'ie met zo'n 1300 rpm (gokje want geen toerenteller) blijft lopen, al is het heel raar en onrustig.
In hoeverre heeft die acceleratiepomp invloed op de stationairloop? Hij lijkt het nog te doen, als ik eenmaal rijd ik er niks aan de hand...
Het losse onderdeel in de vlotterbak is een tuitje met een soort ventieltje erin lijkt het wel. Het lijkt me inderdaad een soort ontluchting/overflow o.i.d. voor de vlotterbak.
Ik heb maar eens een filmpje gemaakt, weet niet of het helpt, maar het is wat. Je kan hierop zien wat de sproeier doet en je kan 'm horen afslaan. Ik vind 'm wel wat erg veel benzine geven, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal dus daar schiet ik ook weinig mee op.
Filmpje:
Heel erg bedankt voor het aanbod Peter, maar Breda is wel heel erg ver met hoe de motor nu loopt...
Het "vierkantje" is inderdaad nummer 16 daar ja. De stationairregeling is inderdaad een aanslagschroef. Daarmee heb ik 'm nu zo dat 'ie met zo'n 1300 rpm (gokje want geen toerenteller) blijft lopen, al is het heel raar en onrustig.
In hoeverre heeft die acceleratiepomp invloed op de stationairloop? Hij lijkt het nog te doen, als ik eenmaal rijd ik er niks aan de hand...
Het losse onderdeel in de vlotterbak is een tuitje met een soort ventieltje erin lijkt het wel. Het lijkt me inderdaad een soort ontluchting/overflow o.i.d. voor de vlotterbak.
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Hey jammer om te horen dit. Het klonk gisteren veelbelovend. Ik hoop als eerste dat je de SM2012 niet mist. Mocht je auto het niet redden, kan je altijd met iemand meerijden. Ik heb plek voor je in de auto mocht het nodig zijn? Maar ik hoop dat je met je eigen E21 kunt.
Het is erg vervelend om dit deze week nog snel te moeten fixen. Door die tijdsdruk is het moeilijk om helder na te denken.
Je zei dat de garage waar je geweest bent een carburateur/oldtimerspecialist is. Is er misschien nog ergens een garage met een mannetje die specifieke kennis heeft van deze auto's en carbs? Of was die garage waar je geweest bent specialistisch genoeg? Het kan zijn dat je Solex gewoon op is, en dat het niet of erg moeilijk te fixen is.
Velen hebben hun carb problemen opgelost door een ander te kopen.
Erg veel succes ermee, en ik hoop dat je de SM2012 wel haalt.
Het is erg vervelend om dit deze week nog snel te moeten fixen. Door die tijdsdruk is het moeilijk om helder na te denken.
Je zei dat de garage waar je geweest bent een carburateur/oldtimerspecialist is. Is er misschien nog ergens een garage met een mannetje die specifieke kennis heeft van deze auto's en carbs? Of was die garage waar je geweest bent specialistisch genoeg? Het kan zijn dat je Solex gewoon op is, en dat het niet of erg moeilijk te fixen is.
Erg veel succes ermee, en ik hoop dat je de SM2012 wel haalt.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Dit is heel moeilijk beoordelen. Ik weet wel dat mijn beiden E21'ers met een temperatuurmeter zo ook niet zonder choke blijven lopen en jouw kleppen zie ik al open staan.
De acceleratiepomp heeft op zich niets met de stationairloop te maken. Zodra je gas geeft moet je deze wel zien inspuiten in de carburateur, ook als de motor afstaat bijvoorbeeld. Het is niet dat ze bijvoorbeeld constant benzine in kan spuiten want het membraan van de acc.pomp wordt alleen bediend als je gasgeeft. De auto start in principe goed. Gaat ze flink stinken naar benzine oftwel heb je het idee dat je ze aan het verzuipen bent?
Ik heb het idee dat de motor eigenlijk zo ook al slecht oppakt (hakkerig). Als je een vraagbaak heb daar staat deze carburateur best goed omschreven. Ik zou toch eens kijken naar alle afstellingen, niet zozeer CO maar basisafstellingen van de gaskleppen, kabel etc. Heb je alle vacuumslangen goed zitten en ook geplaatst?
De acceleratiepomp heeft op zich niets met de stationairloop te maken. Zodra je gas geeft moet je deze wel zien inspuiten in de carburateur, ook als de motor afstaat bijvoorbeeld. Het is niet dat ze bijvoorbeeld constant benzine in kan spuiten want het membraan van de acc.pomp wordt alleen bediend als je gasgeeft. De auto start in principe goed. Gaat ze flink stinken naar benzine oftwel heb je het idee dat je ze aan het verzuipen bent?
Ik heb het idee dat de motor eigenlijk zo ook al slecht oppakt (hakkerig). Als je een vraagbaak heb daar staat deze carburateur best goed omschreven. Ik zou toch eens kijken naar alle afstellingen, niet zozeer CO maar basisafstellingen van de gaskleppen, kabel etc. Heb je alle vacuumslangen goed zitten en ook geplaatst?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Tsja het blijft een onding... Ik ben nu met een vriend van me aan het oriënteren op dubbele Webers, hij is daar wel handig mee. Ik ben wel nog steeds echt huiverig wat betreft de prijs van zo'n grap.Danny043 wrote:Hey jammer om te horen dit. Het klonk gisteren veelbelovend. Ik hoop als eerste dat je de SM2012 niet mist. Mocht je auto het niet redden, kan je altijd met iemand meerijden. Ik heb plek voor je in de auto mocht het nodig zijn? Maar ik hoop dat je met je eigen E21 kunt.
Het is erg vervelend om dit deze week nog snel te moeten fixen. Door die tijdsdruk is het moeilijk om helder na te denken.
Je zei dat de garage waar je geweest bent een carburateur/oldtimerspecialist is. Is er misschien nog ergens een garage met een mannetje die specifieke kennis heeft van deze auto's en carbs? Of was die garage waar je geweest bent specialistisch genoeg? Het kan zijn dat je Solex gewoon op is, en dat het niet of erg moeilijk te fixen is.Velen hebben hun carb problemen opgelost door een ander te kopen.
Erg veel succes ermee, en ik hoop dat je de SM2012 wel haalt.
Ik heb morgen nog de hele dag, en vrijdagmiddag. Er is nog een andere man die ook het één en ander met 02tjes doet, daar heb ik een nummer van gekregen, kan ik ook nog proberen.
Als het inderdaad niet lukt voor zaterdag houd ik me graag aanbevolen om met jou mee te rijden! Andermans E21 als passagier is nog altijd stukken beter dan een moderne Toyota als bestuurder
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Ik heb de acceleratiepomp even handmatig bedient en die geeft inderdaad gewoon een prima straaltje, ook als de motor afstaat, dus het lijkt me dat daar het probleem niet zit.Peter V. wrote:Dit is heel moeilijk beoordelen. Ik weet wel dat mijn beiden E21'ers met een temperatuurmeter zo ook niet zonder choke blijven lopen en jouw kleppen zie ik al open staan.
De acceleratiepomp heeft op zich niets met de stationairloop te maken. Zodra je gas geeft moet je deze wel zien inspuiten in de carburateur, ook als de motor afstaat bijvoorbeeld. Het is niet dat ze bijvoorbeeld constant benzine in kan spuiten want het membraan van de acc.pomp wordt alleen bediend als je gasgeeft. De auto start in principe goed. Gaat ze flink stinken naar benzine oftwel heb je het idee dat je ze aan het verzuipen bent?
Ik heb het idee dat de motor eigenlijk zo ook al slecht oppakt (hakkerig). Als je een vraagbaak heb daar staat deze carburateur best goed omschreven. Ik zou toch eens kijken naar alle afstellingen, niet zozeer CO maar basisafstellingen van de gaskleppen, kabel etc. Heb je alle vacuumslangen goed zitten en ook geplaatst?
Ze stinkt wel flink ja, maar ik weet niet zeker of 'ie verzuipt of dat dat van de vele startpogingen komt waarbij natuurlijk telkens gas bijgegeven moet worden.
Ik ga nog eens alle afstellingen nalopen. Wat betreft de vacuumslangen, hiervan had ik vooraf foto's gemaakt voordat ik deze loshaalde en ze zitten er weer het zelfde op.
Gaskabel heb ik er al vaak zat afgehad want deze moet los om de carburateur eraf te krijgen. De plaatsing en afstelling hiervan komt niet zo gigantisch nauw heb ik het idee. Het is vooral het schroefje van de stationairstand die van invloed is.
Het zou inderdaad kunnen dat er iets met de Choke is, maar dan kan ik weer niet verklaren dat de motor zowel koud als warm blijft afslaan...
Ik vind het allemaal maar erg lastig. Is het mogelijk dat er iets mis is met nummertje 7 op het volgende plaatje:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... dle_valve/
Die is wel essentieel voor de stationairloop neem ik aan? De dealer zal dat wel niet snel genoeg kunnen leveren... toch morgenochtend vroeg maar even vragen daar.
Nu eerst de hoognodige slaap!
Mijn dank is groot voor alle hulp tot nu toe!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Die nummer 7 kun je controleren. Als je het stekkertje los haalt en weer erop schuift moet je ze horen schakelen. Deze is wel van belang inderdaad.
Die heb ik wel liggen. Een 318 en 320/6 hebben dezelfde.
Die heb ik wel liggen. Een 318 en 320/6 hebben dezelfde.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Hmm ik hoor niks als ik het stekkertje loshaal... Zou dit het dan zijn?
Denk je dat 'ie in een envelop zou kunnen zodat ik 'm morgen heb? Dan krijg je zaterdag geld van me...
Heb 'm nu in ieder geval zo dat 'ie zelf blijft lopen, het zij wat hoog in de toeren. Straks maar even langs die andere specialist denk ik.
Denk je dat 'ie in een envelop zou kunnen zodat ik 'm morgen heb? Dan krijg je zaterdag geld van me...
Heb 'm nu in ieder geval zo dat 'ie zelf blijft lopen, het zij wat hoog in de toeren. Straks maar even langs die andere specialist denk ik.
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Jaaaaaaaaaaa hij doet het weer, en ditmaal perfect!
Wat blijkt nou... Het nummertje 7 waar we het net over hadden, de elektronische stationairsproeier deed het wel maar kreeg geen/weinig/soms stroom.
Extra draadje gelegd want de hele kabelboom had anders open gemoeten, en hij loopt nu echt als een zonnetje. Nog even snel langs de specialist geweest om mengsel en ontsteking af te stellen, kreeg zelfs complimenten over hoe netjes 'ie nu loopt.
De kans bestaat nu nog steeds dat we weer hetzelfde gedoe krijgen, maar dit had zo'n grote invloed dat dat me sterk lijkt.
Iedereen heel erg bedankt voor alle hulp, zonder dat was ik er niet uitgekomen!
En het belangrijkste van alles: nu kan ik gewoon aanwezig zijn op de Sharknose Meeting!
Wat blijkt nou... Het nummertje 7 waar we het net over hadden, de elektronische stationairsproeier deed het wel maar kreeg geen/weinig/soms stroom.
Extra draadje gelegd want de hele kabelboom had anders open gemoeten, en hij loopt nu echt als een zonnetje. Nog even snel langs de specialist geweest om mengsel en ontsteking af te stellen, kreeg zelfs complimenten over hoe netjes 'ie nu loopt.
De kans bestaat nu nog steeds dat we weer hetzelfde gedoe krijgen, maar dit had zo'n grote invloed dat dat me sterk lijkt.
Iedereen heel erg bedankt voor alle hulp, zonder dat was ik er niet uitgekomen!
En het belangrijkste van alles: nu kan ik gewoon aanwezig zijn op de Sharknose Meeting!
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Erg mooi om te lezen!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Peter for King Carb!
dit klinkt wel eindelijk als een goede verklaring ook, zou 't dan nu uit de wereld zijn? Fingers crossed!
dit klinkt wel eindelijk als een goede verklaring ook, zou 't dan nu uit de wereld zijn? Fingers crossed!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Precies!Jeroen wrote:Peter for King Carb!![]()
dit klinkt wel eindelijk als een goede verklaring ook, zou 't dan nu uit de wereld zijn? Fingers crossed!
Vond het ook wel een goede verklaring... Stationairloopproblemen -> stationairsproeier kapot... Ik zie het verband wel
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Mooi dat het gelukt is!bartgouda wrote:Precies!Jeroen wrote:Peter for King Carb!![]()
dit klinkt wel eindelijk als een goede verklaring ook, zou 't dan nu uit de wereld zijn? Fingers crossed!
Vond het ook wel een goede verklaring... Stationairloopproblemen -> stationairsproeier kapot... Ik zie het verband wel
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32
Anyway, ik had het dus opgelost, motor liep perfect, ben er mee naar de Sharknose Meeting heen en weer geweest, en nog wat meer kleine ritjes.
Afgelopen vrijdag startte ik 'm, bleef wat lastig lopen, dus even gas blijven geven in de hoop dat als 'ie wat warmer werd het wel zou meevallen (auto moest dus constant aan het gas gehouden worden om te blijven lopen).
Na 15 minuten rijden was het nog niet weg, dus ging ik maar zsm naar huis. Over de snelweg leek me wel handig, kan ik gewoon doorrijden dacht ik. En ja hoor, rij ik zo de file in. Dat was echt een hel want je heb eigenlijk 3 voeten nodig om te rijden op deze manier. Na een paar minuten was ik 't zat. Even de vluchtstrook opgereden en stationair toerental omhoog gedraaid om 'm zelf lopend te houden, en snel naar huis gereden.
Thuis eens staan kijken, maar geen oorzaak kunnen vinden. Elektrische stationairschroef (ogenschijnlijk de oorzaak van de eerste ellende) deed het gewoon, en de rest schijnbaar ook. Toch bleef de motor heel onregelmatig, haperend en afslaand lopen. Vlotterbakdeksel eraf getild, niks te zien. Weer in elkaar gezet, gestart, en hij liep weer prima. Het werd al donker dus maar weer afgezet en naar binnen.
Probeer ik 'm gisteren te starten, weer hetzelfde probleem.
Conclusie: Ik ben het nu aardig zat met deze carburateur. Ik ga nog wel proberen het te fixen, maar ik ben ook met een vriend van me die "in de carburateurs/tuning zit" aan het kijken naar een nieuwe setup met sidedraft motorfietscarburateurs. Hij heeft dit vaker gedaan en vind het de mooiste oplossing voor sidedraft. De simpelheid en tunebaarheid, alsook het kostenplaatje spreken me erg aan. Deze carburateurs zijn goed te krijgen omdat ze gewoon op motorfietsen tot het jaar 2000 met een inhoud van 600-1000cc zitten, en dat drukt de kosten lekker. Custom inlaatspruitstukje en linkage maken, en dan is het alleen nog afstellen.
Die vriend van me is zich nu aan het verdiepen in M10s en de toepassing daarop. Zodra dit dichterbij komt (nog minimaal 2 weken), zal ik denk verder gaan in m'n persoonlijke topic.
Iemand nu al reacties/ideeën/oplossingen voor zowel m'n huidige carburateur als het nieuwe idee?
Afgelopen vrijdag startte ik 'm, bleef wat lastig lopen, dus even gas blijven geven in de hoop dat als 'ie wat warmer werd het wel zou meevallen (auto moest dus constant aan het gas gehouden worden om te blijven lopen).
Na 15 minuten rijden was het nog niet weg, dus ging ik maar zsm naar huis. Over de snelweg leek me wel handig, kan ik gewoon doorrijden dacht ik. En ja hoor, rij ik zo de file in. Dat was echt een hel want je heb eigenlijk 3 voeten nodig om te rijden op deze manier. Na een paar minuten was ik 't zat. Even de vluchtstrook opgereden en stationair toerental omhoog gedraaid om 'm zelf lopend te houden, en snel naar huis gereden.
Thuis eens staan kijken, maar geen oorzaak kunnen vinden. Elektrische stationairschroef (ogenschijnlijk de oorzaak van de eerste ellende) deed het gewoon, en de rest schijnbaar ook. Toch bleef de motor heel onregelmatig, haperend en afslaand lopen. Vlotterbakdeksel eraf getild, niks te zien. Weer in elkaar gezet, gestart, en hij liep weer prima. Het werd al donker dus maar weer afgezet en naar binnen.
Probeer ik 'm gisteren te starten, weer hetzelfde probleem.
Conclusie: Ik ben het nu aardig zat met deze carburateur. Ik ga nog wel proberen het te fixen, maar ik ben ook met een vriend van me die "in de carburateurs/tuning zit" aan het kijken naar een nieuwe setup met sidedraft motorfietscarburateurs. Hij heeft dit vaker gedaan en vind het de mooiste oplossing voor sidedraft. De simpelheid en tunebaarheid, alsook het kostenplaatje spreken me erg aan. Deze carburateurs zijn goed te krijgen omdat ze gewoon op motorfietsen tot het jaar 2000 met een inhoud van 600-1000cc zitten, en dat drukt de kosten lekker. Custom inlaatspruitstukje en linkage maken, en dan is het alleen nog afstellen.
Die vriend van me is zich nu aan het verdiepen in M10s en de toepassing daarop. Zodra dit dichterbij komt (nog minimaal 2 weken), zal ik denk verder gaan in m'n persoonlijke topic.
Iemand nu al reacties/ideeën/oplossingen voor zowel m'n huidige carburateur als het nieuwe idee?
