na een super drukke periode gisteren eindelijk weer wat tijd voor de e21. Heb de 15" velgen met nieuw rubber eronder gezet en moet zeggen dat het mij zeer goed bevalt! ook de rijprestaties zijn veel veel beter nu. Zitten ook nieuwe bouten in (met slot).
Vanochtend plekje bij http://oldtimerspension.com/alacarte.php geregeld voor de stalling. Beginnend clubje met een mooie ruimte en van alle gemakken voorzien.
3 bruggen, 2 compleet nieuw, handstraalcabine. Moderne spuitcabinen.
Ga geen reclame maken...
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Ik ben aan het bikken en slijpen. 'Even' een gaatje in de bodem dichtmaken blijkt weer eens groter te zijn dan gedacht... Onderweg heb ik wat foto's gemaakt, die komen wellicht vanavond wel.
bremboap wrote:Vanochtend plekje bij http://oldtimerspension.com/alacarte.php geregeld voor de stalling. Beginnend clubje met een mooie ruimte en van alle gemakken voorzien.
3 bruggen, 2 compleet nieuw, handstraalcabine. Moderne spuitcabinen.
Ga geen reclame maken...
Zo, daar huur ik een hele hal voor in OB...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Oldebroek, daar is het steunpunt, met veel bier, koffie, ouwe e23s enzovoort - alleen op zaterdag
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vandaag heb ik de illustere 'Kaiser Wilhelm' het inlaat-systeem gerepareerd; dit omvatte de
- Vervanging van het gehele vacuum-systeem; slangen, T-stukjes, vacuum-reservoir, terugslagklep, aanvoer leiding van vacuumpomp naar vacuumklep etc
- Vervangen van alle slangen van de stationair toerental regeling; reinigen van stationair toerentalklep
- Reinigen van de olie-afscheider onder het luchtverzamelhuis; nieuwe ophang-rubbers en O-ring gemonteerd
- Vervanging van de brandstof terugslag-klepjes in de brandstof retour-leiding
- Vervangen van alle O-ringen in de aanzuig-trechters
- Volledige basis-synchronisatie van de gas-kleppen
- Vervangen van V-snaren en spanners
- Verbeter-punten vastgelegd.
Al met al ruim 12uur werk; maar wel met resultaat. De resonatie-klep werkt weer naar behoren en daardoor is de overgang van low-naar midrange enorm verbeterd; geen 'vermogens-drop' meer bij de overgang van deel-naar vollast en een mooie lineare verloop tussen 3000RPM naar 7200RPM bij vollast. Al met al denk ik dat door de actie van vandaag er minimaal 50pk's van de oorspronkelijke 347 paarden teruggewonnen zijn waardoor de 1875kg zware koets weer snel over s'lands wegen gejaagd kan worden. De proefrit over o.a de oude Luttenbergring en de binnenwegen in de omgeving van Hellendoorn, Marle en Nijverdal was een waar feest.
Nu we eigenlijk alle motorproblemen hebben opgelost; blijven de finesses over:
- Vervangen van Stationair toerentalklep
- Klepspeling controleren, cq. stellen
- Synchronisatie op de onderdruk
- CO-balancing
- Vervangen van diverse defecte kunststof delen die w.s tijdens het vervangen van de motor door de leverende dealer (Jan de Jong of Ekris) in medio 2000 zijn beschadigd.
Gisteren ook weer eens gelast aan de witte Baur. Linker binnendorpel hersteld bij de achterasophanging. Dit moet rechts ook nog zag ik.
Uitgerukte tankbevestiging hersteld met bodemdelen uit een sloper en het ziet er weer keurig uit. Grootste uitdaging is het vervangen van de vloerdelen voor.
Hier moet ik nog wat moed voor verzamelen.
Maar ook begonnen met het spuiten van de bodyschutz op de schoongemaakte bodem.
Er zit wel progressie in maar erg langszaam.
Nee, dat snap ik, maar je kut al heel aardig lassen toch? en een bodem is ook geen zichtwerk, deze witte wordt nooit concoursstaat dus ik zou het gewoon proberen, lekker bakken en braden en goed beschermen, dan ben je een heel eind!
Ja, je kan het vast beter dan die koekenbakker uit Servie, elders op dit onvolprezen forum.
Als je het hebt over bakken en braden..
Zoals gezegd WM, gewoon doen! Als je zorgt dat je dan hoofdbalk (motorlangsdrager) mooi op zijn plaats houdt kun je deze onderlangs weer vastproppen. Verder rustog deeltje voor deeltje en gelijkmatig warmte inbrengen.
@Koos, Je vraag omtrent het vervoersissue met de verkoop van de 316, Paulien en de rest van het gezin was er met de focus ook bij.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.