BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Wondermike »

Dit is een engelse auto.


So many cars, so little time
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Australisch zelfs... de rembekrachtiging kan inderdaad gewoon op het spruitstuk, zo ook de carterventilatie (via een catch can) en de vacuümvervroeging van de ontsteking. Hoe we dit precies gaan doen weet ik nog niet, daar heeft die vriend van me meer verstand van. Vandaag over een week gaan we er samen naar kijken en echt beginnen. Ben nu vooral bezig met hoe ik de koelslangen daar ga verbinden, die lopen namelijk door het spruitstuk maar straks niet meer.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Wilmo »

Piepke d'r tussen ;)


Of gewoon een nieuwe slang uit een stuk kopen waarmee je het hele stuk kunt overbruggen.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Ik zit alleen nog even met de slangen voor de choke... Die zijn veel dunner dan de rest. Misschien inderdaad een pijpje maken om alles in te pluggen.
Voor alle vacuümzaken weet ik niet of het verstandig is om dat allemaal op één cilinder te doen? Denk het niet toch?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Wilmo »

Een beetje verdelen kan in elk geval geen kwaad. Maar als je de scheiding tussen remvacuum en de rest maakt, dan ben je er wel.

De slangen van de choke kun je toch ook gewoon doorverbinden? En anders een dunner slangetje halen ;)
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Nee er loopt er één vanaf m'n blok naar de choke, en die verdwijnt vervolgens in m'n inlaatspruitstuk. Wat daar weer uitkomt is dan weer een grote buis. Maar ik maak wel een adaptertje zodat 'ie er bij kan.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Vandaag maar even m'n radiateur eruit gehaald, die was nogal op eigenlijk, heb al een dealtje voor een nieuwe.
Keek toevallig naar m'n dynamo, die helemaal vettig was vanboven. Vet eraf geveegd, onderdeelnummer opgeschreven, want wat me opviel wat dat 'ie met vaste bussen vastzat, niet met rubbers zoals ik vaak hoor.
Na het checken van nummer heb ik waarschijnlijk een E30 M10 dynamo, wat 3 voordelen heeft:
- dynamo is al eens vervangen en dus geen 32 jaar oud
- E30 dynamo's hebben een iets hogere outputstroom
- vroege M10's zoals de mijne staan erom bekend als ze veel vermogen hebben de dynamo scheef te trekken. E30 dynamo's lijken hier (vanwege de vaste bussen) geen problemen mee te hebben. Veiligheidsmarge dus voor de toekomst:)

Dit is geloof ik het eerste qua goede nieuws wat ik tegenkom op deze auto, waarvan ik denk goh, dat is netjes vervangen/gedaan destijds.
Robo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Dec 13, 2011 1:37 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Robo »

Mooie auto hoor en zeker gave plannen wat betreft de motor! Ik had gelezen dat jij een gaz schroefset hebt gemonteerd op je e21. Nu loop ik zelf ook met het idee om er een schroefset op te doen zodat hij goed laag kan. Nu is mijn vraag waar je deze gekocht hebt? En hoe je ervaringen ermee zijn. Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken en zo'n schroefset gaat al gauw richting de 800 euro.
Ik heb trouwens ook autotechniek gedaan, maar ben er afgelopen herfstvakantie mee gestopt. Doe jij het nog steeds want ik heb je e21 eigenlijk nog nooit zien staan op de parkeerplaats?

Groeten
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Dankje! De schroefset komt bij RacePerformanceModified.com vandaan. Ik vind het een geweldige set, maar inderdaad misschien wat duur. De kwaliteit is wel echt top.
Ik ben inmiddels ook gestopt met Autotechniek, maar ik ben ook nooit met de BMW naar school geweest. Was 100 KM voor mij en ik beleef niet zo'n lol aan 100 km snelweg, en het was niet echt sneller ofzo:P
Als je nog vragen over de schroefset (of iets anders) hebt, PM me gerust;)
Robo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 73
Joined: Tue Dec 13, 2011 1:37 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Robo »

Haha, voor mij was het ook 100 km rijden ongeveer maar ik was met de auto toch echt wel sneller. Niet met de bmw dan want die had ik destijds nog niet. Ik heb hiervoor twee golfjes gehad. Wat betreft de schroefset heb ik je een PM gestuurd.
Groeten
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Kleine update:

Image

Inlaatspruitstuk is er af, was een klotewerk met moertjes waar je niet bij kan, maar 't is gelukt.
Ben nu een radiateur aan het schoonmaken en opknappen om straks weer te plaatsen, en het isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorkap aan het verwijderen.
M'n accu gaat binnenkort naar de achterbak, moet nog even de bekabeling en bevestiging daar bedenken/regelen.

Ik twijfel of ik m'n visco-fan zal verwijderen en een elektrische fan zal plaatsen... Iemand hier ervaring mee of tips/trucs ofzo?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Peter V. »

Lekker bezig hoor.

Wat betreft je fan, Jij heb geen visco maar een normale. Deze draait dus altijd mee. (standaard bij de M10). Er zijn meerdere die een elektrische hebben gemonteerd i.p.v. een visco en dan vooral bij de M20 motor. Sommige zelfs als extra.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Arnold D »

Ik heb de visco van de M20 motor verwijderd en ik ben er zo blij mee.

Ik zie geen nadelen alleen veel voordelen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Je hebt gelijk, het is natuurlijk geen visco, want hij draait constant mee. Hij loopt niet warm(er) van stilstaan, dus de koeling is genoeg. Dan moet ik zonder deze en met een elektrische wel genoeg capaciteit hebben toch?
Als ik het goed begrijp moet ik een trekkende fan hebben? Hoewel ik wel even wil kijken of er niet voor de radiateur ruimte is voor een duwende fan... Dat zou wel gaaf zijn als 'ie daarzo "verstopt" zit.
Van 't weekend eens meten!

Over het isolatiemateriaal: Ik had het eerst losgepulkt, maar dat werkte lang niet voor alles, toen met een plamuurmes, ook niet, (tapijt)lijmverwijderaar, ook weinig effect. Wat werkt er uiteindelijk weer als enige écht? Remreiniger... Wat een schitterend spul is dat toch:P Hoeveel bussen ik daarvan al wel niet leeggespoten heb:O
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Vraagje: Ik heb bijna alle koelslangen uitgevogeld, maar ik zit nog met het kleine tuitje wat uit het onderblok komt en door de choke heenliep... Nu is dit op het blok gewoon een holle bout met een tuitje erop. Kan ik dit gewoon met een echte bout afdoppen denken jullie?
Post Reply