Olie pijl:

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic
Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks

Olie pijl:

Post by sethhendriks »

hallo,

ik heb rond eind Februari de Olie en Olie filter vervangen,

de olie stond toen aan het 2e streepje, (toen had ik nog geen rijbewijs dus de auto reed maar 1 a 2 keer per week).

nu heb ik sinds mei mijn rijbewijs en rij ik korte stukken echt veel korte stukken.

Het langste dat ik rij zonder de motor uit te zetten zijn +- 15 km.

Laatst had ik een slangetje kapot en lekte hij een beetje dit heb ik verholpen en de Olie weer bijgevuld tot net onder het 2e streepje,

nu keek ik net en tot mijn verbazing dat het olie pijl net oven het 1e streepje uitkwam............?

Ik zie nergens plekken op de grond waar de auto staat op als ik ergens geparkeerd heb, verder kan ik ook niet echt iets vinden van een lek......?

Moet ik me erg zorgen maken..? ik heb hier en daar wel gehoord dat het vaker bij oude auto's voor komt.

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Olie pijl:

Post by 323baur »

Geen zorgen overmaken, je praat over zwaar bejaarde techniek.
Ontwerp is uit de jaren 60.. bovendien zal er hierendaar best wat verbrand worden.
Tip: dikkere olie (mineraal 20w50) is vaak een simpele en doeltreffende oplossing.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Het spreekt vanzelf dat korte stukjes nooit goed zijn voor een motor. Je geeft al aan dat je geen lekkages ziet dus de kans lijkt mij groot dat je het aan het verstoken bent.

Welk slangetje was er lek? Bedoel je een slangetje van je kleppendeksel naar het luchtfilter? Hier zouden geen grote hoeveelheden uit mogen komen.

Probeer eens te kijken hoeveel je moet bijvullen t.o.v. de gedane kilometers.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

ja dat was lek en er kwam niet heel veel uit maar je merkte het toch wel na een ritje lag er een klein beetje op de rand van de kleppendeksel.

maar ja ik kom net terug van Heuts en heb 2 liter olie gekocht en die vul ik zometeen even bij, ik hou het even in de gaten.

en wat we niet mogen vergeten is dat hij toch al 30 jaar oud is he haha.

bedankt voor de info

gr,
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

ja ik heb 15w40 omdat iemand bij de automaterialen zaak mij dit heeft aangeraden dom dus (niet Heuts).

maar ik verwissel 2 keer per jaar de olie plus filter dus voor de winter komt er weer nieuwe olie in en een nieuwe filter en dan doe ik er 20w50.

het kan niet zo heel veel kwaad met de olie maar ik merk het nu inderdaad wel.

bedankt voor de geruststelling jongens,

het is mijn eerste auto en ik ben er wel trots op heb er hard voor gewerkt en altijd alles zelf betaald dus vandaar mijn bezorgdheid.

Gr,
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

ik heb hem bijgevuld tot het max (2e streepje)

nu reed ik naar huis en pijlde hem met een warme motor en stond hij weer onder het max!! nu was ik echt overdonderd.

nu heb ik er nog een beetje bij gedaan dus nu kijk ik morgen voor dat ik ga tanken waar het staat en als ik terug kom weer mocht er weer verschil zijn wat moet ik dan doen?? ik heb hier echt jullie hulp bij nodig, er zitten hier en daar wat olie resten maar dit is gewoon door de jaren heen gekomen.

ik weet niet waar ik moet zoeken heb alle mogelijkheden al door gelopen, er liggen geen plekken op de plaats, alleen als ik start rookt hij ff blauw maar dat is binnen 5 seconden weg onder het rijden of stationair lopen heeft hij dit niet.

ik hoor het graag van jullier

Gr,

Seth Hendriks
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Als je geen lekkage hebt is er redelijke kans dat 'ie 't toch gewoon verbrandt. Langs de klepsteelrubbers, klepgeleiders en ook langs de zuigerveren kun je wel wat olie verliezen, al klinkt dit idd wel als een behoorlijk verbruik. Korte stukjes rijden zijn voor geen enkele motor goed, maar dit lijkt wel extreem.
Regards/groeten, Jeroen
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic

Post by jeroen beverdam »

Morgen eerst even peilen VOOR dat je de motor start,datzelfde doe je bij de volgende controle
ikzelf heb bijvoorbeeld geprobeerd bij mijn Lada het oliepijl tegen MAX aan te houden, ik bleef maar bijvullen. Toen ik daarmee stopte stabiliseerde het olieverbruik en bleef netjes tussen MIN en MAX staan. Sommige motoren gooien een '''teveel '' aan olie gewoon via de carterventilatie eruit.
En 20W50 olie is een heel normale olie voor een auto van meer dan 30 jaar oud.
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

ik zal morgen voor het tanken controleren en na het tanken de motor laten afkoelen en nog eens controleren,

mocht er verschil zijn laat ik het even voor wat het is en controleer ik het na een paar keer rijden nog eens,
mocht het dan inderdaad zo blijven dan laat ik het er bij en doe ik bij de 2e kleine beurt 20w50 in,

@Jeroen,

mis heeft het er inderdaar mee te maken wat Jeroen Beverdam zecht, de auto rookt ook totaal niet met gas geven het is echt alleen met starte.....
dus het kan ook aan mij liggen dat ik gewoon te controlerende ben.....?

gr
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Als het peil zo rap zakt is er toch wel wat aan de hand, en niet alles wat je verbrandt zie je, alleen het extreme zoals je ziet bij het starten.

BMW motoren staat er niet om bekend dat ze snel last hebben van een hoog oliepeil (max en niet verder bedoel ik dan) dus eruit mikken kan, maar de kans is klein.

Als je de motor stilzet, geef je dan de olie wel een paar minuutjes de tijd om weer onderin het carter aan te komen?
Regards/groeten, Jeroen
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

ja ik bedoel dat er niet te veel inzit maar dat hij wat snel onder het max komt ik vul hem altijd tot aan het max,

ik stel het volgende voor:

ik kom straks terug van school.

1. eerst pijl ik

2 dan ga ik tanken (al een 3 x heb ik 2 weken gedaan met een tank best zuinig rij niet iedere dag als student maar toch).

3. aflaten koelen

4 weer pijlen (mocht er weer verschil zijn laat ik dit zo)

5 ga ik weer een stuk rijden

6 laat de motor weer afkoelen en pijl weer (mocht dit het zelfde zijn als de bij nummer 4 dan is er niks aan de hand)

mocht dit niet zijn.... wat is het verstandigste..? nieuwe olie + filter (20w50)

en mis wat rubbers de kleppendeksel pakking heb ik nog niet zo lang geleden vervangen.

wat zijn jullie tips hier in of moet ik dit eerst even afwachten...?

bedankt voor jullie hulp he waardeer dit echt :thnx

gr,
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

gewoon ff lekker gas geven, gas loslaten en dan weer gas geven. Komt er een mooie blauwe walm uit dan bent u bij deze lid van de "blauwe walm" en zijn je klepsteelrubbers gaar (niets te maken met kleppendekselpakking). Erg is het ook niet, doen bijna alle oude m10 blokjes.

gewoon een tijdje rijden en zorgen dat hij niet onder minimum komt en kijken in hoeveel tijd hij olie verbruikt.

Ga zondag of zo eens een uurtje rijden en kijk dan of bijvoorbeeld je temperatuur oploopt.

En oliepeilen op een vlakke ondergrond :mrgreen:

groeten loentje
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

top, heb net even getankt en ga strakjes even pijlen.

er komt geen walm blauwe walm uit dus dat hebben we gelukkig niet haha.

ik zal eens kijken wat er deze week gebeurt. als het warm weer is en ik sta in de ''file'' loopt de temperatuur ietsjes boven het midden op,

maar mijn koelvin is ook niet de jongste meer. maar ik laat wel wat weten.

bedankt voor de informatie.

Gr,

Seth Hendriks
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

loentje wrote:gewoon ff lekker gas geven, gas loslaten en dan weer gas geven. Komt er een mooie blauwe walm uit dan bent u bij deze lid van de "blauwe walm" en zijn je klepsteelrubbers gaar

groeten loentje
Ik meld mij voor deze club!
Oliepijl komt inderdaad niet zo nauw... Ik had bij de mijne ook de ervaring dat je 'm kon blijven bijvullen tot de max, maar dan verbruikte 'ie veel meer dan wanneer je 'm gewoon halverwege liet staan.
Heb je 'm trouwens al lang? Ik hoor vaak zat dat als mensen een auto net hebben deze veel meer olie verbruikt... Iets met ingesleten zijn op de rijstijl van de vorige eigenaar
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic

Post by sethhendriks »

Ik heb net gepijld en is blijven staan....... Dus goed teken, mocht hij nu. Zakken laat ik het zo en zal hij zig wel stabaliseren. Ik heb de auto sinds september. Ik moet me niet zo druk maken denk ik. Het komt wel goed. Bedankt voor de reacties en ik houw jullie op de hoogte.

Gr,

Seth Hendriks
Post Reply